۵ خواسته اسرائیل از بایدن درباره ایران

کدخبر: 2369824

یک کارشناس نظامی معروف اسرائیلی در مقاله‌ای به ۵ درخواست رژیم صهیونیستی از دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن درباره ایران اشاره کرد.

«روبن یشای» کارشناس نظامی صهیونیستی درباره برنامه آینده «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایالات متحده در خصوص  پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت، ارزیابی های نهادهای اسرائیلی نشان  می دهد که جو بایدن به دنبال متوقف کردن پروژه هسته‌ای ایران است. این کارشناس صهیونیست در ادامه مدعی شد که تهران کمتر از یکسال تا تولید کلاهک هسته ای فاصله دارد.

عربی21 گزارش داد: کارشناس مذکور اسرائیلی که جنگ های میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از گذشته تاکنون را رصد می کرده و  روابط نزدیکی با ژنرال‌های ارشد ارتش اسرائیل دارد، در گزارشی که توسط روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت منتشر شد گفت، سرویس های اطلاعاتی اسرائیل چندین چالش داخلی و خارجی را برای دولت جو بایدن در نظر گرفتند که متوقف کردن پروژه هسته‌ای و موشکی ایران و جلوگیری از استفاده تهران از صنایع موشکی خود توسط نمایندگانش در خاورمیانه از جمله این چالش هاست.

پایگاه خبری عربی 21 نوشت: وی تصریح کرد که اسرائیل تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در همه این چالش های داخلی و خارجی دولت دموکرات آمریکا دارد؛ چرا که این چالش ها در چارچوب پایگاه نظامی و اقتصادی قدرتمندی قرار می گیرد که نه تنها بیانگر ستون فقرات امنیتی و استراتژیک در صلح و جنگ است، بلکه از عناصر مهم بازدارندگی اسرائیل به شمار می‌رود.  بنابراین تل‌آویو موقعیت سیاسی خود و نفوذ در عرصه منطقه‌ای و بین المللی را افزایش خواهد داد.

طبق اطلاعات عربی21، این کارشناس اسرائیلی ادعا کرد که خواسته‌های اسرائیل از دولت بایدن درباره پرونده هسته‌ای ایران معطوف به متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران در آینده نزدیک است ، در غیر این صورت ممکن است در آستانه پایان سال جدید میلادی ایران تبدیل به یک کشور هسته‌ای شود که چهره خاورمیانه را تغییر داده و در نهایت به یک تهدید جهانی مبدل می گردد.  بنابراین اسرائیل توانایی مقابله با چنین وضعیتی را نخواهد داشت و حتی احتمال دارد برای جلوگیری از این امر دست به اقدامات نظامی بزند؛ هرچند که این موضوع می‌تواند منجر به بروز جنگی بزرگ ‌شود که همه کشورهای منطقه و همچنین ایالات متحده را درگیر کند.

به نوشته عربی 21، روبن یشای در ادامه خاطرنشان کرد، دومین خواسته‌ای که تشکیلات نظامی اسرائیل از رئیس جمهور جدید آمریکا طلب می‌کند این است که مخالفت اسرائیل با اقداماتی که دولت بایدن در خصوص ایران برنامه ریزی می کند منطقی است؛ چراکه اظهارات شخص بایدن نیز همسو با مواضع خود تل‌آویو بوده و رئیس جمهور جدید آمریکا تهدیدات ناشی از ایران را با همان جدیتی که اسرائیل زیر نظر دارد دنبال می کند. همچنین  بایدن مصمم  به جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است.

بر اساس گزارشی که عربی 21 منتشر کرده، این کارشناس اسرائیلی در خواسته سوم صهیونیست‌ها از دولت دموکرات آمریکا و شخص جو بایدن  درباره هرگونه رویارویی اسرائیل با دولت دموکرات آمریکا هشدار داد و اعلام کرد که این موضوع ممکن است به کمپین ‌های انتخاباتی آینده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آسیب برساند.  بدتر از آن ممکن است درگیری میان تل آویو و واشنگتن در دوره دولت بایدن همکاری امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا را در آستانه رویارویی احتمالی بزرگ با ایران به خطر بیندازد.  البته تل آویو چندین درخواست دیگر از بایدن در قبال ایران نیز دارد که مهمترین آنها عجله نکردن در لغو تحریم های اقتصادی این کشور است.

به نوشته پایگاه خبری عربی21،  وی درباره درخواست چهارم اسرائیل از دولت بایدن گفت که این خواسته شامل ادامه فشار بر سران ایران در مذاکرات با آمریکا و تلاش برای انعقاد یک توافق هسته‌ای با بندهای جدید که شامل برنامه موشکی ایران در همه انواع آن که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را دارند نیز باشد.

طبق نوشته پایگاه خبری عربی 21 ،  کارشناسی مذکور اسرائیلی در پایان اعلام کرد که خواسته پنجم اسرائیل از دولت جدید آمریکا معطوف به حفظ اردوگاه غربی و ضد ایرانی در منطقه است که پس از امضای توافق نامه های عادی سازی میان کشورهای عربی با تل‌آویو در خاورمیانه شکل گرفت؛ ضمن اینکه این اردوگاه باید تقویت شود ، زیرا توافقنامه های مذکور زیرساخت‌های بالقوه ای برای همکاری نزدیک و گسترده میان اعراب و اسرائیل ایجاد می‌کند که می‌تواند روابط کشورهای عربی با ایران را به مرز بحران برساند.

 

منبع: الف
ارسال نظر: