کاربرد مواد معدنی در صنایع

کدخبر: 2372839

استخراج موادهای معدنی به منظور تأمین موادهای اولیه برای تولید محصولات مختلف در صنایع گوناگون انجام می‌شود. پر واضح است که کمتر صنعتی وجود دارد که سر و کارشان با هیچ‌گونه از مواد صنعتی نباشد به همین دلیل می‌توان گفت که تقریباً تمامی حوزه‌های مختلف از انواع و اقسام موادهای معدنی برای مصارف گوناگون استفاده می‌کنند. ما در ادامه‌ی این مطلب به مهمترین موادهای معدنی اشاره خواهیم کرد که بیشترین استفاده را در صنایع مختلف دارند.

 

آهن و کاربرد آن

ماده معدنی آهن به شکل کانساری‌های آذرین و همچنین رسوبی وجود دارد. این ماده معمولاً دارای رنگ خاکستری بوده و از آن در موارد مختلفی مانند تولید ماشین‌های سبک و سنگین، پل و ساختمان‌ها، لوازم خانگی و مواردی از این دست استفاده می‌شود. ناگفته نماند که بیشترین مصرف این ماده معدنی نیز  برای تولید انواع فولاد است. همچنین به صورت کلی تقریباً 5 درصد از زمین را آهن تشکیل می‌دهد. مواد معدنی و کربنی

مس و کاربرد آن

از مس انواع مختلفی در طبیعت وجود دارد که از جمله می‌توان به نوع خالص، سولفید، اکسید، کربنات و غیره اشاره کرد. این ماده معدنی دارای کانسارهای رسوبی، اسکارن، آذرین و گرمابی بوده که از آن در حوزه‌های مختلف مانند الکتریکی، ساختمانی، ساخت قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که این ماده معدنی از آلیاژهای قابل توجهی نیز برخوردار است که از جمله می‌توان به برنز و نیکل اشاره کرد.

 

تبلسغ 4

سرب و کاربرد آن

رنگ ماده معدنی سرب نزدیک به خاکستری بوده و به شکل‌های گوناگونی مانند سولفات، کربنات و سولفید وجود دارد. از موارد بکارگیری از سرب می‌توان به ساخت باتری، مهمات جنگی، ورقه‌ و لوله‌های سربی و مواردی از این دست اشاره کرد. از آلیاژهای سرب هم می‌توان از مفرغ و برنز نام برد. ناگفته نماند که از این ماده در امر سرامیک‌سازی نیز بهره گرفته می‌شود که در آن نقش یک ماده رنگی را ایفا می‌کند.

روی و کاربرد آن

روی از جمله ماده‌های معدنی به شمار می‌رود که استفاده از آن از زمان‌های گذشته رواج داشته است. این ماده به شکل‌های گوناگون مانند سیلیکات، اکسید و غیره در طبیعت یافت می‌شود و مهمترین استفاده از آن نیز در محصولات آشپزخانه، تولید آلیاژهایی مثل برنج، قوطی‌های خمیردندان و غیره است. همچنین از نوع سولفید این ماده معدنی برای تولید رنگ یا لاستیک نیز بکار گرفته می‌شود.

آهک و کاربرد آن

ماده معدنی آهک به روش حرارت دادن سنگ آهک تولید می‌شود. بعضی از آهک‌ها دارای حداقل 3 درصد ناخالصی هستند که این موضوع سبب افزایش حجم‌شان با برخورد با آب خواهد شد که ممکن است تقریباً تا 5 برابر مقدار اولیه نیز افزایش داشته باشد. آهک عنوان شده که با نام اکسید کلسیم نیز شناخته می‌شود نوع آهک چرب است. این ماده معدنی در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، تهیه سیمان و شیشه و سرامیک کاربرد خواهند داشت.

باریت و کاربرد آن

این کانی در موارد مختلفی استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به تولید انواع کاغذ، ساخت کابل، لوازم آرایشی، تولید لباس‌های عایق، وسایل آتش بازی و مواردی از این دست اشاره کرد. البته ناگفته نماند که این ماده معدنی در داروسازی نیز نقش موثری خواهد شد و بنا به نیاز ممکن است در راکتورهای هسته‌ای نیز بکارگیری شود.

پرلیت و کاربرد آن

این ماده معدنی که نوعی خاک است دارای مقادیر زیادی از سدیم، کلسیم و آهن است. رنگ این ماده معدنی خاکستری بوده که طی یک‌سری فرآیند به رنگ سفید تبدیل می‌شود. از پرلیت در صنعت کشاورزی بکار گرفته می‌شود که توانایی کاهش ترک خوردن خاک و جذب بیشتر آن را خواهد داشت.

بنتونیت و کاربرد آن

از جمله کانی‌های معدنی می‌توان به بنتونیت اشاره کرد که در وقع از سیلیکات ساخته می‌شود. همچنین این ماده معدنی شامل مقداری کلسیم و منیزیم نیز می‌باشد. از بنتونیت در صنایع مختلفی مانند شیمیایی، ریخته‌گری، کشاورزی، داروسازی و محیط زیست استفاده خواهد شد.

دولومیت و کاربرد آن

از این ماده معدنی در موارد مختلف استفاده می‌شود که از جمله مهمترین آنها کشاورزی است که می‌توان از آن بعنوان کود استفاده کرد. همچنین از دولومیت در صنایع دیگری مانند رنگ‌سازی، ساختمانی و لاک‌سازی نیز بکارگیری می‌شود. گفتنی است که این ماده از اکسید کلسیم و منزیم نشأت می‌گیرد.

زئولیت و کاربرد آن

نوع دیگری از مواد معدنی وجود دارد که برای جدا کردن یون‌های منیزیم و کلسیم در بعضی از پاک کننده‌ها و یا غذای حیوانات بکار گرفته می‌شود که زئولیت نام دارد. این در حالی است که از این ماده در مصالح ساختمانی و تولید الکترودهای اصلاح شده نیز بکار گرفته می‌شود.

ارسال نظر: