برنامه هفتم توسعه، شاید وقتی دیگر

کدخبر: 2375998
خبرنگار:

با اعلام دولت، برنامه هفتم توسعه در سال آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

نسیم آنلاین: ایران یکی از کشورهای پیشرو در آسیای میانه است که سبقه نسبتا طولانی در برنامه‌های توسعه را داراست.

تا پیش از انقلاب چندین برنامه توسعه در بازه‌های زمانی گوناگون طراحی و پیاده شد و پس از انقلاب و بعد از رهایی از جنگ تحمیلی و از سال 1368 تا کنون 6 برنامه توسعه تهیه و اجرا شده است. در ایران برنامه‌های توسعه در بازه‌های پنج ساله تهیه می‌شود که گاهی به دلایل مختلف برخی از آنها برای یک یا دوسال تمدید می‌شوند و حالا نوبت به برنامه ششم رسیده است که زمان تمدید آن نیز رو به پایان است.

برنامه ششم توسعه در سال 1395 تصویب شد و از اردیبهشت‌ماه 1396 لازم الاجرا شد که در پایان سال 1400 مدت پنج ساله آن پایان می‌یافت. اما پیش از پایان مدت آن، نمایندگان مجلس طرحی را پیشنهاد دادند که برنامه ششم برای یک سال دیگر تمدید شود. نمایندگان مجلس برای ارائه این طرح این گونه بیان کردند که اولا الزام زمانی مشخصی برای ارائه آن وجود ندارد و از طرف دیگر با توجه به اتمام دوره فعالیت دولت سابق، دولتی که میخواهد برنامه هفتم را اجرا کند، خودش نیز دست به تهیه آن بزند.

سرانجام با تصویب مجلس، برنامه ششم توسعه برای یک سال دیگر و تا پایان 1401 تمدید شد.

حال که سال 1401 نیز روبه پایان است، همچنان خبری از ارائه برنامه هفتم نیست. از طرف دیگر دولت درگیر ارائه بودجه سال 1402 نیز هست که همین مساله موجب عدم پرداخت به برنامه هفتم و ارائه آن به مجلس شده است. اینطور که از خبرها برمی‌آید قرار شده است دولت ابتدا بودجه را به مجلس ارائه دهد و بررسی برنامه هفتم به سال بعد موکول می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت ارائه لوایح برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ به مجلس اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته از سوی دولت اعلام شد که بنا دارد ابتدا لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کند. در اول این لایحه نیز تبصره‌ای آورده که تا زمان تهیه، تصویب و نهایی شدن لایحه برنامه هفتم، قانون برنامه ششم اعتبار داشته و بعد از آن برنامه هفتم لازم الاجراست.

ارسال نظر: