چند افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند؟

کدخبر: 2374857

در روزهای گذشته اخبار متعددی از هجوم مهاجران افغانستانی‌ها به مرزهای ایران منتشر شد

نسیم‌آنلاین: امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه 11 فروردین امسال در نشست همسایگان جمهوری اسلامی گفت: در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغانستانی وارد ایران شدند و اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند، به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است.

1- آمار رسمی از تعداد مهاجران افغانستانی در کشور وجود ندارد. عدم وجود آمار رسمی باعث شده شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ها و حتی مسئولان ارشد در ارائه آمار دچار تناقض شوند. از جمله رئیس جمهور که 12 فروردین ماه امسال در جریان سفر به خراسان رضوی در نشست خبری تعداد افغانستانی‌های مهمان در کشور را بیش از 4 میلیون اعلام کرد. 

2- آمار اعلام شده توسط امیرعبداللهیان مربوط به مهاجرانی است که از مسیرهای قانونی وارد کشور شده‌اند. مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایلنا آماری مشابه آمار وزیر امورخارجه اعلام کرده بود. بر این اساس بعد از روی کارآمدن طالبان ورود مسافران افغانستانی به کشورمان از مرزهای رسمی به آمار روزانه ۵۰۰۰ نفر رسیده است. این افراد با گذرنامه قانونی وارد کشور شده‌اند.

3- حدود 4 میلیون نفر از مهاجران پیش از این اتفاقات وارد ایران شده‌اند و برخی از آنها سالهاست که در ایران زندگی می‌کنند. میزان حضور این افراد در کشور به میزانی بوده است که هر چند روی کاغذ مهاجر به حساب می‌آیند اما در واقع شهروندی مثل شهروندان ایرانی الاصل دیگر هستند. در سالهای گذشته تلاش‌هایی برای دادن تابعیت آغاز شده است. از جمله این تلاش‌ها قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی است. هرچند این قانون با سرعت خوبی اجرایی نمی‌شود اما اجرای این قوانین بر آمار مهاجران در کشور موثر است.

4- بخش عمده‌ی این مهاجران با مردم زندگی می‌کنند. به گفته‌ی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنها حدود 3 درصد از پناهندگان به دلیل آسیب پذیر بودن در مهمانشهرها زندگی می‌کنند. 

در روزهای اخیرتصاویر قدیمی از هجوم مهاجران به مرزهای کشور منتشر شد که نگرانی‌هایی ایجاد کرد. احساسات جامعه نیز از سوی جریان‌هایی با تعصبات قومی/مذهبی با گزارش‌های سوگیرانه‌ای از افزایش مهاجران به بین از 10 میلیون نفر، تغییر ترکیب جمعیتی استان‌ها و تغییر ترکیب مذهبی مناطق مختلف کشور تحریک می‌شود. تنها با انتشار آمار مشخص و دقیق از تعداد دقیق مهاجران افغانستانی و وضعیت مهاجراتشان می‌توان بخشی از حساسیت‌های قومیتی مذهبی تحریک‌شده را فرونشاند و بستر ترویج خشونت و اقدامات احساسی در قبال مهاجران را از بین برد. بیشتر فشارها در این میان به مهاجرانی وارد می‌شود که سالهاست به صورت قانونی در کشور زندگی می‌کنند و هویت‌شان به این آب و خاک پیوند خورده است.

ارسال نظر: