جبلی: "سیما" و "برون‌مرزی" مکمل آنتن یکدیگر هستند

کدخبر: 2306266

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما معتقد است صاحبان تصمیم از شبکه‌های ما بازدید می‌کنند تا بهتر بتوانند همراه ما باشند. بسیاری از قوانین، آیین‌نامه‌ها و ضوابط که متناسب با رسانه‌های داخلی تدوین شده تمام این‌ها باید به طراز بین‌المللی برگردانده شوند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شبکه های برون مرزی صداوسیما امروز به یک اهرم قدرتمند دیپلماسی رسانه ای ایران تبدیل شده اند که دشمن در این روزهای بی تعهدی به احکام بین المللی و شدت یافتن تحریم های ضدانسانی و ضدبشری به ملت ایران، می کوشند تا جلوی افشاگری های علمی و تأثیرگذار صدای انقلاب اسلامی را بگیرند اما این صدا هر روز رساتر از گذشته در عرصه تقابل با دروغ پردازی های رسانه ای دنیای غرب و جلوگیری از پیشروی رسانه های معاند، پیش می رود. شبکه های بین المللی ایران ثابت کرده اند که چقدر می توانند در برابر عوام فریبی های دشمنان که این روزها تند و تیزتر از گذشته هجمه می کنند، موثر باشند.

این روزها نمایندگان مجلس و برخی از مسئولین به شبکه های برون مرزی می روند تا مشکلات و معضلات بودجه ای، اقتصادی و حتی فنی این شبکه ها را مورد بررسی قرار دهند. با تصویب بودجه سازمان صداوسیما به نظر می رسد مشکلات شبکه های برون مرزی در سال آینده بیشتر هم خواهد شد چرا که دسترسی این شبکه ها مثل سیمای داخلی بالا نیست که بتوانند از اسپانسر کمک بگیرند و یا نسبت به مخاطب داخلی، برنامه تولید کنند. مخاطب شبکه های برون مرزی، بین المللی است و متناسب با این مخاطب باید کار رسانه ای انجام شود. او در گفتگویی درباره بودجه شبکه های برون مرزی و رفت و آمدهای مسئولین و نمایندگان مجلس، توضیحات بیشتری داده که در ادامه می خوانید:

گفتگوی تسنیم با پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما

پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما تصریح کرد: هیچ کدام از ویژگی های رسانه های برون مرزی با حوزه های غیربرون مرزی و داخلی غیر از شکل و شمایل شباهتی با هم ندارند. ما نه مخاطبین مان مثل مخاطبین داخل هستند و نه نیروی انسانی که به لحاظ حرفه ای باید در اختیار ما باشد مثل نیروی انسانی شبکه های داخلی هستند و نه حوزه رقابت ما شباهتی به حوزه رقابتی شبکه های داخلی ندارند و نه مسائلی که با آن روبرو هستیم با مسائل داخلی قابل مقایسه هست.

وی در پاسخ به این سوال که رفت و آمدهای مسئولین و نمایندگان مجلس صرفا بازدید از شبکه های برون مرزی است و اهداف دیگری در دستور کار قرار دارد، افزود: شبکه های برون مرزی یک شبکه هایی در لبه جلویی میدان نبرد هستند و اساساً باید کارکردشان، نوع حمایت، رسیدگی و پشتیبانی که از آن ها می شود، متفاوت با بقیه رسانه ها باشد. ما از معرفی فعالیت هایی که در حوزه برون مرزی صورت می گیرد یک هدف عمده را دنبال می کنیم این فعالیت ها دیده شود و اهمیت آن مورد توجه قرار بگیرد و متناسب با آن اهمیت هر نوع پشتیبانی و حمایتی که لازم است انجام شود. ما احساس مان این است که مسائل و تحولاتی که در داخل کشور وجود دارد و در حقیقت فعالیت گسترده همراه با رقابتی که بین صداوسیما و رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی جدیدالورود هستند و رسانه های فعال داخل کشور تا حدود زیادی توجه افکار عمومی و حتی توجه تصمیم گیران کشور را به خودش معطوف کرده است جای خالی توجه به شبکه های برون مرزی در این بین بیشتر از قبل احساس می شود.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما تأکید کرد: شبکه های برون مرزی در داخل کشور هم خیلی دیده و شنیده نمی شود، سعی مان این است که از طریق آشنا کردن افراد و مسئولینی که صاحب تصمیم هستند و می توانند موثر باشند نگاه آن ها را نسبت به فعالیت های برون مرزی روشن تر کنیم. یکی از اهدافی که دنبال می کنیم در حقیقت مطالباتی که مقام معظم رهبری همیشه داشته اند و در حکم رئیس سازمان صداوسیما هم از سازمان صداوسیما و برون مرزی مطالبه کرده اند توسط مسئولین به خوبی شناسایی بشود و در نقطه عمل هم بتواند کار مثمرثمر جلو برود.

پیمان جبلی: لزوم استقلال معاونت برون مرزی با حمایت نهادهای بالادستی و جدیت صداوسیما

پیمان جبلی: بازداشت مرضیه هاشمی، اشتباه محاسباتی دولت آمریکا بود

او درباره استقلال برون مرزی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم ، گفت: استقلالی که قرار است برون مرزی پیدا کند جدا بشود و مسئولیت جداگانه ای داشت باشد یکی از موضوعاتی است که نمایندگان مجلس هم دنبال می کردند و البته درباره بودجه صداوسیما و مشکلات اقتصادی برون مرزی هم بحث هایی داشته ایم. چرا که تفاوت هایی که فعالیت های برون مرزی از جنبه های مختلف دارند. از طرفی مخاطب آن با مخاطب داخلی هم تفاوت بسیاری دارد. هم از حیث شیوه های اطلاع رسانی، برخورد برنامه ای و نوع مخاطب سنجی و هم نوع سیگنال رسانی و موضوعات فنی، کار پیچیده تری را پیش رو داریم. چون حقیقتاً شبکه های بین المللی و داخلی قابل مقایسه نیستند و در طراز بین المللی، کارکردهای خیلی موثرتری باید در دستور کار قرار بگیرد. خیلی از قوانین، آیین نامه ها و ضوابط که متناسب با رسانه های داخلی تدوین شده باید تمام این قوانین تغییر کنند. اگر رسانه های برون مرزی بخواهند با موفقیت و درستی عمل کنند باید متناسب با آن ها ابزار لازم پیش بینی شود که قطعاً یکی از این ابزارهای مهم، بودجه است. حالا بعد از این اتفاقات شبکه های برون مرزی به استقلال برسند یا خیر، خیلی اهمیت ندارد. آنچه که اهمیت دارد این است که لوازم اجرای مأموریت ذاتی و وظیفه ذاتی برون مرزی باید در دسترس قرار بگیرد.

وی در پایان درباره ارتباط برون مرزی و سیمای داخلی خاطرنشان کرد: شبکه های برون مرزی با شبکه های داخلی ارتباط و تعامل خوبی دارند. اینکه سیمای داخلی، مستندها و برنامه های ما را بازپخش کنند مسئله ای است که تاکنون به آن توجه شده و از این به بعد هم برای بیشتر دیده شدن هم ضرورت ارتقاء دامنه این تعاملات وجود دارد. چرا که برون مرزی به جهت توجه به طراز بین المللی رسانه ای، مستندهای فاخر و خوبی تولید می شود. به هر حال ما با شبکه های بین المللی رقابت می کنیم و لازمه این رقابت، کار رسانه ای جذاب و تأثیرگذار است. در پالایش شبکه های داخلی قطعاً برنامه هایی که قابل پخش از شبکه های برون مرزی است انتخاب می شوند. تعامل خوبی با رادیو، سیما و حوزه مستند داریم به هر حال آن ها هم مستندهای ما را بازپخش کرده اند و این مسیر با گستره دامنه بیشتری باید ادامه پیدا کند. البته ما شبکه آی فیلم هم داریم که سریال های ایرانی پربیننده را به زبان های مختلف برای مخاطبین غیرایرانی روی آنتن می برد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: