دکتر زالی:

در صدد راه‌اندازی بنیاد خیرین حامی دانشگاه هستیم

کدخبر: 2375748

نسیم‌آنلاین: دکتر علیرضا زالی در نشستی که با حضور معاونان درمان، غذا و دارو، توسعه مدیریت و منابع دانشگاه وتعدادی از مسئولان، مدیران و روسای بیمارستانها و مراکز پزشکی تابعه  برگزار شد، بر افزایش جلب مشارکت خیرین تاکید کرد.

وی  مشارکت خیرین در حوزه سلامت را بسیار مهم برشمرد و با توجه به چالشهای موجود تاکید کرد که در این خصوص باید برنامه ریزی صورت گیرد.

این صحبت‌ها در خصوص راه‌اندازی بنیاد خیرین حامی دانشگاه در حالی ست که هم اکنون بنیادی با نام حامیان علم و فناوری ایران فعال است که هدف خود را توسعه و تقویت علم و فناوری، کمک به تاسیس دانشگاه‌های جدید و کمک به دانشجویان کم بضاعت می‌داند.

در این بنیاد که شرکتی خصوصی محسوب می‌شود و از سال 95 آغاز به فعالیت نموده است، وزیر علوم و معاون مالی وی، اعضا حقوقی هیئت امنا محسوب می‌شوند.

از طرف دیگر، بررسی سوابق خیرینی که دستی در کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها دارند نشان می‌دهد بعضا منفعت‌های بسیاری در قبل این کمک‌های مالی دریافت می‌نمایند. یکی از این نمونه‌ها، عباس مصلی‌نژاد است که هم اکنون عضو هیات امنای داkشگاه تهران می‌باشد. مصلی‌نژاد یکی از حامیان مالی این دانشگاه و چند دانشگاه دیگر است که عضویت‌ش در این هیئت امنا با شبهات بسیاری نظیر نحوه عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران با وجود دریافت دکتری از دانشگاه آزاد، نحوه ارتقا به مقام استاد تمامی و غیره روبروست و عده‌ای معتقدند عضویت در هیات امنا دانشگاه تهران بدلیل کمک‌های مالی وی می‌باشد.

وجود مشوق‌های مالی و مالیاتی برای خیرین حامی دانشگاه که در قوانین توسعه و مالیاتی ذکر شده است در کنار مشوق‌های غیر رسمی همچون جذب و ارتقا علمی برای خیرین در کنار کسب جایگاه سیاسی و اجتماعی برای آنان می‌تواند راه را برای حضور این خیرین در دانشگاه‌ها بیشتر باز نماید.

در این میان توجه به این نکته ضروری است که دولت و وزارت علوم تلاش نماید حضور این خیرین که بازوان قدرتمند مالی و ادامه حیات دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، منجر به برنامه‌ریزی‌های کلان آموزشی و تعیین خط مشی‌ها توسط این خیرین نشود. برای این منظور نیاز است دولت برای حفظ استقلال دانشگاه‌ها از سرمایه‌دارن حامی دانشگاه، سازوکارهای شفافی را تعیین نماید.

ارسال نظر: