بعد از ۳۸ سال «آسمان گریست»

کدخبر: 2378877
خبرنگار:

کتاب «آسمان گریست» گواهی است بر کشتارهایی که اسرائیل در حق دو ملت لبنان و فلسطین مرتکب شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آسمان گریست (کشتارهای اسرائیل از دیدگاه ناظران عینی) گواهی است بر یک فاجعه؛ گواهی است بر ارتکاب دلخراش‌ترین جنایات علیه یکی از ملل مستضعف جهان؛ گواهی است بر یک حقیقت تلخ ولی واقعی.

کشتارهایی که اسرائیل در حق دو ملت لبنان و فلسطین مرتکب شد وحشیانه‌تر از آن است که در فکر آدمی بگنجد. این کتاب خلاصه ای است از کتابی که نویسنده اش برای نشان دادن عظمت فاجعه‌ای که به دست صهیونیست‌ها بر دو ملت لبنان و فلسطین وارد آمد، آن را خدا گریست نامید، اما مترجم نام آسمان گریست را برای آن انتخاب کرد.

این کتاب به دلیل بازگو کردن رخدادهای تلخ فاجعه لبنان بازتابی وسیع در همه محافل داشت. یکی از مهم‌ترین بازتاب‌ها مقاله‌ای است که روزنامه‌نگار معروف انگلیسی رولد داهل به تحریر کشید و طی آن یادآور شد که خواندن این کتاب هر هوادار اسرائیل را تبدیل به دشمن سرسختی برای آن می‌کند تا صادقانه عملیات جنایت‌کارانه آن را محکوم سازد. داهل در مقاله خود پا را فراتر گذارده و ضمن استمداد از وجدان بشریت، خواستار تشکیل دادگاهی شده است به گونه دادگاه نونبرمنگ که نازی‌ها را محاکمه کرد تا رهبران تروریست اسرائیل را به محاکمه بکشد.

نکته قابل توجه این است که کلیفتون در کتاب خود اعتراف می‌کند زمانی که عازم لبنان شد، این اعتقاد در او وجود داشت که فلسطینی‌ها تروریست و در مقابل اسرائیلی‌ها خواهان تمدن و آزادی هستند، ولی در مدت زیستن در تلاطم رویدادهای دل‌خراش لبنان، این واقعیت را دریافت که اعتقادش نادرست بوده و اسرائیلی‌ها که چهارسال پیش قربانی نازی‌ها بودند، هم‌اکنون خودشان جنایتکارتر، وحشی‌تر، و فاشیست‌تر از نازی‌ها شده اند.

 

درباره نویسنده

تونی کلیفتون روزنامه‌نگار انگلیسی است، او اولین فعالیت مطبوعاتی-نظامی خود را در نیجر آغاز کرد و رخدادهای جنگ بیافرا را گزارش داد. از سال ۱۹۷۰ بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مطبوعاتی خود را در مناطق عملیات نظامی گذرانده است. اوج این فعالیت‌ها و ماموریت‌ها در سال ۱۹۷۱ و به هنگام جنگ داخلی بنگلادش و محاصره «داکا» جلوه کرد. به دنبال آن، گزارش‌هایی از رویدادهای مشابه و متعدد دیگری تهیه کرد: محاصره پنوم‌پن و سایگون و بالاخره بیروت.

تونی کلیفتون در سال ۱۹۷۸ منطقه خاورمیانه را ترک گفت تا در شغل جدید خود به عنوان رئیس شعبه یکی از مجلات معروف امریکایی در لندن آغاز به کار کند، ولی بلافاصله مجددا به منطقه خاورمیانه بازگشت تا در کوران انقلاب اسلامی ایران قرار گیرد و لحظه به لحظه فروریختن رژیم سابق را گزارش کند. وی به علت فعالیت‌های برجسته خود برا ی تهیه گزارش‌های مربوط به جنگ داخلی لبنان در مسابقه جایزه باشگاه مطبوعات هم شرکت کرد.

 

 

قسمتی از متن کتاب

جایزه برای توحش

بدترین و وحشیانه‌ترین بمباران‌های بیروت، در ماه اوت رویداد؛ در روزهای چهارشنبه چهارم اوت و پنجشنبه دوازدهم اوت. اگر من مامور شوم تا به‌خاطر این بمباران‌های وحشیانه و بی‌هدف جوایزی میان ارتش اسرائیل توزیع کنم، بدون شک جایزه«اریل شارون» که ویژۀ وحشیگری محض است می‌بایستی در قبال بمباران شدید روز دوازدهم اوت به فرماندهی عالی ارتش اسرائیل داده شود.

آن روز بیرون، شاهد سومین حملۀ بزرگ بود، و به علت وحشیگری و بی‌رحمی حاکم بر آن تهاجم هوایی، جمله‌ای برای بازگویی و توصیف آن پیدا نکردم. روزهای اول و چهارم اوت در اثر وحشیگری شدید حاکم بر بمباران آن روز که نظیری از زمان جنگ بین‌المللی دوم تا کنون نداشت، دچار بهت و وحشت شدم. هنگامی که بمباران بسیار شدید روز دوازدهم اوت را تماشا می‌کردم، وضع خود را در حال مشاهده بمباران آن روز این طور تشبیه کردم که گویی «شاهد مردی هستم که با عصا به جان یک سگ در حال نزاع افتاده است و تا سرحد مرگ آن را کتک می‌زند.» (صفحه ۳۰)

آسمان گریست(کشتارهای اسرائیل از دیدگاه ناظران عینی) نوشته تونی کلیفتون و ترجمه کاظم چایچیان در قطع رقعی و در ۱۳۲ صفحه با شمارگان ۳۵۰ نسخه در سال ۱۴۰۲ به چاپ دوم رسید. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۶۴ منتشر شد و در سال ۱۴۰۲ با کاغذ حمایتی منتشر شده است.

 

ارسال نظر: