بایدن و ترودو علیه چین

کدخبر: 2371390

رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر کانادا با تاکید بر روابط عمیق کشورهایشان و تعهد به همکاری برای مقابله با نفوذ چین و رسیدگی به معضل تغییرات اقلیمی، تلاش کردند تا از دوره ترامپ گذر کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط تصویری با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و مشاوران ارشد او گفت: ایالات متحده هیچ دوست نزدیکتری از کانادا ندارد. برای همین است که شما مقصد اولین تماس من به عنوان رئیس جمهور و اکنون اولین ملاقات دوجانبه من بودید.

پس از دو ساعت گفت‌وگو، این رهبران از قصد خودشان برای همکاری نزدیک برای مقابله با پاندمی کرونا و تغییرات اقلیمی با هدف دستیابی به کربن صفر تا ۲۰۵۰ تاکید کردند.

ترودو همچنین از جو بایدن بابت تاکید بر حمایت آمریکا از آزادی دو کانادایی محبوس در چین به نامهای مایکل اسپاور و مایکل کووریگ قدردانی کرد. بایدن گفت: انسانها تراشه های مبادله پایاپای نیستند. تا زمانی که شاهد بازگشت امن آنها باشیم، همکاری خواهیم کرد.

بایدن و ترودو پس از بیان صحبتهایشان به سوالات پاسخ ندادند.

نخست وزیر کانادا با استقبال از دولت بایدن، خصوصا به توجه دوباره واشنگتن به بحث تغییرات اقلیمی اشاره کرد که نقطه مقابل تفکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا است. او گفت: دوباره از شما تشکر میکنم که چنین گام بزرگی در مسیر مقابله با تغییرات اقلیمی برداشتید. جای رهبری آمریکا در سال‌های گذشته به شدت خالی بود.

جلسه روز سه شنبه ترودو با نشست ۴۵ دقیقه ای میان بایدن، معاونش کامالا هریس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و همتایان کانادایی آنها آغاز شد. جلسه دیگری هم با مقام های بیشتر به دنبال آن انجام شد.

بایدن همچنین گفت، این رهبران همکاری نزدیکی برای تقویبت امنیت و التیام فوری خواهند داشت و یک برنامه پسا پاندمی برای ترمیم اقتصاد که "به نفع همگان باشد، نه فقط کسانی که در رده بالایی قرار دارند" دنبال خواهند کرد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: