حاتمی‌کیا:

پرستویی، "تختی" سینمای ایران است

کدخبر: 2016763

پرستویی در زمره بازیگرانی است که در حافظه مردم باقی خواهد ماند. زیرا او مختصات خود را در سینمای ایران دارد. جنس حضور او در سینما تختی وار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم نکوداشت چهار دهه فعالیت ارزنده ستاره شرق ایران استاد پرویز پرستویی لحظاتی قبل با قرایت قرآن و با حضور چهره های فرهنگی و هنری چون جمشید مشایخی، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، ابراهیم حاتمی کیا، محمد احسانی، محمود عزیزی، فریدون جیرانی، پژمان لشکری پور، مریلا زارعی و الهام حمیدی در خبرگزاری فارس آغاز شد.

ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد طی سخنانی گفت: اگر بخواهیم بازیگری را در سینمای ایران تعریف کنیم باید بگویم که برخی ها به مرتبه ستاره می رسند. وی افزود: ارتباط این بازیگر بزرگ با مردم و مخاطبان بسیار درست و حسی و عاطفی است. این بازیگر برای جامعه خود خاطره ساز بوده و خاطره می شوند. حاتمی کیا ادامه داد: پرستویی در زمره بازیگرانی است که در حافظه مردم باقی خواهد ماند. زیرا او مختصات خود را در سینمای ایران دارد. جنس حضور او در سینما تختی وار است. وی خاطرنشان کرد: زمانی که با آقای پرستویی کار می کنم اصلا آنقدر خوب و روان است که حضور او را در کنار خود احساس نمی کنم. اما وقتی در کار من حضور ندارد مثل فیلم "چ" دست و پای خود را گم می کنم. حاتمی کیا اضافه کرد: او در فیلم "بادی گارد" سر جای اصلی خود قرار گرفت. پس باید خیلی زودتر از اسنها از ایشان تقدیر و تجلیل میشد.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری نیز در سخنانی گفت: از آقای سید نظام الدین موسوی و خبرگزاری فارس تشکر می کنم که این مراسم را برگزار کردند. از آقای پرستویی هم تشکر می کنم که حاضر شدند تا از ایشان تجلیل شود. زیرا معمولا موافقت نمی کنند. وی افزود: من علاقه ای برای نزدیک شدن به مشاهیر ندارم ولی وقتی با ایشان آشنا شدم او را متفاوت از همه افراد و مشاهیر دیدم. مومنی شریف ادامه داد: پرویز پرستویی دوست داشتنی، صمیمی، متواضع، فداکار و علاقمند به مسایل اجتماعی بود. در حقیقت او تمانی ویژگی های یک بازیگر هنرمند واقعی را دارد. وی خاطرنشان کرد: بی حاشیه بودن دیگر ویژگی این بازیگر بزرگ بوده است. او یک احترام خاصی برای زندگی شخصی خود قایل بود و شاید این موفقیت او حاصل همین دیدگاه و عملکرد او بوده است. رییس حوزه هنری اضافه کرد: پرویز پرستویی همواره نسبت به مسایل اجتماعی و جامعه خود یک تعهد خاصی را داشت. او حتی در زندان درود خدمات فراوانی را انجام داد و حتی یک نوجوان اعدامی را از مرگ نجات داد. مومنی شریف تصریح کرد: او برای تمامی مردم جامعه بسیار محبوب است. تا آنجایی که مردم قهرمانان خود را در چهره ایشان می دیدند. براین اساس این محبوبیت ثروتی برای سینمای ایران محسوب می شود.

مریلا زارعی بازیگر سینما در این مراسم گفت: زمانی که قبل از اینکه برای سخنرانی به بالا بیایم و نشسته بودم به این فکر می کردم که چقدر جامعه ما مردانه است. در تلویزیون، سخنرانی ها، تقدیرها و نمایندگان مجلس همه مرد هستند. وی افزود: همه آنهایی که در این مراسم درباره شما صحبت کردند از جنبه یک فرد سخن گفتند. اما از منظر بازیگر نگاه کردن معنای دیگری دارد. زارعی ادامه داد: هنرمندان ما ازجمله میراث فرهنگی ما محسوب می شوند. ما موظف به مراقبت و نگهداری از این هنرمندان هستیم و بزرگترین کتر این است که دل آنها را نشکنیم. وی خاطرنشان کرد: من بازیگری که سال های قبل دیوارهای اتاق خود را با عکس های مدونا، مایکل جکسون و مردن تاکینگ پوشانده بودم بعد از دیدن فیلم آژنس شیشه ای خجالت کشیدم و همه آمها را از دیوار اتاقم برداشتم. زارعی اضافه کرد: سینما از این جهت اینقدر جدی است. در حقیقت این موضوع نشان از جایگاه سینما و اهمیت آن دارد. شما و مرحوم خسرو شکیبایی از معدود بازیگرانی هستید که یک مغناطیس اطراف خود دارید که مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. وی تصریح کرد: کارکردن در سینمای ایران شوخی نیست. باید بزرگان سینما را محترم شمرده و از آنها قدرشناسی کنیم.

جمشید مشایخی دیگر سخنران این مراسم بود. بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در سخنانی گفت: در حال مطالعه سناریویی هستم که پرویز پرستویی نقش نوه من را بازی می کند. وی افزود: یک ویژگی های بسیار بالا و والای انسانی در آن سناریو دیدم که امروز می گویم همه آنها در آقای پرویز پرستویی وجود دارد. مشایخی ادامه داد: پرویز پرستویی رک گو ولی در عین حال خاکی است. او مجیز کسی را نمی گوید. الهام حمیدی بازیگر سینما نیز که در مراسم نکوداشت پرویز پرستویی حضور داشت در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که از من برای حضور و سخنرانی در این مراسم دعوت به عمل آمده اسطوره‌های من در عرصه بازیگری در مردان آقای پرویز پرستویی و در زنان فاطمه معتمدآریا هستند. وی افزود: یک نکته جالبی که باید پیرامون حضور خود در سریال زیر تیغ اشاره کنم این است که من در این سریال نقش دختر آقای پرویز پرستویی و خانم فاطمه معتمدآریا را داشتم و این حضورم در سریال برای من همانند یک معجزه بود. حمیدی ادامه داد: در مدت زمانی که در سریال مواردی را از آقای پرویز پرستویی مشاهده کردم که برای من بسیار قابل توجه بود و آنقدر ایشان دارای انرژی خوب و مثبتی بودند که از همان روز اول در کنار ایشان آرامش گرفتم. او آنقدر بر بازی مسلط بود که از من خواست تا او را بابایی خطاب کنم که اگر این کار را نکنم پاسخ من را نخواهد داد.

وی در پایان تصریح کرد: برگزاری این قبیل مراسم‌های تقدیر و تجلیل برای بازیگری چون او بسیار کم است و پرویز پرستویی را پدیده‌ای می‌دانم که فکر نمی‌کنم دیگر همانند ایشان در سینما تکرار شود.

ارسال نظر: