سومدیریت حداکثری در مدیریت فوتبال

کدخبر: 2375378

فدراسیون فوتبال ماه هاست که درگیر حواشی ناشی از سوء مدیریت است که نقطه‌ی اوج آن مربوط به موضوع برکناری اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال است

نسیم‌آنلاین؛ محمد حیدررضایی: فدراسیون فوتبال پس از عزل عزیزی خادم و ورود به دوران سرپرستی، ماههاست که دچار عدم ثبات مدیریتی و حواشی مختلف شده است. به حد نصاب نرسیدن جلسات هیئت رئیسه، لغو دیدار تدارکاتی کانادا و جایگزینی اردوی قطر، اختلافات علنی اعضای تیم سرپرستی فدراسیون و در تازه‌ترین آنها، برکناری دراگان اسکوکیچ از مهم‌ترین اتفاقات این چند ماه است.

پس از عزل شهاب الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی، نائب رئیس اول و دوم فدراسیون فوتبال از سوی AFC با ممنوعیت حضور در فدراسیون مواجه شده‌اند. شهره موسوی نیز به علت پرونده‌ی کلاهبرداری مربوط به رمزارز کینگ مانی، دستگیر و روانه‌ی زندان شده است. در پی این اتفاقات، ماه‌هاست که تعداد اعضای هیئت رئیسه‌ی فدراسیون  در جلسات به حد نصاب نرسیده است. پس از ایمیل حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال به فیفا مبنی بر تعداد اعضای حاضر در جلسات، فیفا اعلام کرد این جلسات غیر رسمی است و مصوبات آن فاقد اعتبار است. این شرایط درحالی بر فدراسیون فوتبال حاکم است که تا برگزاری جام جهانی، به عنوان مهم ترین رویداد فوتبالی تنها چندماه باقی مانده است.

این نابسامانی همچنان برقرار بود تا اینکه دو روز پیش کمیته‌ی فنی فدراسیون فوتبال، تصمیم خود مبنی بر برکناری دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را اعلام کرد. تصمیمی که هیئت رئیسه‌ی فدراسیون رد یا تایید آن را منوط به برگزاری جلسه و تصویب آن دانست. طبق انتظار، جلسه‌ی هیئت رئیسه بازهم به حد نصاب نرسید تا عملا فدراسیون و تیم ملی فوتبال در بلاتکلیفی بماند و در منجلاب خود ساخته‌ی خود فرو رود. مسئله‌ای که مهم تر از انتخاب سرمربی تیم ملی است.

گرچه فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی و مستقل است اما با توجه به همکاری این فدراسیون با وزارت ورزش و کمیته‌ی ملی المپیک لازم است تا این دو نهاد نسبت به وظیفه‌ی خود در قبال فدراسیون فوتبال بیشتر توجه کنند. مطابق بند 13 قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، وزیر ورزش موظف به حمایت و نظارت بر مسائل فدراسیون هاست. اتفاقی که در عمل رخ نداده است و وزارت ورزش عکس العملی در قبال مدیریت ضعیف این فدراسیون نداشته است.

طرف دیگر ماجرا نیز کمیته‌ی ملی المپیک است که با وجود جلسات متعدد با فدراسیون فوتبال و وظیفه‌ی این کمیته در قبال آن، خود را کاملا بی‌خبر از جریانات و مشکلات این فدراسیون نشان می‌دهد. رضا صالحی امیری، رئیس کمیته‌ی ملی المپیک خود می‌گوید از روز اول خود را از مسائل فوتبال جدا کرده است و تنها توصیه‌اش در خصوص اتفاقات اخیر، اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص انتخاب مربی ایرانی است!

ضلع سوم ماجرا مجلس شورای اسلامی است که وظیفه‌ی نظارت بر وزارت ورزش را داشته است. احمد راستینه، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خبر از تذکر این فدراسیون به وزیر ورزش در خصوص قصور در انجام وظیفه و بحران به وجود آمده داده است. این اقدام گرچه لازم است، اما سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود ثبات مشکلات طی چندماه گذشته، تازه و امروز مجلس دست به چنین اقدامی زده است؟

غیر از اوضاع ملتهب تیم سرپرستی فدراسیون، اشتباه آشکار کمیته‌ی فنی فدراسیون در این زمینه قابل چشم پوشی نیست. تمام تصمیماتی که در کمیته‌ی فنی گرفته می‌شود باید در جلسه‌ی هیئت رئیسه ی فدراسیون تصویب شود تا اعتبار داشته باشد و مورد استناد قرار گیرد. اما کمیته‌ی فنی در اقدامی خودسرانه، نتیجه‌ی جلسه‌ی خود را به صورت عمومی بیان کرد تا آتش التهابات دو چندان شود. احسان اصولی عضو هیات رئیسه‌ی فدراسیون دراین‌باره می‌گوید: «دیروز دوستان در کمیته فنی یک موضوع حرفه‌ای را رعایت نکردند. ما که پیگیری کردیم مشخص شد که علم و اطلاعی از این موضوع نداشتند. بایستی نقطه نظرات و جمع بندی‌ها به‌ویژه از سوی کمیته فنی از طریق مکاتبه با سرپرست فدراسیون در هیئت‌رئیسه مطرح شود. رسانه‌ای شدن موضوع کار درستی نبود.» این اقدام درحالیست که میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون نیز در جلسه به صورت تلفنی حضور داشته و عضو کمیته‌ی فنی بوده است.

مجموعه‌ی اتفاقات نشان می‌دهد که نظارت و مدیریت در فدراسیون، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. وجود چنین شرایطی در این برهه‌ی زمانی و ادامه‌ی آن، ثمری جز بروز نتایج فاجعه بار در جام جهانی در پی نخواهد داشت. رقابتی که به واسطه‌ی فراگیری آن بر تصویر ایران در جهان موثر خواهد بود.

ارسال نظر: