نرخ جدید خرید تضمینی گندم

کدخبر: 2375601

براساس اعلام وزیر کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم برای فصل زراعی 1401 - 1402، سیزده هزارتومان تعیین شد

نرخ خرید تضمینی گندم به کیلویی 13 هزار تومان رسید تا با اعلام رضایت گندم کاران از نرخ تعیین شده، ایران به استقبال از خودکفایی مجدد گندم در سال آینده برود.
وزیر جهادکشاورزی در برنامه ای تلویزیونی با تشریح روند قیمت گذاری گندم برای سال زراعی 1402-1401 اعلام کرد: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی پس از نشست‌های متعدد کارشناسی، نرخ خرید تضمینی گندم در فصل زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را در مجموع ۱۳ هزار تومان تعیین کرد. سید جواد ساداتی نژاد گفت: این رقم عبارت است از‌ مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، به اضافه هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت که به کشاورزان پرداخت خواهد شد. بر اساس قانون، نرخ خرید تضمینی ضرورت دارد حداکثر تا آخر تیرماه تعیین شود، اما به گفته ساداتی نژاد، شرایط خاص امسال در بازار‌های جهانی و نوسانات شدید قیمت باعث طول کشیدن ارزیابی‌ها و مباحث کارشناسی شد.
ساداتی‌نژاد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال و تاکید بر تلاش برای خودکفایی و کاهش وابستگی به خارج، اظهار کرد: نوع نگاه دولت حمایت از کشاورز است و تقریباً ۸۲ هزار میلیارد تومان برای گندم به کشاورزان‌ پرداخت خواهیم کرد که این رقم به تنهایی از پرداخت پنج سال گذشته بالاتر است. وی تصریح کرد: تاکنون ۸۲ درصد از مطالبات گندم‌کاران عزیزمان پرداخت شده و مابقی آن هم ظرف همین چند روز آینده پس از انجام کار‌های اداری و اجرایی تسویه خواهد شد.
رضایت کشاورزان از قیمت اعلامی گندم توسط دولت
در همین حال رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور اعلام کرد: اعلام به موقع و خوب قیمت گندم رضایت گندم کاران را در پی دارد. به گزارش صداوسیما عطاء ا... هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور افزود: قیمت جهانی که فعلا متعادل شده موجب رضایت کشاورزان شده است منتها یک شرطی خواهیم داشت و آن هم مثل سال گذشته این است که اگر شرایط خاصی پیش بیاید مجموعه دولت، مجلس و شورای قیمت گذاری یک تجدیدنظری هم بکنند. رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: سال گذشته قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای گندم تصویب کرده بودیم که باتوجه به شرایط بحران جنگ روسیه و اوکراین شرایط بد اقتصادی دنیا پایین آمدن میزان غلات و بازار ملتهب غلات در جهان، شورای قیمت گذاری در قیمت گندم تجدیدنظر کرد که حرکت بسیار خوبی بود. به گزارش خراسان سال گذشته با وجود تعیین نرخ 7500 تومان برای هر کیلو گندم، به دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی گندم، نرخ خرید تضمینی از 7500 به 11500 تومان افزایش یافت.
وعده بی نیازی از واردات
در همین حال رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: در صورت وجود بارندگی متعادل، سال آینده از واردات گندم بی نیاز هستیم. عطاءا... هاشمی در گفت وگو با  مهر قیمت ١٣ هزار تومان را برای خرید تضمینی گندم، بسیار مناسب بیان کرد و گفت: تجربه ثابت کرده هر گاه قیمت به موقع و مناسب اعلام شده، جهش خوبی را در تولید داشتیم و با توجه به این که امسال قبل از آغاز سال زراعی قیمت اعلام شده و نرخ اعلامی نیز بسیار مناسب است، انتظار می‌رود تجربیات سالیان گذشته تکرار شود. هاشمی گفت: امسال علاوه بر این دو مسئله، وزارت جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیم زارها را در دست اجرا دارد و سطح زیر کشت گندم دیم در حال افزایش است و در صورتی که شرایط بارندگی متعادل و مثل امسال باشد، جهش خوبی را در تولید خواهیم داشت. وی با بیان این که امسال ١١ میلیون تن گندم تولید و   7.5 میلیون تن از این محصول خریداری شد، افزود: در صورتی که بارندگی خوبی داشته باشیم، میزان تولید در سال زراعی آینده از ١١ میلیون تن می‌گذرد و نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.
منبع: خراسان
ارسال نظر:
  • ناشناس

    چرا بیمه گندم کشاورزا پرداخت نمیشود

  • محمدامین

    باسلام بنده کشاورز دیم کار هستم پارسال 63 هکتار کاشتم ولی هیچ درو نکردم واز جهاد کشاور ی هیچ گونه حمایت نشدم امسال پول بذر هم ندارم نه وام ونه حمایت شدم کلی هم بدهی دارم

  • پرنیان

    آی وزیر این قیمت برا خودتون خوب وراضی کننده است از جانب کشاورز نطق نکن همه چی 10برابر شده به ولا یه کیلو با این نرخ تحویل نمیدم جمع کنید بابا

  • امید

    کشاورز گندم دیم هستم ایا به نظر شما این قیمت کفایت هزینه های زیاد گندمکاران است
    با این همه گرونی کیلویی۲۰تومان هم جواب نمیده