معاون پیشین مرکز پژوهشها:

طرح جدید پلیس عوارض خواهد داشت

کدخبر: 2376509
خبرنگار:

معاون پیشین مرکز پژوهشهای مجلس در رابطه با طرح جدید پلیس درباره‌ی حجاب می‌گوید بخشی از جامعه از این طرح حس خوبی نخواهد داشت. او همچنین از ارائه‌ی لایحه‌ی قوه قضاییه در مورد حجاب به مجلس خبر داده و آن را «اجراپذیرتر» و «منطقی‌تر» دانسته است.

نسیم آنلاین: «کمیل قیدرلو» معاون پیشین مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و رئیس اندیشکده‌ی مطالعات فرهنگ و توسعه در مصاحبه با «نسیم‌آنلاین» درباره طرح جدید پلیس در برخورد با بی‌حجابی می‌گوید: «پلیس طبق قانون ضابط و ناظم است و خیلی اوقات هم نقدی در عمل خودش به او وارد نیست اما باید همه چیز را در واقعیت بسنجیم. وقتی شما می‌گویید با دوربین‌های شهر نگاه می‌کنم و هرکس فلان حرکت را انجام دهد فلان [برخورد] می‌کنم، بخشی از جامعه از این دوربین‌ها حس خوبی نخواهد داشت.»

قیدرلو همچنین  اضافه کرده است: «دوربینی که برای امنیت جامعه بود و با آن تروریست می‌گرفتید، برای کنترل ترافیک و دستگیری دزد و سارق از آن استفاده می‌کردید بر سر یک موضوع غیر امنیتی که لااقل امنیتی سخت نیست و امنیتی نرم است آن را تبدیل می‌کنید به موضوع مخالفت بخش بزرگی از جامعه.» 

او همچنین درباره‌ی واکنش عموم مردم به این طرح می‌گوید: «حالا فکر کنید که عارضه‌ی این مخالفت عمومی با این عمل پلیس به‌وسیله‌ی این دوربین‌ها چه خواهد بود. بخشی از جامعه حق نمی‌دهند که پلیس از این ابزار استفاده کند.» 

معاون پیشین مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌ها درباره قانونی بودن یا نبودن این طرح می‌گوید: «اینکه پلیس کارش غیرقانونی است یا نیست یک بحث است و اینکه الان می‌شود این را پیاده‌سازی کرد یا نه و عوارض آن چه خواهد بود بحث دیگری است. بر سر اینکه اساسا این طرح قانونی است یا نه بحثی اختلافی است و به تفاسیر مختلفی که حکمرانان از اختیارات و مسئولیت‌ها و تکالیفی که قانون تعیین کرده انجام می‌دهند برمی‌گردد.»

لایحه‌ی قوه‌ی قضاییه منطقی‌تر است

قیدرلو در بخش دیگر این مصاحبه درباره‌ی لایحه‌ی جدید قوه‌ی قضاییه درمورد حجاب گفت: «قوه قضاییه عملا در موضوعاتی که تکالیف کیفری یا به نوعی بازدارنده قرار است تعیین شود مرجعیت دارد و لایحه می‌دهد. در این موضوع از قوه مطالبه شده و قوه هم لایحه‌ای داده که در مجلس درحال پیگیری است.»

او این لایحه را اینگونه ارزیابی می‌کند: «فکر می‌کنم این لایحه درصورت اجرا با رعایت یک‌سری ملاحظات بخشی از ابهامات را پاسخ دهد و شاید بتوان انتظار داشت وفاقی روی نسخه اصلاح‌شده‌ای که در مجلس پیگیری می‌شود به وجود آید. به نظر می‌رسد این لایحه از وضعیتی که نیرو[ی انتظامی] به دنبال اجرای آن است با فاصله عملیات‌پذیرتر و اجراپذیرتر است البته با اصلاحات آن. یعنی شاکله‌ی آن منطقی‌تر است.»

مشروح مصاحبه‌ی «نسیم‌آنلاین» با آقای قیدرلو درمورد موضوع حجاب به‌زودی منتشر خواهد شد.

ارسال نظر: