رشد ارقام نجومی مسکن در دوران گذار

کدخبر: 2375935
خبرنگار:

درحالی که از مدت‌ها پیش شایعه استعفا وزیر مسکن دست به دست می‌شد و سرانجام بوی واقعیت گرفت و وزارت مسکن در دوران گذار بسر می‌برد، قیمت‌ها در حوزه مسکن روزهای نجومی طی می‌کنند.

نسیم آنلاین: بانک مرکزی به تازگی گزارشی از وضعیت مسکن در تهران منتشر کرد. در این گزارش بانک مرکزی از رشد ۴۷.۸ درصدی تعداد آپارتمان‌های معامله شده در شهر تهران طی آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل خبر داد و و اعلام کرد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر واحد مسکونی معامله شده در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

بنابر این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نسبت به ماه قبل، افزایش 6.8 درصدی را شاهد است.

مرکز آمار نیز در جدیدترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱ اعلام کرده که قیمت مسکن کل کشور در یک ماه گذشته ۳.۷ درصد افزایش داشته است. نرخ رشد نقطه به نقطه یعنی رشد قیمت در مقایسه با آبان سال گذشته هم افزایش ۳۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد. تورم سالیانه که رشد قیمت در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ۱۴۰۱ است نیز از افزایش ۳۱.۵ درصدی حکایت دارد.

این رشد ارقام در حوزه مسکن درحالی است که وزارت مسکن ماه‌ها در دوران شایعه استعفای وزیر به سر می‌برد و اکنون با واقعی شدن این شایعه، منتظر وزیر جدید خود است.

از طرف دیگر، مسکن درحالی روزهای اوج قیمت را به خود می‌بیند که هرساله با پایان یافتن فصل تابستان و جابجایی مستاجران، روزهای رکود را تجربه می‌کند.

با این وجود باید منتظر تاثیر افزایش قیمت مسکن در حوزه اجاره‌بها نیز بود. بخش اجاره‌بهای مسکن همواره تابعی از قیمت کلی یک ملک می‌باشد که باید دید چه سرنوشتی را خواهد داشت.

عدم تولید مسکن و تحقق ساخت سالانه یک میلیون مسکن، مشخص نبودن وضعیت طرح مسکن‌ملی، رشد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز و اجرایی نشدن طرح‌ها و وعده‌های دولت درخصوص حمایت از مستاجران را می‌توان از عمده‌ترین دلایل این افزایش قیمت‌ها دانست.

حال با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی در وزارت مسکن باید دید دسترسی در تامین این نیاز اولیه بشری در کشور به کجا خواهد رسید.

ارسال نظر: