۴۳۵ کودک در یکصد روز درگیری سودان کشته شدند

کدخبر: 2377539

سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی درپی یکصد روزه شدن درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌آمیز در سودان از کشته شدن ۴۳۵ کودک در این مدت خبر داد.

نسیم آنلاین: به گزارش روز سه‌شنبه از خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل (یونسیف) اعلام کرد که در یکصد روز از آغاز جنگ و درگیری بین نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی در سودان ۴۳۵ کودک جان خود را از دست داده و بیش از ۲ هزار کودک دیگر زخمی شدند.

این سازمان افزود: بیش از ۲۵۰۰ نقض و تخلف جدی حقوق کودکان در سودان صورت گرفته است که در آن ۱۴ میلیون جوان نیاز به کمک و امداد رسانی دارند.

در همین راستا، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز گزارش داد که حدود ۳۰۰ کودک آواره بر اثر سرخک و سوء تغذیه در ایالت نیل سفید جان خود را از دست داده‌اند.

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل، در بحبوحه نگرانی فزاینده در مورد بیش از ۷۴۰ هزار پناهجو که در برهه فعلی از سودان به کشورهای همسایه گریخته‌اند، گفت: زمان آن فرا رسیده است که همه طرف‌های درگیر به این جنگ غم انگیز پایان دهند.

برپایه این گزارش، تا به امروز، بیش از ۳.۳ میلیون نفر در داخل و خارج سودان، از جمله به کشور مصر آواره شده‌اند و در همین ارتباط کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که بیشتر کودکان همچنان بدون همراه وارد مصر می‌شوند.

یونیسف در ادامه بیانیه خود با تاکید بر لزوم دسترسی ایمن و بدون مانع به کودکان و خانواده‌ها به منظور انجام حمایت‌های مورد نیاز از آنها، گزارش داد: به ازای هر کودک کشته یا مجروح، ما می‌دانیم که تعداد بیشتری از آنها از خانه‌های خود آواره شده‌اند و به خدمات اولیه و ابتدایی دسترسی ندارند.

پیشتر نیز مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری با اعلام اینکه بیش از سه میلیون نفر در سودان که نیمی از آنها کودکان هستند، فرار کرده‌اند و ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک در این کشور نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند، گفته بود: هر روز رنج و سختی غیرنظامیان عمیق تر می‌شود.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: سودان در حال حاضر یکی از دشوارترین مکان‌های جهان برای فعالیت بشردوستانه است.ما به همراه سازمان های محلی تمام تلاش خود را برای ارائه تجهیزات نجات دهنده انجام می دهیم. اما ما نمی توانیم در میان درگیری ها کار کنیم. اگر غارت وقیحانه منابع امدادی ادامه یابد، نمی‌توانیم ذخایر غذا، آب و دارو را جایگزین کنیم. اگر از دسترسی امدادگران ما به افراد نیازمند جلوگیری شود، نمی توانیم کمک ارائه کنیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری آمریکا و عربستان و اعلام پایبندی دو طرف درگیر، درگیری‌ها در این کشور میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر: