انتخاب یک کامپیوتر مناسب با بودجه کم

کدخبر: 2372819

کامپیوتر امروزه یک عضو حیاتی و جدانشدنی سازمان ها، ادارات و مراکز مختلف است. علاوه بر آن، کامپیوتر در عصر امروزه تبدیل به یکی از لوازمی شده است که در اغلب خانه ها یافت می شود. یکی از دغدغه های اصلی افراد هنگام خرید کامپیوتر این است که «چگونه یک کامپیوتر مناسب انتخاب کنم؟».

کامپیوتر مناسب به چه معناست

یک کامپیوتر کاربری های مختلفی دارد. سیستم کامپیوتر های مختلف با هم متفاوت است و اغلب می توان آن ها را به صورت دلخواه انتخاب کرد. قدرت سیستم های کامپیوتری متفاوت است و هر یک از آن ها مناسب یک نوع کاربری است. برای انتخاب یک کامپیوتر مناسب ابتدا باید کاربری خود را خوب بشناسید؛ اصلا چرا به یک کامپیوتر نیاز دارد؟ آیا قصد دارید از برنامه های گرافیکی روی کامپیوتر خود استفاده کنید؟ یا هدفتان از خرید کامپیوتر صرفا استفاده از قابلیت های ابتدایی آن نظیر وب گردی و استفاده از برنامه های آفیس است؟ پاسخ شما به این سوال ها در انتخاب کامپیوتر تاثیر مهمی دارد.

نکات مهم در انتخاب یک کامپیوتر مناسب

انتخاب یک کامپیوتر مناسب

برای خرید یک کامپیوتر مناسب باید به قطعات آن و قدرت هر یک توجه ویژه ای داشته باشید؛ البته تمامی قطعات یک سیستم از اهمیت زیادی برخوردار نیستند. و می توان با توجه به هر نوع بودجه ای یک سیستم کامپیوتری خرید. حال این سیستم می خواهد یک کیس قوی باشد و یا یک کامپیوتر کوچک همچون زیروکلاینت.

مادربرد

مادر برد یکی از مهم ترین قطعاتی است که در هنگام خرید یک سیستم باید به آن توجه داشته باشید؛ چراکه دیگر قطعات مهم مانند پردازشگر به این قطعه متصل می شوند. مادربرد درواقع پل ارتباطی بین قطعات مختلف یک سیستم کامپیوتری است. برای یک سیستم کامپوتری معمولی مانند سیستم های اداری یک مادربرد نسبتا متوسط مناسب می باشد؛ با این حال برای سیستم های حرفه ای تر مانند کامپیوتر های گرافیکی یا گیمینگ مادربرد های قوی تر باید تهیه کرد.

پردازشگر

پردازنده یا پردازشگر وظیفه پردازش اطلاعات کلی کامپیوتر را بر عهده دارد و به اصطلاح می توان گفت CPU مغز کامپیوتر می باشد. این قطعه روی مادر برد سوار شده و تمامی اطلاعات ورودی و خروجی را پردازش می کند. این قطعه ارتباط مستقیم با سرعت کامپیوتر دارد؛ به طوریکه هر قدر CPU قدرتمند تر باشد، سرعت کامپیوتر نیز بیشتر است. برای استفاده های اداری پردازنده های معمولی تا متوسط مانند Intel Core i3 10100F می توانند انتخاب مناسبی باشند؛ اما برای مصارف حرفه ای تر مانند کارهای گرافیکی سنگین، پردازنده های قوی تر مانند Intel Core i9 109000KF  را می توان مورد استفاده قرار داد.

رم

یکی دیگر از مهم ترین قطعات یک کامپیوتر رم یا حافظه پر سرعت است. این قطعه نگهداری و انتقال اطلاعات با سرعت بالا را ممکن می سازد. رم قدرتمند، سرعت کامپیوتر را افزایش میدهد. برای کاربری های معمولی، استفاده از یک رم متوسط مانند رم 4 گیگابایتی DDR4 پاسخگوی نیاز های شما خواهد بود؛ اما برای استفاده های حرفه ای تر یک رم 8 گیگابایتی DDR4 یا بالاتر مناسب خواهد بود.

هارد دیسک

هارد دیسک محل ذخیره سازی اطلاعات کامپیوتر شماست. برای استفاده های عادی و معمول از کامپیوتر یک هارد 1 ترابایتی گزینه مناسبی است؛ این در حالی است که برای استفاده های حرفه ای تر، از هارد دیسک های قویتر و با فضای ذخیره سازی بیشتر استفاده می شود. برای استفاده های گرافیکی اغلب هارد SSD پیشنهاد می شود؛ با این حال برخی هارد های HDD مانند WD Blue 64MB 2TB نیز می توانند گزینه های مناسبی باشند.

کارت گرافیک

برای استفاده های معمولی نیاز چندانی به کارت گرافیک قدرتمند یا کارت گرافیک های مجزا نمی شود. ولی ممکن است برای استفاده از نرم افزار های گرافیکی پیشرفته استفاده از یک کارت گرافیک مجزای 2 گیگابایتی نیاز باشد.

انواع سیستم کامپیوتری با هر مبلغی

انواع سیستم کامپیوتری

سیستم های کامپیوتری انواع مختلفی دارند. قطعات مختلف کامپیوتری در قالب های متفاوتی اسمبل می شود. در ادامه متداول ترین انواع کامپیوتر ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زیروکلاینت

زیروکلاینت ها از جمله کامپیوتر های نسل جدید هستند که اغلب برای مجازی سازی دسکتاپ مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه در مراکزی مانند ادارات، مراکز  آموزشی و شرکت هایی که به کامپیوتر های زیادی نیاز دارند، جایگزین کیس کامیپوتر می شود. زیروکلاینت ها به تنهایی قابل استفاده نیستند و به عنوان یک درگاه متصل به سرور مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از زیروکلاینت از لحاظ اقتصادی و مصرف انرژی تا حد زیادی مقرون به صرفه است. علاوه بر آن، زیروکلاینت بسیار کوچک بوده و استفاده از آن بسیار آسان است؛ تنها کاری که برای استفاده از زیروکلاینت باید انجام دهید، معرفی آن به سرور، انتخاب تعداد کاربر و اتصال موس و مانیتور می باشد. برای تهیه زیروکلاینت می توانید به وب سایت رایان اندیششه مایا مراجعه نمائید.

تین کلاینت

تین کلاینت یکی دیگر از انواع کامپیوتر های نسل جدید است که از جنبه های مختلفی مانند زیروکلاینت عمل می کند. این دستگاه در واقع یک کامپیوتر مستقل است که در ابعاد بسیار کوچک طراحی و ساخته شده است. تین کلاینت برای کارکرد نیازی به اتصال به سرور ندارد؛ ولی می توان از آن به عنوان زیروکلاینت نیز استفاده کرد و با اتصال آن به یک سرور آن را مدیریت کرد. این دستگاه ها سرعت و امنیت نسبتا بالایی دارند و جایگزین مناسبی برای کیس های بزرگ قدیمی هستند.

مینی کامپیوتر

مینی کامپیوتر ها همان کامپیوتر های خانگی هستند که اندازه کیس در آن ها تا حد زیادی کوچکتر شده و کارایی و قابلیت های آن ها بیشتر شده است. برخی از انواع مینی کامپیوتر ها به اندازه یک فلش کوچک شده و می توان آن ها در جیب خود حمل کرد. این نوع کامپیوتر ها از تکنولوژی میکروپروسسور بهره مند هستند و سرعت و کارایی بسیار بالاتری نسبت به دیگر انواع کامپیوتر دارند. کاربرد این کامپیوتر ها به دلیل اندازه کوچک و سرعت پردازش بالا در مراکزی که به کامپیوتر های مستقل نیاز دارند، روز به روز در حال افزایش است.

تفاوت زیروکلاینت، تین کلاینت و مینی کامپیوتر

زیروکلاینت ها دستگاه هایی با پردازش بسیار کم هستند که نمی توان روی آن ها سیستم عامل نصب کرد. این دستگاه ها برای کار کردن نیاز به یک سرور دارند تا به آن متصل شده و از پردازشگر و سیستم عامل آن استفاده کنند. از طرفی تین کلاینت ها خود دارای پردازشگر بوده و امکان نصب سیستم عامل روی آن ها وجود دارد؛ از همین رو به عنوان یک کامپیوتر مستقل می توان از آن ها استفاده کرد. تین کلاینت ها کاربری دوگانه دارند و علاوه بر اینکه قابلیت فعالیت مستقل را دارا هستند، می توان از آن ها به عنوان زیروکلاینت نیز استفاده کرد؛ مینی کامپیوتر نیز کاربری شبیه تین کلاینت دارد و می توان گفت تین کلاینت ها در واقع زیرمجموعه مینی کامپیوتر هستند.

کامپیوتر های دسکتاپ

متداول ترین نوع کامپیوتر برای استفاده های شخصی مانند گیم و خانگی هستند. این کامپیوتر ها در کیس های بزرگ جمع آوری شده و قدرت قطعات آن ها با توجه به نوع استفاده می تواند به دلخواه کاربر انتخاب شود.

شما کاربران گرامی می توانید برای تهیه انواع زیروکلاینت و تین کلاینت به وب سایت rayanandishe.ir مراجعه نمائید.

ارسال نظر: