سودان به دنبال میانجیگران بین المللی در بحران سدالنهضه

کدخبر: 2371343

وزیر آبیاری و منابع آبی سودان در سخنانی گفت که قصد دارد حمایت و میانجیگری چهارجانبه‌ای را برای حل و فصل بحران سد النهضه فراهم کند.

یاسر عباس، وزیر آبیاری و منابع آبی سودان در سخنانی اعلام کرد که کشورش قصد دارد برای فراهم کردن یک حمایت و میانجیگری چهارجانبه برای حل و فصل بحران سد النهضه تماس‌های دیپلماتیک و سیاسی را انجام دهد.

وی در این باره گفت: آمادگی اتیوپی برای آبگیری سد النهضه تهدید مستقیم برای تمام پروژه‌های آبیاری در رود نیل آبی است و ۲۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند که معادل نیمی از جمعیت سودان است.

عباس افزود: اقدامات احتیاطی زیادی برای مقابله با آبگیری سد النهضه وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: سودان امروز درصدد تقویت میانجیگری اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا برای ایفای نقش میانجیگری در بحران این سد است.

وی ادامه داد: "ما درحال حاضر تماس‌های دیپلماتیک و سیاسی با جمهوری دموکراتیک کنگو (رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا) سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا هستیم تا نقش یک میانجیگر چهارجانبه را در بحران سد النهضه ایفا کنند.

مصر و اتیوپی تا بدین لحظه هیچ واکنشی به این پیشنهاد سودان نشان نداده‌اند و پیش از این آمریکا و بانک جهانی در بحران سد النهضه ورود کرده بودند اما نتیجه‌ای به همراه نداشت.

کشورهای مصر، سودان و اتیوپی در مورد حدود ۹۰ درصد از اختلافات سد النهضه در ماه ژوئن گذشته توافق کردند اما سه اختلاف اصلی حل نشده و بدون توافق باقی مانده است.

اتیوپی ساخت این سد را روی رود نیل از سال ۲۰۱۱ شروع کرده است اما مصر بابت تاثیر سد روی سهمش از آب نیل که بالغ بر ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب در سال است و اکثر آن را از رود نیل تامین می کند، نگران است.

سودان نیز مانند مصر از تاثیر منفی سد النهضه بر میزان سهم آب خود از رود نیل نگران است.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: