کدام فیلم‌ها شانس حضور در جشنواره فجر را دارند؟

کدخبر: 2378504
خبرنگار:

در حالی که سه ماهی بیشتر به جشنواره چهل و دوم فجر نمانده، به نظر می‌آید حضور تعدادی از فیلم‌ها در این جشنواره قابل حدس است.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، طبق فراخوان منتشر‌شده، متقاضیان حضور در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از اول آبان به مدت یک ماه فرصت دارند تا درخواست خود را برای ثبت‌نام در این دوره چهل و دوم ثبت کنند. ثبت‌نام بخش بین‌الملل هم از اول مهرماه آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت. 
تقریبا سه ماه‌ تا برگزاری چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی مانده و این روزها، سینما، گرفتار حواشی و فرامتن‌هایی است که نه به اندازه سال گذشته اما می‌تواند فضای کلی ارسال آثار را تحت تاثیر قرار دهد. در جشنواره سال گذشته، با توجه به اتفاق‌هایی که در سطح کلان جامعه رخ داد، اغلب آثار با حمایت ارگانی، به جشنواره رسیدند و شاهد یک رکورد عجیب در تولید این جنس آثار بودیم. 
برای جشنواره امسال با آنکه روی کاغذ، تعداد تولیدات ارگانی، به‌نسبت زیاد است اما از آن‌سو، تولیدات سینمای مستقل هم کم نیستند. این اتفاق با توجه به اینکه بسیاری از تولیدات سینمایی سال گذشته، رغبت یا فرصت چندانی برای حضور در جشنواره چهل‌و‌یکم را نداشتند، تشدید شده و به همین دلیل، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که چهره جشنواره چهل‌ودوم‌ با تولیدات سال گذشته و امسال‌ مزین خواهد شد و شاید همین موضوع باعث شود که دست جشنواره برای انتخاب بهتر باز شود. این تنوع تولیداتی، از آثار دفاع مقدس و حوزه مقاومت را شامل شده تا درام‌های اجتماعی و خانوادگی و البته کمدی. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به فیلم‌هایی که احتمالا خود را برای شرکت در جشنواره فجر آماده خواهند کرد. 

دست ناپیدا

انسیه شاه‌حسینی کارگردان پروژه‌های نه‌چندان موفق سینمای دفاع مقدس، بعد از سال‌ها دوباره توانسته بودجه ساخت فیلم تازه‌ای با موضوع دفاع مقدس را به دست آورد. فیلم‌سینمایی «دست ناپیدا» روایت زندگی زنانی است که زمان جنگ در رودخانه کارون لباس می‌شستند. شاه حسینی درباره انتخاب بازیگران این پروژه سینمایی گفته است: «بازیگران این فیلم عمدتا از آدم‌های منطقه هستند؛ آنقدر قصه قوی است که نیاز به هیچ چهره ای ندارد اما تلاش می کنیم که بازیگران ترکیبی از بازیگران شناخته شده و غیرچهره باشند.» شاه‌حسینی تاکید می کند نابازیگرانی که در این فیلم حضور دارند عمدتا کشاورز، چوپان، گله‌دار و روستایی هستند.

مومن

هادی مقدم‌دوست در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، «مومن» را در دست تولید دارد. فیلمی که قرار بود در جشنواره سال گذشته حضور داشته باشد که درصورت شتاب در تولید، این اتفاق برای جشنواره امسال رخ خواهد داد. مومن، بخش‌هایی از زندگی شهیدحسین همدانی را روایت می‌کند. محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده فیلم است. این فیلم سینمایی از محصولات فارابی است و فرآیند پژوهش، مطالعات و مصاحبه با همرزمان شهید، زیر نظر خانواده ایشان، حدود دو سال به طول انجامید. مراحل تولید این پروژه سینمایی در سکوت خبری است اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، آبان ماه سال گذشته تاکید کرده بود که بخشی از این فیلم سینمایی در ایران و بخش دیگر آن در سوریه تصویربرداری می‌شود. 

قلهک

«قلهک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی شایسته در سال گذشته پروانه ساخت گرفت. اکنون مدت‌هاست که فیلمبرداری کار تمام‌شده و تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ فیلم نیز به پایان رسیده است. با توجه به اینکه فیلم‌ آماده نمایش است، به احتمال فراوان برخلاف عزم صاحبان اثر که درصدد اکران آن هستند باید امیدوار بود که نخستین رونمایی از این فیلم در جشنواره امسال باشد. 

مجنون

فیلم سینمایی «مجنون» تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است. کارگردانی این فیلم را مهدی شامحمدی برعهده دارد که در عرصه سینمای مستند شناخته‌شده است. ‌مجنون‌ اولین فیلم بلند این کارگردان به حساب می‌آید. عباس نادران تهیه‌کننده فیلم است که در کارنامه‌اش فیلم‌هایی چون «شاه‌کش» و «شادروان» دیده می‌شود. این فیلم، زمستان سال گذشته در آبادان کلید خورد و این روزها مراحل پس تولید را می‌گذراند. در فیلم سینمایی ‌مجنون‌ سجاد بابایی در نقش شهید زین‌الدین حضور دارد. با اینکه فیلم در مرحله تدوین قرار دارد هنوز اسامی کامل بازیگران عنوان نشده است. 

قلب رقه

خیرالله تقیانی‌پور در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، «قلب رقه» را در شهرک سینمایی دفاع مقدس جلوی دوربین برد. فیلمی که داستانی از جنگ تحمیلی را روایت می‌کند و هم‌اکنون در مراحل فنی به سر می‌برد. فرهاد قائمیان ازجمله بازیگران این فیلم است و مهدی فرجی‌برزگر نیز تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. 

اسفند

این فیلم سینمایی یکی از تولیدات سازمان هنری‌‌رسانه‌ای اوج است. نویسندگی و کارگردانی این پروژه سینمایی را دانش اقباشاوی برعهده دارد. داستان فیلم درمورد شهید علی هاشمی از جوان‌های عرب خوزستان است که به سردار هور شهرت دارد. اقباشاوی در کارنامه کارگردانی‌اش تجربه ساخت فیلم‌هایی چون «تاج محل» و «زاپاتا» را دارد.

آبی روشن

بابک خواجه‌پاشا کارگردانی که سال گذشته با فیلم اول خود، «در آغوش درخت»، در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، این روزها «آبی روشن» را در دست کارگردانی دارد. حسین میری، تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد و مهران احمدی از بازیگران اصلی فیلم است. نگارش فیلمنامه «آبی روشن» به‌عنوان یکی محصولات سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج را امیر ابیلی‌ و داوود گنجوی برعهده داشتند و به نظر می‌رسد داستانی خانوادگی در حال‌وهوای تجربه قبلی بابک خواجه‌پاشا داشته باشد. سازمان سینمایی چندی پیش خبر از صدور پروانه ساخت برای این پروژه سینمایی داد و احتمال رونمایی از این فیلم در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر وجود دارد. 

زودباش دیر میشه

این فیلم کمدی به تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی و کارگردانی محمدحجت‌ ذیجودی، سال گذشته پروانه ساخت گرفت. این فیلم که یک کمدی اجتماعی است، قرار بود از سال گذشته مقابل دوربین برود که این امکان فراهم نشد و باید دید آیا هیات انتخاب، از این فیلم برای حضور در جشنواره استقبال خواهند کرد؟

راه شیری

یکی از محصولات فارابی که قرار بود در جشنواره سال گذشته نمایش داده شود اما فرصت انجام این کار فراهم نشد، «راه شیری» است که با محوریت پیاده‌روی اربعین ساخته شده است. فیلمی که در ایران و عراق جلوی دوربین رفته و علی جعفرآبادی کارگردان آن است. سیاوش چراغی‌پور و شهزاد کمال‌زاده نیز بازیگران این فیلم هستند. 

دو روز دیرتر

پروانه ساخت فیلم «دو روز دیرتر» به تهیه‌کنندگی محسن شیرازی و کارگردانی اصغر نعیمی به‌عنوان ششمین ساخته وی، طی سال گذشته صادر شد. فیلمبرداری این کار به پایان رسیده و آخرین مراحل فنی آن در حال انجام است و احتمالا در جشنواره فیلم فجر پیش رو از این پروژه سینمایی رونمایی شود. 

خرچنگ

«خرچنگ» به تهیه‌کنندگی سید‌یاسر جعفری و کارگردانی مصطفی شایسته، مرحله فیلمبرداری خود را به پایان رسانده و این روزها، در مراحل فنی به‌سر می‌برد. با توجه به زمان کافی برای اتمام مراحل فنی، امیدواری بسیاری برای حضور این فیلم در جشنواره امسال وجود دارد. 

کتک‌خور

مهدی فخیم‌زاده در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، پنج سال پس از دوری از سینما، با «کتک‌خور» به عرصه کارگردانی سینما بازمی‌گردد. فیلمی که باید منتظر بود تا ببینیم آیا مراحل فنی این اجازه را به سازندگان خواهد داد تا کار را به جشنواره برسانند یا خیر؟

ساعت 6 صبح

مهران مدیری در جدیدترین تلاش سینمایی خود و هفت سال پس از ساخت فیلم اولش، «ساعت 6 صبح» را مقابل دوربین برد. فیلمبرداری این درام اجتماعی به پایان رسیده و این روزها آخرین مراحل فنی را پشت‌سر می‌گذارد و به احتمال ‌زیاد یکی از آثار حاضر در جشنواره امسال است. گفته می‌شود که فیلمنامه اولیه این پروژه سینمایی را عباس رافعی، کارگردان سینما با نام «بن‌بست» نوشته است و بعد آن را به مهران مدیری واگذار کرده است. این فیلمنامه پس از بازنویسی و اعمال تغییراتی توسط مهران مدیری برای گرفتن پروانه ساخت، به ساعت ۶ صبح تغییر نام داده است. 

میرو

جدیدترین ساخته حسین ریگی که در سیستان‌و‌بلوچستان جلوی دوربین رفته است، احتمالا در جشنواره فجر امسال رونمایی خواهد شد. «میرو» به تهیه‌کنندگی سعید الهی این روزها مراحل فنی خود را پشت‌سر می‌گذارد. هر دو فیلم قبلی ریگی با عناوین «لیپار» و «هوک» با حمایت فارابی تولید شدند. 

پول و پارتی

«پول و پارتی» جدیدترین ساخته سعید سهیلی، مدتی است که به پایان رسیده. یک کمدی اجتماعی که ساعد سهیلی و پردیس احمدیه، نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند. فیلمی که سینا مهراد، تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد و احتمالا فرم جشنواره را پر خواهد کرد تا ببینیم آیا سهیلی پس از «گشت ارشاد»، با یک کمدی دیگر در جشنواره فجر حضور خواهد داشت. 

رئیسعلی

رضا میرکریمی چندی است که پروانه ساخت فیلم «رئیسعلی» را دریافت کرده است. فیلمی که از آن تحت‌عنوان اتفاقی متفاوت در کارنامه این فیلمساز یاد می‌شود. اگر مراحل فنی، اجازه حضور فیلم در جشنواره امسال را دهد باید منتظر اتفاق‌های خوبی برای این دوره باشیم. 

صبحانه‌ با زرافه‌ها

سروش صحت که این روزها سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» را در شبکه نمایش‌خانگی دارد، درصدد تولید «صبحانه با زرافه‌ها» است. فیلمی که محمد شایسته تهیه‌کننده آن است و باید دید آیا با رسیدن فیلم به جشنواره فجر می‌تواند خاطرات خوب «جهان با من برقص» را برای مخاطبان تکرار کند. 

این جمعیت قابل کنترل

این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی مهرداد فرید و کارگردانی محمدمتین اوجانی، سال گذشته پروانه ساخت گرفت. «این جمعیت قابل کنترل» که نخستین تجربه سینمایی اوجانی محسوب می‌شود، هم‌اکنون در آخرین مراحل فنی است و امیدواری زیادی نسبت به حضور فیلم در بخش نگاه نو جشنواره امسال دارد. 

بی سروصدا

مجیدرضا مصطفوی در جدیدترین تلاش سینمایی خود «بی‌سروصدا» را جلوی دوربین برد. این فیلم در اواخر مرحله فنی خود است که پیمان معادی، مهران غفوریان و هانیه توسلی، ایفاگر نقش‌های اصلی آن هستند. مصطفوی که با «آستیگمات»، نقدهای مثبتی را دریافت کرده بود، احتمالا با بی سروصدا در جشنواره شرکت کند. 

گمشده

نخستین ساخته سینمایی مریم برزگر این روزها در مراحل فنی به‌سر می‌برد. تهیه‌کننده این درام روانشناختی و رازآلود برعهده علی‌اکبر ثقفی است. در «گمشده» ژاله صامتی، بهنام تشکر و شکیب شجره به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

صبح اعدام

فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است که فیلمبرداری آن 17 مردادماه در شهر تهران کلید خورد و بعد از حدود دو ماه فیلمبرداری، این روزها مراحل فنی را پشت‌سر می‌گذارد. به احتمال فراوان جشنواره امسال میزبان این فیلم خواهد بود. این فیلم برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام 15 خرداد 1342 به اعدام محکوم شدند. 

قیف

کمدی سینمایی «قیف» جدیدترین ساخته محسن امیریوسفی در مقام کارگردان و سعید ملکان در مقام تهیه‌کننده است که ماه‌هاست آماده نمایش شده و حتی در برهه‌ای صحبت‌هایی مبنی‌بر نمایش عمومی فیلم نیز مطرح بود که این اتفاق تا امروز رخ نداده است. بنابراین باید قیف را یکی از آثاری دانست که به احتمال فراوان، فرم حضور در جشنواره امسال را پر خواهد کرد. رضا عطاران، جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر، بازیگران این فیلم هستند. 

نفس‌خور

محمد کارت پس از یک حضور موفق در سینما و شبکه نمایش‌خانگی با «شنای پروانه» و «یاغی»، به‌دنبال یک هت‌تریک است که اتفاق‌های خوب دو ساخته نخست خود را تکرار کند. «نفس‌خور»، عنوان پروژه جدید این کارگردان است که باید دید آیا به جشنواره امسال خواهد رسید یا خیر. تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی را سید‌مازیار هاشمی برعهده دارد و فیلمنامه این کار را محمد کارت و رضا بهاروند به‌صورت مشترک نوشتند. 

مردعینکی

نام قبلی فیلم «جلبک» بود که به «مرد عینکی» تغییر نام داد. فیلمی که در ابتدا نام کریم امینی به‌عنوان کارگردان آن آورده شده بود، اما در اخبار بعدی پس از تغییر نام کارگردان، اسمی از کارگردان آورده نشد. بهرام افشاری، بازیگر اصلی فیلم است که باید دید آیا این ترکیب خاطرات فسیل را تداعی خواهد کرد؛ البته برخی اخبار غیررسمی در برهه‌ای خبر از اکران این فیلم می‌داد که این روند احتمالا به رونمایی از فیلم در جشنواره ختم خواهد شد. 

آسمان غرب

محمد عسگری که سال گذشته با فیلم «اتاقک گلی» توجهات را به‌ خود معطوف کرده بود، چند هفته‌ای است که «آسمان غرب» را با محوریت بخش‌هایی از زندگی شهید شیرودی جلوی دوربین برده است. پروسه فیلمبرداری این کار تا انتهای پاییز است و به‌احتمال فراوان، نخستین رونمایی آن در جشنواره خواهد بود. این فیلم را حبیب والی‌نژاد تهیه می‌کند و با مشارکت سازمان سینمایی سوره و بنیاد فارابی به تولید می‌رسد. 

نقطه صفر زمین

جدیدترین ساخته امیرعباس ربیعی را حبیب والی‌نژاد تهیه خواهد کرد که یکی از تولیدات سازمان سینمایی سوره برای جشنواره فیلم فجر است. فیلمی که در رابطه با روزهای ابتدایی زلزله بم است و با توجه به جنس کارهای ربیعی، باید منتظر تکانه‌های تاثیرگذاری در این فیلم باشیم و باید دید با توجه به پروداکشن بالای فیلم، آیا این کار به جشنواره امسال خواهد رسید یا خیر. 

آینه

محمود کلاری 27 سال پس از فیلم قبلی‌اش «ابر و آفتاب» حالا پروانه‌ساخت فیلم جدیدش با عنوان «آینه» را دریافت کرده است. اخباری از این پروژه سینمایی مخابره نشده و اگر به جشنواره امسال برسد، اتفاق‌های خوبی را به‌لحاظ وزن و اعتبار کارگردانان حاضر در این رویداد رقم خواهد زد. 

بی‌داد

سهیل بیرقی در جدیدترین فعالیت سینمایی خود، فیلمبرداری «بی‌داد» به‌عنوان چهارمین فیلم خود را به پایان رساند تا این اثر سینمایی بلافاصله وارد مراحل فنی شود. در این فیلم، امیر جدیدی برای سومین‌بار مقابل دوربین این کارگردان رفته است. احتمالا نخستین رونمایی فیلم در جشنواره فجر امسال خواهد بود. 

رویاشهر

انیمیشن سینمایی «رویاشهر» جدیدترین ساخته مرکز انیمیشن سوره به تهیه‌کنندگی مصطفی حسن‌آبادی و نویسندگی و کارگردانی محسن عنایتی است. این انیمیشن پس از دوسال از آغاز فرآیند طراحی و تولید، به‌تازگی وارد فاز پس‌تولید شده و مراحل فنی آن درحال انجام است. رویاشهر سومین اثر مرکز انیمیشن سوره است که برای حضور احتمالی در جشنواره فیلم فجر آماده خواهد شد. این فیلم داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود. این اثر نگاهی به آینده دارد. 

شاید جایی دیگر

علی تصدیقی در نخستین تجربه فیلم بلند سینمایی خود، «شاید جایی دیگر» را آماده نمایش دارد. فیلمی که احتمالا نخستین رونمایی از آن، در جشنواره امسال فجر باشد. مهدی حسینی‌نیا، نوشین مسعودیان، پویان مکری و روشنک گرامی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. 

تمساح خونی

جواد عزتی در نخستین ساخته سینمایی خود سراغ «تمساح خونی» خواهد رفت. فیلمی که عزتی ماه‌ها قبل پروانه‌ساخت آن را دریافت کرده است و از آن زمان هیچ خبر دیگری از تولید این فیلم منتشر نشد. برای این فیلم سیدمحسن حجازی تهیه‌کننده و محمدحسین مهدویان نیز مشاور کارگردان است. درصورت حضور این فیلم در جشنواره امسال، باید منتظر یک استقبال خوب از آن باشیم. 

صیاد

پروانه ساخت فیلم سینمایی «صیاد» مرداد امسال صادر شده است. کارگردانی این پروژه سینمایی را جواد افشار برعهده دارد و فیلمنامه را حسین تراب‌نژاد اصفهانی نوشته است. محمدرضا شفیعی هم تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. هنوز اخبار دقیقی از این فیلم به بیرون درز نکرده اما با توجه به اینکه شفیعی پیش از این به‌دنبال ساخت سریالی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی بوده است و از تولید آن انصراف داده بود، پیش‌بینی می‌شود این پروژه هم در این موضوع تولید شود. 

عزیز

جدیدترین ساخته مجید توکلی، این روزها آخرین مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد و به احتمال زیاد نخستین رونمایی از آن در جشنواره امسال باشد. آزاده صمدی و روزبه حصاری نقش‌های اصلی این فیلم را بازی کردند. فیلمبرداری این کار در شهرهای اطراف رشت صورت گرفته است. 

عروسی در برف

محمدرضا رحمانی در جدیدترین فعالیت خود، «عروسی در برف» را جلوی دوربین خواهد برد. فیلمی که پیش‌تولید آن به پایان رسیده و با توجه به فضای پاییزی اثر قرار بود در این فصل جلوی دوربین برود. درصورت آغاز فیلمبرداری، این فیلم هم شانس بالایی برای حضور در جشنواره دارد. 

مداربسته

مهدی جعفری بعد از موفقیت فیلم‌های «بیست‌وسه نفر» و «یدو» قصد داشت سریال «خون‌خورده» را کارگردانی کند که به دلایلی تولید آن به زمانی دیگر موکول شد. وی که به‌تازگی پروانه‌ساخت «مداربسته» را گرفته است، به‌زودی وارد مرحله تولید می‌شود و احتمال دارد این فیلم یکی از آثار حاضر در جشنواره چهل‌ودوم باشد. فیلمنامه مداربسته را مهدی جعفری و مهین عباس‌زاده به‌صورت مشترک نوشته‌اند. 

زودپز

محسن تنابنده و نوید محمدزاده این روزها درحال بازی در جدیدترین کار خود هستند. مهدی نادری کارگردان این فیلم است که داستانش در دهه 60 می‌گذرد. منصور سهراب‌پور تهیه‌کنندگی این پروژه را برعهده دارد. این فیلم نخستین تجربه کمدی نوید محمدزاده محسوب می‌شود و تقابل تنابنده و محمدزاده برای اولین‌بار، می‌تواند یکی از کنجکاوی‌های این فیلم باشد که احتمالا در جشنواره امسال حضور خواهد داشت. 

شه‌سوار

حسین نمازی دوسال پیش با کارگردانی فیلم سینمایی کمدی «شادروان» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و حالا در دومین تجربه کارگردان فیلم سینمایی خود سراغ شه‌سوار رفته است. فیلمی که اگر بتواند پروسه فیلمبرداری خود را در پاییز آغاز کند، می‌تواند به حضور در جشنواره امسال امیدوار باشد. 

 

ارسال نظر: