چشم مجلس روشن

کدخبر: 2377305
خبرنگار:

نسیم آنلاین: بعد از آنکه طرح «شفافیت آراء نمایندگان» در بهمن سال 99 با سه رأی کمتر از حدنصاب لازم در صحن رد شد، به کمیسیون آیین‌نامه برگشت تا پس از انجام اصلاحات مجدداً در دستور قرار بگیرد. به یکباره و پس از چند ماه معطلی مجلس در آذرماه سال 1400 تصمیم گرفت طرح را از دستور خارج و طرح دیگری را جایگزین آن کند. دلیل این کار از سوی هیئت رئیسه و تعدادی از نمایندگان این طور گفته می‌شد که می‌خواهیم همه قوا و دستگاه‌ها را با هم و همزمان شفاف کنیم. همان موقع و حتی پیش از مطرح شدن این طرح منتقدین هشدار دادند که نمایندگان ابتدا مجلس را شفاف کرده و بعد به سراغ سایر نهادها بروند و مجلس را در تله جامعیت گرفتار نکنند چرا که این کار، خود به مانعی برای شفافیت تبدیل خواهد شد. بالاخره طرح «شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» در فروردین امسال اعلام وصول شد و در خردادماه پس از تصویب نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد.

شورای نگهبان هم پس از بررسی، از طرحی که فقط 2 صفحه بود و کلاً 5 ماده داشت، 27 ایراد گرفت تا مشخص شود طرح جایگزین مجلس از چه کیفیت پایینی برخوردار است. سرانجام و پس از چند رفت و برگشت به دلیل اصرار مجلس بر دو اشکال باقیمانده، مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد.

در شرایطی که به نظر می‌رسید کار بررسی «شفافیت قوای سه‌گانه» رو به اتمام است خبری منتشر شده که نشان می‌دهد فعلاً این اتفاق نخواهد افتاد. چرا؟! چون در آخرین جلسه هیئت نظارت مجمع، نماینده دولت گفته برخی از بخش‎‌های این طرح باعث اخلال در کار دولت خواهد شد. در نتیجه قرار شده دولت موارد مورد نظرش را به این هیئت ارائه دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد. این یعنی شفافیت آرای نمایندگان هنوز تا تبدیل شدن به قانون فاصله دارد.

این اتفاق بار دیگر نشان داد که نگرانی‌های منتقدین بی‌دلیل نبوده و آن هشدارها متأسفانه درست از آب درآمده است. هنوز مشخص نیست مواردی که نماینده دولت به آن‌ها اشاره کرده چه مقدار است و بررسی مصوبه مجلس چه مدت دیگر زمان خواهد برد. همه این اتفاقات در حالی است که مجلس یازدهم در سال پایانی فعالیت خود است و هنوز نتوانسته شفافیت را به قانون تبدیل کند.

ارسال نظر: