ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور نخواهد داشت

کدخبر: 2378199
خبرنگار:

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران می‌گوید ایران امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت نمی‌کند. او علت این عدم مشارکت را دعوت از «سلمان رشدی» به عنوان مهمان ویژه‌ی این نمایشگاه دانست.

به گزارش فرهیختگان، در گفت‌وگویی که تسنیم با علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام داده، به عدم حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اشاره شد. این نمایشگاه که به لحاظ تعداد ناشران و بازدید‌کنندگان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود، در اواسط ماه اکتبر به مدت 5 روز بازدید‌کننده دارد.

رمضانی درباره اتفاقاتی که باعث شد سال پیش در نمایشگاه شرکت نکنند، این‌گونه گفت: «سال گذشته با وجود اینکه ثبت‌نام‌مان قطعی و محل قرارگیری غرفه‌‌ ایران هم روی نقشه نهایی شده بود، با عدم همکاری سفارت آلمان در صدور ویزا مواجه شدیم. پس از آن مسئولان نمایشگاه فرانکفورت در یک مداخله مستقیم سیاسی برخلاف ادعایی که مبنی‌بر نگاه فرهنگی و تجاری دارند، به ما اعلام کردند‌، که ما با مسائلی که در درون ایران اتفاق می‌افتد همراهیم و مجبور هستیم جای شما را تغییر بدهیم به طبقه‌‌ دوم که عملا مکانی مرده به شمار می‌رود و ضمنا نمی‌توانیم امنیت حاضران در غرفه‌های شما را تامین کنیم. این رفتار بسیار تعجب‌برانگیز بود. ما اعلام کردیم با این کار عملا حضور ما را بی‌معنا کرده‌اید و ما در اعتراض به این رفتار شرکت نمی‌کنیم.» 

علی رمضانی علت شرکت نکردن در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال را تکرار دعوت از سلمان رشدی به‌عنوان میهمان ویژه افتتاحیه نمایشگاه بیان کرد و درباره‌‌ این اتفاق گفت: «این اقدامات مسئولان نمایشگاه نشان می‌دهد‌ برخلاف آن چیزی که بیان می‌شود، نگاه‌ها در این نمایشگاه کاملا سیاسی است، اگر ما بخواهیم یک موضوع مثلا استکبار‌ستیزی یا هولوکاست را در نمایشگاه مطرح کنیم، آیا اجازه خواهند داد؟ حتما خیر‌. البته ممکن است ناشرانی از ایران بتوانند شرکت کنند، اما به‌صورت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این دوره نیز شرکت نخواهد کرد.» 

ارسال نظر: