تاثیر کرونا بر مشاغل ساختمانی

کدخبر: 2373204

همان‌طور که می‌دانید طی یک سال اخیر کل جهان تحت تأثیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته است‌. این ویروس بر تمام اقتصاد جهان اثر مخربی گذاشته است و بیشترین تأثیر آن بر مشاغل ساختمانی اعمال شده است. نیاز به مسکن جزو سه نیاز اساسی بشر است و آدمی همواره دغدغه تأمین مسکن را برای خود و فرزندان خود دارد. مهم‌ترین بخش اقتصاد جهان نیز مربوط به مشاغل ساختمانی و صنعت ساخت و ساز است. بنابراین می‌توان اهمیت آن و اهمیت تأثیر کرونا بر مشاغل ساختمانی را درک کرد. در ادامه راجع به چگونگی تأثیر این ویروس بر کسب و کارها و صنایع ساختمانی و تأثیر آن بر معیشت قشر کارگر صحبت خواهیم کرد.

 

تأثیر کرونا بر زندگی کارگران ساختمانی

درصد زیادی از قشر کارگر جامعه، جزو کارگران ساختمانی هستند که به صورت روزمزد کار می‌کنند و به دلایل مختلف مانند نداشتن کارت پایان خدمت حتی بیمه کارگری نیز ندارند. ویروس کرونا بسیاری از الگوریتم‌های زندگی بشری را تحت تأثیر خود قرار داد اما اهمیت این موضوع در کشور آسیب پذیری مانند ایران بیشتر از سایر کشورها نمایان می‌شود. کشور ایران چند سالی است که تحت فشار تحریم‌های همه جانبه آمریکا و سایر کشورها قرار دارد و ارز ملی نیز تحت تأثیر این عوامل به شدت دچار نوسان است و پول ملی ایران به شدت بی‌ارزش شده است. تمام این عوامل دست در دست هم داده‌اند تا مصالح ساختمانی با قیمت‌های فضایی به فروش برسند. از این رو عاملان ساخت و سازهای مسکونی و تجاری از حقوق و مزایای کارگران ساختمانی کاسته و صرف هزینه‌های دیگر می‌کنند تا خودشان به سودهای کلان برسند.

بنابراین می‌توان تصور کرد که کارگران زحمتکش ساختمانی تا چه اندازه زندگی پرمشقتی دارند. این مسئله تنها مربوط به زمان کرونا نیست اما همه گیری ویروس کرونا بر این شرایط سخت دامن زده و کارگران را بر دوراهی جان و نان قرار داده است. در این بازه شورای عالی کار نرخ حداکثری حقوق کارگران مشاغل ساختمانی را مشخص کرد که حتی هزینه‌های اساسی و عادی خانواده‌های کارگر را نیز کفاف نمی‌دهد. از طرفی شرایط سخت کرونا فرصتی را برای  کارفرمایان ایجاد کرد که به ارزان سازی نیروی کار بپردازنند و حداقل دستمزد را با حداکثر تأخیر بپردازند. در این راستا چون کارگران به صورت روزمرد کار می‌کنند، اگر یک روز به سرکار نروند در تأمین هزینه‌های خود به مشکل می‌خورند. اگر به سر کار بروند نیز به دلیل نداشتن بیمه هنگام مبتلا شدن به ویروس هیچ سازمانی آن‌ها را حمایت نمی‌کند.

تأثیر کرونا بر کسب و کارهای ساختمانی

تبلیغات 7

کسب و کارهای ساختمانی طیف بسیار گسترده‌ای دارند. از مهندسی عمران، نقشه کشی، مهندسی برق تا کارگر ساختمانی که مربوط به بخش عمران است و مشاغل مرتبط با این صنعت که شامل کارخانجات سنگ بری، سیمان سازی، گچ کاری، صنایع فولاد و آهن، مصالح فروشی‌ها، فروشگاه‌های تجهیزات ساختمانی و غیره که بخش تجاری این صنعت را تشکیل می‌دهند، همگی تحت تأثیر این ویروس بخشی از نیروی کار خود را از دست داده‌اند و یا آن چنان قیمت خرید و فروش محصولاتشان افزایش یافته که قادر که پر کردن انبارها و تأمین نیاز مشتری نیستند، بنابراین بازار کار صنعت ساختمان با رکود وحشتناکی همراه است. از طرف دیگر بنگاه‌های املاک هستند که به شدت با مشکلات اقتصادی همراه شده‌اند. در ادامه دلیل مشکلات مربوط به بنگاه‌های املاک را بیان می‌کنیم.

دولت در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و طولانی شدن این تایم بیماری در طرحی از صاحبان املاک و به اصطلاح صاحب خانه‌ها درخواست کرد که قراردادهای خود را با مستأجران تمدید کرده و هیچ صاحب‌خانه‌ای حق بیرون کردن مستأجر از ملک خود را ندارد. در حقیقت هیچ حکمی مبنی بر تخلیه منزل مگر در مواقع اضطراری صادر نخواهد شد. بنابراین تعداد معامله‌های خرید و فروش و انعقاد قراردادهای مسکونی به شدت کاهش پیدا و تعداد مراجعه به بنگاه‌ها خیلی کم شده است. در نتیجه کار و کاسبی این قشر نیز بسیار با رکود مواجه شده است. می‌توان گفت تأثیر این ویروس بر مشاغل ساختمانی بسیار گسترده است. با این وجود بیشترین فشار آن را قشر کارگر متحمل می‌شود.

بازار کسب و کار اینترنتی مربوط به مشاغل ساختمانی در ایام کرونا

امروزه اکثر کسب‌ و کارها به صورت اینترنتی انجام می‌شود اما گسترش کسب و کار اینترنتی در دوران کرونا قابل توجه بوده و بیشتر کارفرمایان شرکت‌ها و دفاتر کارمندان خود را به دور کاری تشویق می‌کنند. هر چند این ویروس بر مشاغل ساختمانی و در کل در اقتصاد کشورها اثر زیان باری داشت اما برخی از مشاغل مرتبط با ساختمان‌سازی پیشرفت خوبی در دنیای اینترنت را تجربه کردند. به عنوان مثال مشاغلی مانند فروشگاه‌های قطعات الکتریکی و لوله و ابزار‌های مهندسی یا شرکت‌های عرضه کننده مصالح و سازه‌های ساختمانی می‌توانند با فروش اینترنتی کاربر را تشویق کنند که کمتر در اجتماع حاضر شده و از بیماری دور باشند و از طرفی با خرید اینترنتی نیاز خود را تأمین کنند. این عامل می‌تواند یک تبلیغات مؤثر در جهت رشد این سایت‌های فروش مرتبط با مشاغل ساختمانی باشد و به کسب و کار آن‌ها رونق بخشد.

تبلیغات 8

نتیجه گیری

نکته تمام این صحبت‌ها در این است که تمام مشاغل ساختمانی تحت تأثیر ویروس کرونا متحمل خسارت شده‌اند، اما این کسب و کارها به کل تعطیل نشده است و اقتصاد ساختمان سازی هر چند سخت ولی همچنان در گردش است. با توجه به طولانی شدن زمان همه‌گیری این ویروس و این که که هیچ تضمینی برای اتمام زود هنگام آن وجود ندارد، باید چاره‌ای برای کاهش سختی‌ها و مشکلات به بار آمده اندیشید. شما می‌توانید برای دریافت راه حل رفع این مسائل و حتی آگاهی از قیمت مصالح ساختمانی و گزارش‌های خبری از محصولات به سایت بسپار مراجعه کنید. بسپار رسانه تخصصی صنعت ساختمان و سایتی بسیار کاربردی است. برای کسب اطلاعات مربوط به مشاغل ساختمانی روی لینک زیر بزنید و وارد سایت شوید.

https://www.bespar.net/

ارسال نظر: