داورزنی:

تقریباً ۳-۴ ماه دیگر ورزش چوگان به نام ایران ثبت خواهد شد

کدخبر: 2102892

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش با بیان اینکه ۲-۳ هزار سال قبل چوگان در ایران وجود داشت و میدان‌های آنها در شهرهای مختلف کشورمان دیده شده است،‌ گفت: فکر می‌کنم تقریباً ۳-۴ ماه دیگر ورزش چوگان به نام ایران ثبت خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: محمدرضا داورزنی در اختتامیه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی چوگان اظهار داشت: از دوستان فدراسیون چوگان تشکر می‌کنم که با همت و تلاشی که انجام دادند، این بازی‌ها را در ایران برگزار کردند که کار ارزشمندی بود.

وی افزود: در چند ماه گذشته قدم‌های خیلی مثبتی در کشورمان برای ورزش چوگان برداشته شده است چون ایران مهد چوگان است، عملکردمان در این زمینه موفق بوده و امروز هم شاهد این بوده‌ایم که تیم ملی چوگان ما توانست تیم‌های قدرتمندی را شکست داده و در رده سوم قرار بگیرد. البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید کارهای بسیار زیادی برای توسعه این ورزش در کشورمان انجام بدهیم.

داورزنی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چه اقداماتی برای ثبت ورزش چوگان به نام کشور ایران انجام شده است؟ گفت: در همه متون و کتاب‌ها و مخصوصاً اسنادی که در فدراسیون جهانی چوگان وجود دارد این ورزش یک ورزش کاملاً ایرانی شناخته شده است.‌آذربایجانی‌ها ادعا می‌کنند که چوگان باید به نام کشور آنها ثبت شود، درست است چندین سال قبل در آذربایجان هم چوگان بازی می‌کردند اما در آن سال‌ها آذربایجان قسمتی از ایران بود. فکر می‌کنم تقریباً 3-4 ماه دیگر ورزش چوگان به نام ایران ثبت خواهد شد. 2-3 هزار سال قبل چوگان در ایران وجود داشت و میدان‌های آنها در شهرهای مختلف کشورمان دیده شده است. ایران مهد تمدن ورزش چوگان است.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش ادامه داد: اگر چندین هزار سال قبل در همه جای دنیا مردم با یکدیگر مبارزه می‌کردند مردم ما به حدی فرهیخته بودند که به ورزش چوگان روی آوردند، حتی مردم ما دیگران را هم به انجام این ورزش دعوت می‌کردند. در حال حاضر کتبی تهیه شده که رقم سنگینی‌ هم برای آن هزینه کردیم،در این کتاب آثار مختلفی را جمع کردیم و شکی نیست که ورزش چوگان متعلق به ایران است. البته ما باید زیرساخت‌های کشورمان را هم برای این ورزش بهبود ببخشیم. باید در شهرهایی مانند تبریز، قزوین و زنجان هم میدان‌های چوگان را احداث کنیم تا بتوانیم بیشتر از اینها چوگان را در کشورمان توسعه دهیم. خوبشختانه در 15 سال گذشته گام‌های رو به جلوی زیادی برای ورزش چوگان در ایران برداشته شده و ما حالا نام خودمان را در فدراسیون جهانی چوگان هم مطرح کرده‌ایم.

ادامه دارد ...

ارسال نظر: