مقایسه ام وی ام X33 و چری تیگو ۵

کدخبر: 2372508

خودروهای کمپانی پرکار چری که در ایران با دو عنوان ام‌وی‌ام و چری به فروش می‌رسند، از چینی‌های اقتصادی و میان قیمت بازار کشور محسوب می‌شوند. البته محصولات ام‌وی‌ام که از اولین چینی‌های وارد شده به بازار ایران بودند، به دلیل سابقه نه چندان خوب نسخه‌های اولیه ۱۱۰ و ۵۳۰ در سطحی پایین‌تر از محصولات همین کمپانی با برند چری قرار می‌گیرند و به طور کلی در بین عموم خریداران کشور، خودروهای چری، خوش‌ساخت‌تر و قوی‌تر شمرده می‌شوند. اما در واقع شباهت بسیاری بین هم‌کلاسان چری و ام‌وی‌ام مخصوصا در نسخه‌های اخیر دیده می‌شود. چرا که بسیاری از این خودروها بر پایه یک پلتفرم مشترک و با موتورها و گیربکس‌های یکسان تولید و عرضه شده و در نتیجه بازده  تقریبا مشابهی دارند. شاید بتوان عمده تفاوت مدل‌های چری و ام‌وی‌ام را در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن‌ها جستجو کرد. در این بین برند چری، به دلیل اینکه تاحدودی لاین محصولات لوکس این کمپانی را تشکیل می‌دهد، از ظاهری به‌روزتر، لوکس‌تر و ظریف‌تر برخوردارند و امکانات و تجهیزات بیشتری نیز دارند.

مشخصات فنی مشابه

ام‌وی‌ام X33 و چری تیگو ۵ دو خودرویی هستند که تقریبا در یک سطح قرار گرفته و معمولا خریداران را با تردید در انتخاب مواجه می‌کنند. ام‌وی‌ام X33 که در چین با عنوان چری تیگو ۳ شناخته می‌شود، در کلاس کراس‌اورهای شهری قرار دارد. این خودرو در دو تیپ اسپرت و پایه از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر و دو نوع جعبه دنده دستی ۷ سرعته و اتوماتیک CVT بهره می‌برد. نتیجه همکاری این دو  بیشینه قدرت ۱۳۶ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور است. اما بازده این قدرت و گشتاور چندان چشم گیر نبوده، به طوری که شتاب صفر تا صد این خودرو به کمتر از  ۱۴.۵ ثانیه‌ای نرسیده و سقف سرعت آن نیز تنها ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. این عملکرد ضعیف خود را به شکل کشش نامناسب در مسیرهای غیر شهری بیش از هر موقع نشان می‌دهد. مصرف سوخت ام‌وی‌ام X33 حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است. (برای کسب اطلاعات بیشتر به ماشین‌های ام‌وی‌ام دیوار مراجعه کنید).

با این حال، چری تیگو ۵ که از سال ۹۴ و در سه تیپ در ایران عرضه شده است نیز، در تیپ‌ها و نسخه‌های پس و پیش از  فیس‌لیفت با یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر  و جعبه دنده‌های ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT عرضه می‌شود. چری بیشینه قدرت تیگو ۵ را ۱۳۹ اسب بخار و سقف گشتاور آن را ۱۸۰ نیوتن‌متر اعلام کرده است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳.۹ ثانیه و سقف سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. ( لیست کاملا مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی تیگو ۵ در خودرو چری دیوار) به این ترتیب همانطور که گفته شد دو خودرو در بخش مشخصات فنی شرایط کاملا شابهی را ارائه می‌کنند.

 

امکانات رفاهی متفاوت

چری تیگو ۵ که تاکنون در تیپ‌های اکسلنت، لاکچری، LE، IE و یک نمونه معمولی قبل از فیس لیفت اول وارد ایران شده است در حال حاضر تنها در دو تیپ LE و IE که مربوط به فیس لیفت دوم آن هستند عرضه می‌شود. نسخه فول آپشن آن که تیپ LE نامیده می‌شود از امکاناتی نظیر سنسور جلو،  سنسور نور و باران، چراغ خوش‌آمدگویی، نویگیشن (رهیاب ماهواره‌ای فعال در ایران)، دوربین عقب داینامیک و فرمان کمکی برقی، ۴ کیسه هوا (دو ایربگ‌های جانبی جلو) سیستم کنترل پایداری برقی، کنترل کشش، کنترل ایستایی در سربالایی و نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان در سیستم مالتی مدیا بهره می‌برد.

ام‌وی‌ام X22 نیز نسخه جدیدی با عنوان S دارد که امکانات به روزتری نسبت به نسخه قبلی ارائه می‌کند. به این نسخه مواردی از قبیل گرم‌کن آینه‌های جانبی و تنظیم برقی آن‌ها، دوربین دنده عقب، سانروف، کیت اسپرت بدنه، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و فرمان کاربردی مجهز به دکمه‌های کنترلر را به راننده و سرنشینان ارائه می‌کند. با مقایسه سطح امکانات و تجهیزات دو خودرو باید گفت نسخه‌ فول آپشن تیگو ۵، همانطور که گفته شد امکانات بیشتری را به همراه دارد. به این ترتیب، با توجه به ظاهر جذاب‌تر نسخه فیس لیفت دوم تیگو ۵ از X33S و امکانات بیشتر آن باید گفت، این محصول امتیاز بیشتری دریافت می‌کند اما با توجه به این لیست قیمت، به همان نسبت هزینه بالاتری نیز برعهده خریدار گذاشته و با قیمت بیشتر عرضه می‌شود.

ارسال نظر: