رزمایش مشترک آمریکا، یونان و عربستان زنگ خطری برای ترکیه

کدخبر: 2372273

آمریکا، یونان و عربستان سعودی، رزمایش مشترک در دریای مدیترانه برگزار می‌کنند.

ناوگان ششم دریایی آمریکا اعلام کرد یک ناوگروه این کشور به فرماندهی ناو هواپیمابر آیزنهاور وارد شرق دریای مدیترانه شد تا رزمایش مشترک نظامی برگزار کند.

ترکیه نگرانی‌هایی درباره این تحرکات ابراز کرده است.

بر اساس این گزارش آب‌های شرق دریای مدیترانه شاهد تحرکات گسترده نظامی از جمله رزمایش‌های دریایی و هوایی است. نخستین مورد آن‌ها تمرین‌های مشترک عربستان و یونان در آسمان دریای مدیترانه است که نام آن تمرین‌های ”چشم شاهین ۱“ است. پایگاه هوایی سودا در جزیره کرت که یونان آن را در سال گذشته برای تقویت حضور نظامی خود در برابر اقدامات تحریک آمیز ترکیه احداث کرد، میزبان این رزمایش است. جنگنده‌های اف ۱۵ سی از عربستان در این رزمایش مشارکت دارند. ویژگی این جنگنده‌های راهبردی اجرای ماموریت‌های مختلف و مجهز بودن به شش فروند موشک هوا به هوا و هوا به زمین است. جنگنده‌های اف ۱۶ و میراژ یونان هم در این رزمایش مشارکت دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: ناوگروه آمریکایی که به فرماندهی ناو هواپیمابر آیزنهاور وارد دریای مدیترانه شد، شامل یک زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک‌های تاماهاک است. قرار است تمرین‌های مشترک با نیرو‌های دریایی یونان و ایتالیا برگزار شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا، ناو هواپیمابر آیزنهاور پس از پایان رزمایش هم در دریای مدیترانه باقی خواهد ماند. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده بود، واشنگتن همچنان منطقه دریای مدیترانه را برای تامین منافع امنیت ملی خود با اهمیت می‌داند.

گفته می‌شود همه این تحرکات گسترده نظامی در دریای مدیترانه، زنگ خطر را برای ترکیه به صدا درآورد. تحلیلگران معتقدند این تمرین‌های نظامی، باعث نگرانی آنکارا شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: