مجلس این هفته چه خبر است؟

کدخبر: 2376132
خبرنگار:

طرح‌های ساماندهی کارکنان دولت، شفافیت قوای سه گانه و مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار دارد

جلسه غیرعلنی مجلس در مورد اقدام اخیر اتحادیه اروپا در اضافه کردن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی و بررسی کلیات لایحه بودجه 1402 با حضور رئیس جمهوری در صحن علنی از مهمترین برنامه‌های این هفته مجلس است.

مجلس شورای اسلامی این هفته در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه علنی دارد. البته صحن مجلس این هفته کار خود را با یک جلسه غیرعلنی شروع خواهد کرد. سلامی فرمانده سپاه و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای بررسی اقدام اخیر اتحادیه اروپا در اضافه کردن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی به جلسه غیرعلنی صبح یکشنبه دعوت شده‌اند.

با تصویب کلیات لایحه بودجه 1402 در کمیسیون تلفیق، اکنون زمان بررسی آن در صحن علنی است. رئیس‌‌جمهور صبح یکشنبه برای دفاع از لایحه بودجه در صحن علنی حاضر خواهد شد. با تصویب کلیات در صحن علنی، لایحه بودجه برای بررسی جزئیات به کمیسیون تلفیق بر خواهد گشت. پیش‌بینی می‌شود دولت کار سختی برای تصویب کلیات لایحه بودجه نداشته باشد و نمایندگان در صحن به آن مثبت بدهند.

طرح‌های «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» و «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» از طرح‌های مهمی هستند که برای ادامه رسیدگی در ردیف‌های 3 و 8 برنامه این هفته قرار دارند. همچنین طرح دو فوریتی «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» هم مجدداً از کمیسیون امور داخلی و شوراها به برنامه هفتگی برگشته و  در ردیف 4 دستور هفتگی قرار گرفته تا در صورت تصویب نهایی در صحن، برای بار پنجم به شورای نگهبان فرستاده شود. باید دید آیا این بار طرح شفافیت قوای سه‌گانه به قانون تبدیل می‌شود یا دوباره به مجلس برخواهد گشت.

در بعد نظارتی نیز مجلس این هفته سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد «علت عدم اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در شرکت مخابرات» و سوال تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش در خصوص «عدم دقت در انتصابات» در برنامه روز سه‌شنبه صحن علنی جای داده است.

همچنین درخواست تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد «صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» از دیگر برنامه‌های نظارتی این هفته است که از حدود دو ماه قبل در دستور هفتگی بوده ولی تا کنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

ارسال نظر: