قالیباف در افتتاحیه باغ کتاب:

به اندازه یک تاریخ در شهر تهران ساخته‌ایم/ در یک دهه گذشته تهران معاصر را پایه‌گذاری کرده‌ایم

کدخبر: 2102580

شهردار تهران با اشاره به اینکه ما باید می‌ساختیم و خدمات می‌دادیم، بیان داشت: هنگامی که تاریخ بلدیه را نگاه می‌کنید امروز به اندازه یک تاریخ در شهر تهران ساخته‌ایم و در یک دهه گذشته تهران معاصر را پایه‌گذاری کرده‌ایم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدباقر قالیباف در افتتاح بزرگترین مجموعه فرهنگی چند منظوره خاورمیانه (باغ کتاب) اظهار داشت: دست نیاز این مجموعه به همه اندیشمندان در عرصه‌های مختلف دراز شده است چرا که بخش‌های متعددی از این مجموعه ظرفیت‌های خالی دارد که باید با محتوای مفید پر شود.

قالیباف بیان داشت:‌ تردیدی در این نداریم که وظیفه دولت‌ها و حاکمیت‌ها کاهش رنج و زحمت شهروندان و ملت‌شان است و این موضوع امکانپذیر نیست مگر اینکه همه مسئولین و همه مردم دست به دست هم دهند و از طریق بستری مناسب برای آگاهی‌بخشی اقدام کنند.

وی افزود: این مهم‌ترین مسئولیت بردوش ما است که کرامت و انسانیت انسان‌ها را پاس بداریم و حرمت یکدیگر را حفظ و ارج بنهیم.

شهردار تهران گفت: مجموعه‌ای مثل شهرداری که یک نهاد عمومی غیر دولتی است باید این راه ایفای نقش کند.

قالیباف افزود: ما شک نداریم مدیریت شهری در تاریخی که در این کشور گذشته مبتنی بر اجتناب در اختلال در شهر بوده و در حوزه‌های خدمات شهری تنها به شهروندان سرویس داده شده است.

وی افزود: در شهر تهران به خاطر مرکز سیاسی و معطوف به مسائل اقتصادی هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی بوده است.

شهردار تهران گفت: در یک دهه اخیر که توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کرده‌ام به دنبال این بوده‌ام که در شهر با رویکرد فرهنگی و اجتماعی اقدام کنیم و دغدغه ما دغدغه مردم و انسان‌محوری بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما باید می‌ساختیم و خدمات می‌دادیم، بیان داشت: هنگامی که تاریخ بلدیه را نگاه می‌کنید امروز به اندازه یک تاریخ در شهر تهران ساخته‌ایم و در یک دهه گذشته تهران معاصر را پایه‌گذاری کرده‌ایم.

قالیباف گفت: ما اتوبان، خیابان، پل، تونل، پارک، زباله‌سوز، ترمینال، نمایشگاه بین‌المللی، ورزشگاه، سالن‌های متعدد ورزشی برای بانوان و مردان و جوانان، باغ پرندگان و دریاچه خلیج فارس را ساخته‌ایم.

وی افزود: خیلی‌ها فکر می‌کردند با حجم عظیم پروژه‌های عمرانی که داریم فقط در شهر سازه می‌سازیم و حداکثر این سیاست را مدنظر داریم که برای فعالیت‌های عمرانی پیوست فرهنگی هم داشته باشیم. در صورتی که اشتباه می‌کردند ما داشتیم برای توسعه اجتماعی و کاهش رنج و زحمت مردم و آگاهی‌بخشی به شهروندان پیوست اجتماعی و فرهنگی را تحقق می‌دادیم.

شهردار تهران گفت:‌بنده از ابتدای آغاز فعالیتم در دی‌ماه سال 84 موضوع رویکرد محله‌محوری را اساس کار اعلام کردم و سراهای محله را ساختیم. در حال حاضر بیش از 350 مرکز و سرای محله در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر ساخته‌ایم. خانه فرهنگ و کتابخانه ساخته‌ایم، کتابخانه‌ها از 73 به 400 کتابخانه افزایش پیدا کرده است و 75 کتابخانه شبانه‌روزی در سطح شهر تهران داریم.

قالیباف افزود: ما در شهر مسجد، حوزه علمیه، فرهنگسرا و سینما و تئاتر ساختیم که تعداد صندلی‌ها و سالن‌های ساخته شده بیش از کل تاریخ بلدیه شهر تهران است و اقتصاد در حوزه فرهنگ و صنعت سینما را متحول کردیم.

قالیباف گفت: 18 مرکز پرتو مختص کودکان کار ساخته شده است که 3 هزار نفر از این کودکان در مراکز حضور دارند. قریب به 40 مرکز بهاران برای آسیب‌دیدگان بعد از اعتیاد در این شهر ساخته‌ایم.

وی گفت: ما مرکز رشد می‌خواهیم نه اجبار. امروز در حوزه آموزش ما و در آموزش و پرورش 37 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و در بخش خصوصی نیز 10 هزار میلیارد تومان در این حوزه هزینه می‌شود و سرجمع آن 47 هزار میلیارد تومان است.

قالیباف ادامه داد: 12 سال ذهن بچه‌ها را پر می‌کنیم مانند ویکی پدیا یا گوگل و بعد آنها را در مقابل دیوار سخت کنکور می‌گذاریم که 12 سال انباشت ذهن را در 4 ساعت بالا بیاورند. این تربیت و آموزش ما شده است.

وی گفت: آنهایی که تحصیلات کمتری دارند بهتر و بیشتر کار می‌کنند و در حوزه آموزش فقط کارمند تولید می‌کنیم.

شهردار تهران افزود: امروز در شرایطی هستیم که ایجاد کار راحت‌تر از پیدا کردن کار است. در صورتی که مهارت‌های لازم را داشته باشیم.

قالیباف گفت: در باغ کتاب به این سمت رفتیم که نسل آینده جایی را پیدا کند برای تنفس و کودکی کردن. برای نوجوان‌ها میدانی باز کنیم که سؤال‌های متعدد خود را بکنند و جواب بگیرند.

وی افزود: امروز بخشی از کودکان جامعه ما پیش‌فعال هستند. کودکی در ساختمان محدود باشد وقتی کودکی نکند با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اینکه کودک بدود و کودکی کند امروز در جامعه ما فراهم نیست. باغ کتاب جایی است که کودکان می‌توانند براساس نیازهای خود عمل کنند.

شهردار تهران ادامه داد: بیش از یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در تهران داریم که حدود 200 هزار نفر از این دانش‌آموزان امکان ورود به باغ کتاب را ندارند چرا که هزینه کرایه ماشین تا اینجا آمدن را هم ندارند بنابراین نباید به نگاه اقتصادی به این مجموعه نگاه کرد.

قالیباف افزود: ما دهه چهلی هستیم و این فرصت را به برکت امام راحل که جز برای خدا کلامی نگفت و گامی برنداشت و به برکت انقلاب اسلامی بارانی بر ما بارید که هیچ یک از فرصت‌مان از دست نرفت و از زندگی خود ناراضی نیستیم.

وی افزود: اکنون شکر این نعمت این است که این فرصت‌ها را با مدیریت غلط دفن نکنیم و این فرصت‌ها را تحویل نسل‌های آینده بدهیم.

شهردار تهران گفت: خدا را شاهد می‌گیرم در این 12سال اخیر که توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم نادر روزهایی اتفاق افتاد که بنده اذان صبح در منزل باشم و تا پاسی از شب به مردم خدمت می‌کردم هرچند نتوانستم در شأن مردم خدمت کنم.

وی گفت:‌امروز در آخرین هفته‌های مسئولیت و خدمت‌گذاری در شهرداری تهران حضور دارم و مجموعه‌ای با این وسعت برای آموزش، تربیت و رشد کودکان و نوجوانان شهر تهیه شده است و بهره‌برداری از این مجموعه زنجیره اقدامات مدیریتی شهری را تکمیل کرد.

ارسال نظر: