گفتاردرمانی چیست؟

کدخبر: 2372714

گفتاردرمانی به عنوان مجموعه ای از  علوم توانبخشی مربوط به مطالعه ، ارزیابی ، تشخیص و مدیریت اختلالات گفتار ، زبان ، ارتباطات و بلع در کودکان و بزرگسالان است که ترکیبی از علم و هنر محسوب می شود. ماهیت گفتاردرمانی مستلزم ارتباط متقابل با بسیاری از رشته ها از جمله پزشکی، روانشناسی ، زبانشناسی ، علوم اعصاب و علوم اجتماعی است. برای آموزش به روش گفتار درمانی ، شکلی از یک دانش بنیادی از عصب شناسی، فیزیولوژی مکانیسم های گفتار، واج شناسی، زبان شناسی، روانشناسی و روانپزشکی لازم است. علاوه بر این، یادگیری فنون تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری و زبانی یکی از اهداف اصلی این رشته است.

 

اختلال گفتاری و یا زبانی

کسی که از روش گفتار درمانی استفاده می کند باید با رشد طبیعی زبان و همچنین تشخیص انواع مختلف رشد غیر طبیعی زبان برای ارزیابی و اهداف درمانی آشنا باشد. هنگامی که شکل گفتار بیشتر از محتوای آن قابل توجه باشد یا محتوا به گونه ای تحریف شود ، احتمالاً نوعی اختلال گفتاری و یا زبانی به وجود می آید. اختلالات گفتاری و زبانی مختلفی وجود دارد که ممکن است در بین کودکان و بزرگسالان مشاهده شود ، مانند لکنت و مشکلات بیان. کمبودهای ارتباطی نیز در کودکان کم شنوا ، اختلالات یادگیری ، عقب ماندگی ذهنی ، اوتیسم ، افراد مبتلا به حوادث عروقی مغز و بلندگوهای حنجره شایع است. هر نوع اختلال حسی یا حرکتی ممکن است منجر به نوعی از مشکلات گفتاری و زبانی شود و بر ظرفیت های ارتباطی بیماران تأثیر بگذاردکه نیازمند گفتار درمانی است. در نتیجه ، ممکن است به پرخاشگری و انزوا منجر شود و بر سلامت روان ، روابط خانوادگی ، تحصیلات و زندگی اجتماعی آینده تأثیر بگذارد.

زمینه های فعالیت گفتار درمانی

امکان دارد برخی از کودکان در تلفظ مشکلی نداشته و یا حتی آن را به شکل مطلوبی انجام دهند، و همچنین این امکان وجود دارد که به منظور بهبود زبان عملی یا فرآیند بهره گیری صحیح از زبان کلامی و بدن و در راستای بر طرف کردن نیازهای روزانه‌ی خود در میدان‌های اجتماعی همچون ، گفت و گو و دوست یابی نیازمند گفتار درمانی باشند. دلایل دیگری که کودکان ممکن است به درمان در مرکز گفتار درمانی نیاز داشته باشند عبارتند از: شرایط پزشکی مانند اختلالات مغزی یا عفونت که توانایی آن ها در ارتباط برقرار کردن و معلولیتی شناخته شده مانند سندرم داون  را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر کودک شما دارای ناتوانی در گفتار است و در تلفظ واژه ها با مشکل روبرو است، گفتاردرمانی می تواند به پیشرفت زبان ، ارتباطات و مهارت های عملی زبان کمک کند. گفتاردرمانی یک سیستم مداخله ای است که بر بهبود گفتار و توانایی های کودک در درک و بیان زبان از جمله زبان غیرکلامی متمرکز است. گفتاردرمانی یا گفتار درمانگر شخصی است که این خدمات را ارائه می دهد.

گفتار درمانی به دنبال این است که درک کند بیمار چه نوع مشکل زبانی دارد. این روش تعیین می کند که چه چیزی باعث ایجاد اختلال می شود و در مورد بهترین روش درمانی تصمیم می گیرد. گفتار درمانی ممکن است با کار کردن بر روی تک تک آن‌ها در ایجاد مهارت کمک کند.

  • مشکلات بیان: به وضوح صحبت نکردن و اشتباه در ادای کلمات
  • مشکلات تسلط: لکنت داشتن در زمینه‌ی گفتار
  • شدت یا مشکلات صوتی: مشکل در میزان صدا و کیفیت آن
  • اختلالات مربوط به تغذیه، دندان و دهان: اختلال در مصرف‌های غذایی ، بلعیدن و ریزش آب از دهان

نتایج گفتاردرمانی

گفتار درمانی می تواند به طور ویژه به کودکان کمک کند یاد بگیرند که واضح تر صحبت کنند. گفتار درمانی به آن‌ها کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته و از گفتگو با دیگران ناامید نشوند. مواردی که از اختلالات زبانی رنج می برند می توانند در زمینه‌های اجتماعی ، عاطفی و آموزشی از گفتاردرمانی استفاده نمایند. برای کودکانی که مشکلات خواندن مانند نارساخوانی دارند ، گفتاردرمانی می تواند به آن‌ها کمک کند صداهای خاص را در کلمات بشنوند و تشخیص دهند. گفتاردرمانی به ویژه هنگامی که بچه ها در اوایل زندگی شروع می کنند بسیار مفید است. در یک مطالعه ، 70 درصد از کودکان پیش دبستانی با مشکلات زبانی که گفتاردرمانی را گذرانده اند ، مهارت های زبان را بهبود بخشیده اند. گفتار درمانی به ویژه هنگامی که کودکان در اوایل زندگی شروع می کنند بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهند 70 درصد از کودکان پیش دبستانی که مشکلات زبانی دارند و دوره گفتاردرمانی را در بهترین مرکز توانبخشی گذرانده اند ، مهارت های زبانی خود را بهبود بخشیده اند. این اقدامات مهارت های مختلفی را خلق می کنند ، از جمله مدل سازی و وانش نشان دادن نسبت به کودکان. درمانگر ممکن است از تصاویر و کتاب ها یا از روش بازی درمانی استفاده کند. او همچنین ممکن است از روش های زبانی برای تمرین مهارت استفاده کند.

نتایج مورد انتظار گفتار درمانی

فرآیند درمان شما در شیوه‌ی  گفتار درمانی امکان دارد که طی چند ماه یا بلکه چند سال ادامه یابد چنین چیزی به این بستگی دارد که ضرورت های مورد نیاز خودتان چیست. در هر صورت فراموش نکنید ، این شیوه فرزندتان را به طور کامل درمان نمی کند. مشکل اصلی تکلم یا زبان همچنان پا برجا خواهد بود. اما احتمالاً در مشکلات مربوط به فرزند خود وضعیتی ترمیم یافته را نظاره می کنید. فرآیند گفتار درمانی باید رویکردهایی در راستای مقابله‌ی موثرتر با موانع به شما و فرزندتان ارائه دهد. او احتمالاً فعالیت هایی را به شما پیشنهاد می کند تا در خانه تمرین کنید تا مهارت هایی را که فرزندتان می آموزد تقویت کند.

بچه هایی که بیشترین پیشرفت را در بهترین مرکز کاردرمانی دارند ، کسانی هستند که با روند درمان درگیر می شوند. این مسئله که عامل گفتار درمانی با کودک شما مطابقت خوبی داشته باشند. گفتاردرمانگر باید تجربه کار با بچه ها و زمینه خاص فرزند شما را داشته باشد. گفتاردرمانی فقط یکی از روش های کمک به کودک است که دارای تفاوت در یادگیری مربوط به زبان و گفتار است. برای ایده های بیشتر ، خدمات ویژه دیگری را باید در نظر داشت.

کودکانی که به دلایل مختلف قادر به صحبت نیستند ، به روش های ارتباطی جایگزین احتیاج دارند. مداخلات اولیه و گفتاردرمانی های پیش دبستانی به کودکان و والدین آن ها می آموزد که چگونه تصاویر و زبان اشاره ساده‌ آن ها را قادر می سازد تا نیازهای خود را بیان کنند.

ارسال نظر: