قدس، نتانیاهو، غزه

کدخبر: 2372908

چیزی که بسیار صهیونیست‌ها را شوکه کرد، ورود جدی نوارغزه برای نخستین بار به یک اتفاق در کرانه باختری است

نسیم‌آنلاین؛ محمد محسن فایضی: از صبح دیروز که در فلسطین 28 رمضان و مصادف با سالروز اشغال قدس شرقی هم بود، سربازان و پلیس اسرائیل وارد مسجدالاقصی و صحن‌ها شدند تا با تخلیه آن شرایط ورود یهودیان تندرو که پشت درب‌ها منتظر ورود بودند را فراهم کنند. اما پس از درگیری 4 ساعته پلیس اسراییل عقب‌نشینی کرد و مرابطین موفق بیرون امدند، البته با 620 زخمی و 20 اسیر!

اما باز درگیری‌ها ادامه داشت و با ورود تهدیدی حماس و تعیین ضرب الاجل ساعت 6 برای خروج کامل سربازان از مسجد و محله شیخ جراح که این روزها اسراییل به دنبال مصادره این محله در جوار مسجد است، داستان متفاوت شد.

ساعت فرا رسید و مقاومت غزه موشک‌هایی به قدس اشغالی و تل آویو و شهرک‌های زیادی روانه کرد. برای اولین بار غزه از موشکی با برد 120 کیلومتری رونمایی کرد. اما چیزی که بسیار صهیونیست‌ها را شوکه کرد، ورود جدی نوارغزه برای نخستین بار به یک اتفاق در کرانه باختری است. این یعنی از این پس اسرائیل در قدس و کرانه باید روی واکنش مقاومت هم حساب کند. اتفاقی که بسیار راهبردی است.

آخر شب هم درختی در مسجدالاقصی براثر گاز اشک‌آور اتفاقی آتش گرفت و گروه‌های تندرو که نتوانسته بودند وارد مسجد شوند کنار دیوار ندبه که همیشه در اختیارشان است به رقص پرچم پرداختند و با زبانه‌های آتش عکس گرفتند.

اسراییل هم در مقابل جدی‌ترین بمباران‌ها را در 8 سال گذشته و پس از جنگ آخر غزه انجام داد و حدود 30 فلسطینی از جمله 17 کودک شهید شدند و 100 نفر زخمی شدند.

درگیری‌ها ادامه دارد و قسام شاخه نظامی حماس آن را "شمشیر قدس" نامید.

بزرگترین برنده اتفاقات دیروز در اسرائیل نتانیاهوست. چون رقبای او که در آستانه اعلام تشکیل ائتلاف در پارلمان و پیروزی علیه او بودند، دچار بن‌بست شدند. چون حزب عربی رعم با توجه به اتفاقات اخیر اعلام کرده با همراهان قاتلان اتفافات اخیر در قدس و غزه ائتلاف نخواهد کرد. هرچند نتانیاهو موفق به ائتلاف نشد و فرصت برای او تمام شده بود، اما اگر مخالفانش باز نتوانند ائتلاف تشکیل دهند، تا انتخابات جدید او در قدرت خواهد ماند.

انتظار می رود تنش ها و درگیری‌ها همچنان ادامه دار باشد.

ارسال نظر: