تشکیل دولت لبنان منتظر بازگشت حریری از سفرهای خارجی

کدخبر: 2370324

منابع لبنانی گزارش دادند که دور جدید اقدامات برای تشکیل دولت در این کشور پس از بازگشت سعد حریری از سفرهای خارجی آغاز می‌شود.

منابع آگاه از روند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که شمارش معکوس برای آغاز فعالیت‌های جدی جهت تشکیل دولت بعد از بازگشت «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان از خارج طی دو روز آینده آغاز خواهد شد.

این منابع گزارش دادند که دور دوم سفرهای خارجی سعد حریری شامل قاهره و ابوظبی و به ویژه پاریس است که این روزها با هماهنگی ایالات متحده وارد روند بحران لبنان شده است.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که دولت آینده متشکل از وزیران متخصص خواهد بود و اولویت این دولت اقدام به اجرای برنامه‌ها و اصطلاحاتی است که مورد تایید جامعه جهانی برای حمایت از لبنان باشد. همچنین احتمالا انتخابات زودهنگام پارلمانی در مه 2022 انجام شود.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک فرانسه درباره سفر قریب الوقوع نماینده «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به بیروت صحبت کرده‌اند اما تاریخ سفر وی هنوز مشخص نشده است.

اطلاعات حاکی از آن است که نماینده رئیس جمهور فرانسه منتظر پایان سفر حریری به پاریس مانده که انتظار می رود امروز بعد از اتمام سفر وی در قاهره و ابوظبی انجام شود.

برخی منابع لبنانی نیز گزارش دادند که سفر حریری به فرانسه همزمان با تصمیم امانوئل ماکرون برای سفر به عربستان سعودی و دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور و « محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان صورت می‌گیرد.

منابع دیپلماتیک غربی در ریاض اعلام کردند که امانوئل ماکرون قصد سفر به عربستان در نیمه ماه جاری میلادی و دیدار با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی را دارد.

این منابع که نامشان را فاش نکردند، افزودند که پرونده هسته‌ای ایران و تقویت همکاری دوجانبه به ویژه در زمینه نظامی و نیز اوضاع لبنان در صدر جدول گفت‌وگو‌های فرانسوی-سعودی است.طرف سعودی نیز همتای فرانسوی خود را در جریان آخرین رویداد‌های یمن قرار خواهد داد.

این منابع اعلام کردند که تلاش‌های فرانسه در لبنان و اهمیت حمایت سعودی از آن برای خروج لبنان از بحران کنونی و حرکت به سوی تشکیل کابینه، از دیگر محور‌های گفت‌وگو میان ماکرون و مقامات سعودی خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که دیدار ماکرون به عربستان دو روزه باشد.

از سوی دیگر «حمد حسن» وزیر بهداشت در دولت پیشبرد امور لبنان گزارش داد که این کشور ضمن رعایت اقدامات پیشگیرانه در مقابله با شیوع کرونا نیازمند بازگشایی تدریجی است.

حمد حسن پس از جلسه کمیته وزرا با اشاره به فوت 98 نفر ناشی از کرونا که روز جمعه ثبت شد اعلام کرد که اقدامات بعدی جهت مقابله با شیوع کرونا توسط طرح حفاظت از خانه هفته آینده با ابتکار انجمن پزشکان و صلیب سرخ و نهادهای مدنی آغاز می‌شود.

حسن گفت که در خلال این جلسه طرح کمیته ملی برای واکسن کرونا تصویب شده و حاضران بر تلاش جدی برای تامین واکسن کرونا از طرف‌های مختلف در کوتاه ترین بازه زمانی تاکید کردند. همچنین برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز درصد افزایش تعداد تخت‌ها هستند و این طرح در بیمارستانهای دولتی نیز در حال انجام است.

«محمد فهمی» وزیر کشور در دولت پیشبرد امور لبنان نیز به نوبه خود در این زمینه اظهار داشت که طرح بازگشایی تدریجی کشور از 8 فوریه در چهار مرحله آغاز می‌شود که به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: