چگونه مدافعان FATF برای اجرای خواست آمریکا واقعیت را تحریف می کنند؟

کدخبر: 2367826

با شروع دور جدید بررسی لوایح مرتبط با FATF، جریان و رسانه های همسو با آن دوباره به شیوه گذشته برای فریب افکار عمومی روی آورده اند. آنها در گام اول اقدام به سواستفاده و تحریف پاسخ رهبر انقلاب به درخواست دولت کردند.

نسیم آنلاین ؛ سیدحامد ترابی: رهبر انقلاب با تمدید موعد بررسی لوایح مرتبط با FATF، لایحه پیوستن به کنوانسیون پالرمو و سی اف تی، در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند. این خبری بود که چندی پیش لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، آن را اعلام کرد. با اعلام این خبر موج جدیدی از فشارها به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب این لوایح آغاز شد. البته این اولین بار نیست که مجمع با چنین فشارهایی مواجه می شود. در دور قبل بررسی این لوایح نیز موافقان آن، با متوسل شدن به تحریف واقعیت سعی کردند به هر قیمتی کشور را وادار به تسلیم کنند. اتفاقی که در دور جدید این فشارها نیز مجددا تکرار شده است.

بد نیست به بهانه این دور از فشارها، سری بزنیم به حرف های گذشته حامیان FATF تا مشخص شود آیا آنها واقعا دغدغه مصالح کشور را دارند یا صرفا می خواهند به خواست آمریکا تن دهند؟در دور قبل فشارها به مجمع، حامیان fatf و رسانه های همسو با آن کوچک ترین مشکل و اتفاقی را به عدم تصویب این لوایح ربط می دادند، ولی در مقابل صحبت های آمریکایی ها که صریحا اعلام می کردند تصویب این لوایح حلقه تحریم ها را تنگ تر می کند، هیچ عکس العملی نشان نمی دادند.

مثلا سال گذشته در همین روزها، روزنامه همشهری تیتر زد که fatf تنها 15 روز به ایران برای اجرای دستورالعمل هایش مهلت داده است و در صورت اجرا نشدن آنها بورس تعطیل می شود. ادعایی که با گذشت یکسال کذب بودن اش مشخص شده است.

ادعای همشهری در مورد مهلت 15 روزه به بورس برای اجرای دستورالعمل FATF

این رسانه ها حتی به ورزش و احساس طرفداران فوتبال هم رحم نکردند.آنها آذر ماه سال گذشته، زمانی که استراماچونی به دلیل عدم دریافت پول خود به ایران بازنگشت، سعی کرده اند مشکل پرداخت نشدن پول استراماچونی مربی محبوب استقلالی ها را به عدم اجرای الزامات FATF نسبت دهند.

ادعای ایسنا در مورد ارتباط پرداخت پول استراماچونی به FATF

از قضا سرکنگبین حامیان fatf اینبار هم صفرا فزود. استراماچونی خود در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد، آنچه باعث شده نتواند پول خود را دریافت کند، تحریم ها است. در واقع استراماچونی نشان داد حامیان FATF، با ادعاهای کذب می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند.

استراماچونی: مشکلی جز تحریم های بانکی وجود ندارد.

دور جدید تحریف

با شروع دور جدید بررسی لوایح مرتبط با FATF، همان جریان و رسانه های همسو با آن دوباره به شیوه گذشته برای فریب افکار عمومی روی آورده اند. آنها در گام اول اقدام به سواستفاده و تحریف پاسخ رهبر انقلاب به درخواست دولت کردند. براساس بیانیه مجمع تشخیص مصلحت نظام دولت دو درخواست از رهبر انقلاب داشته است. تمدید مهلت بررسی لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» و همچنین فراهم کردن شرایط پیوستن ایران به این دو لایحه با حق تحفظ. در واقع درخواست دولت از رهبری موافقت ایشان با پیوستن ایران به این لوایح بوده است و تمدید مهلت بررسی با این هدف انجام شده است، اما رهبری با خواست دولت برای پیوستن به این دو لایحه هیچ موافقتی نکرده اند. مسئولین و رسانه های حامی FATF، با سکوت در مقابل رد شدن این خواسته خود توسط رهبر انقلاب صرفا به موافقت ایشان با تمدید مهلت بررسی اشاره می کنند. به طور مثال لعیا جنیدی در مصاحبه خود می گوید:«دولت همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوشش دادن برخی دغدغه‌های اعضای محترم مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات از جمله اصلاحیه برخی از توصیه‌های گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مربوط به معاهدات به عمل آمد که رهبر انقلاب ضمن موافقت، با تمدید مهلت بررسی موضوع را به مجمع محترم ارجاع دادند.» صدر عضو حامی FATF در مجمع نیز این اقدام را بی سابقه می داند . اما نکته جالب ماجرا آنجاست که امثال این افراد هیچ اشاره به رد شدن دیگر خواست دولت، یعنی الحاق به این لوایح نمی کنند.

ماجرا وقتی جالب تر می شود که تحریف کنندگان، برای رسیدن به خواست خود آمریکا و تحریم هایش را تطهیر و بزک می کنند. علی مطهری یکی از افرادی است که برای تطهیر آمریکا احساسات جامعه بیمارانی که با کرونا دست و پنجه نرم می کنند را هدف قرار داده است.

مطهری با انتشار توئیتی مدعی شده، به علت قراردادشتن در لیست سیاه FATF، ایران نتوانسته پول خرید سهم واکسن ایران در سازمان بهداشت جهانی را پرداخت کند. این درحالی است که حتی دیده بان حقوق بشر سازمان ملل و مقامات آمریکایی نیز ادعای آقای مطهری را رد می کنند و تنها عامل عدم دسترسی ایران به دارو یا واکسن را تحریم های آمریکا و استفاده این کشور از تگ تحریمی تروریسم علیه ایران می دانند. به طور مثال دیده بان حقوق بشر در گزارش خود می گوید:« استفاده بیش از حد دولت ترامپ از تگ تروریسم بیش از پیش تجارت بشردوستانه با ایران را تهدید می کند.» ریچارد نفیو از سیاست گذاران تحریم در دولت اوباما نیز می گوید : «تحریم های آمریکا داد و ستد با ایران را چنان مشکل کرده که حتی اقلامی مانند دارو و غذا را که قانونا مجاز به دریافت آنهاست، نمی تواند دریافت کند.»

نکته جالب توجه آنجاست که نه سیاست گذاران آمریکایی و نه گزارش دیده بان حقوق بشر هیچکدام به دستورالعمل های FATF اشاره نمی کنند و تحریم های آمریکا را مشکل دسترسی دارویی ایران می دانند. حتی خود FATF نیز وضعیت همکاری کشورها با این گروه را بی ارتباط با تجارت بشردوستانه می داند. بنابراین مشخص نیست آقای مطهری با استناد به چه منبعی واقعیت را قلب می کنند و برای به کرسی نشاندن حرف خود آمریکا را بزک می کند.

بنابراین جریان مدافع FATF، باید مشخص کنند چرا با وجود تاکیدات مقامات آمریکایی بر اجرای این لوایح و نقش آنها در مستحکم کردن ساختار تحریم همچنان به تصویب و اجرای آنها اصرار دارند؟ مدافعان FATF چه نفعی از اجرای سیاست های تحریمی آمریکا می برند که حاضرند شب تاریک را روز نشان دهند و واقعیت را تحریف کنند؟ آیا هماهنگی یا تقسیم کاری بین سیاست های تحریمی آمریکا و مدافعان داخلی آن وجود دارد که حامیان این جریان از هر وسیله ای حتی احساسات مردم ایران و بیمارن کرونایی برای تحمیل خواست خود استفاده می کنند؟ اینها و امثال این، سوالاتی است که جریان حامی FATF باید به آنها پاسخ دهند و مشخص کند چرا اینچنین دست به تحریف واقعیت می زند.

ارسال نظر: