محتوای کاتالوگ باید شامل چه مواردی باشد؟

کدخبر: 2373916

کاتالوگ یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات و بازاریابی است، که برای محصولات برخی از شرکت‌ها همیشه جزو موثرترین راه‌ها برای جذب مخاطب جدید و جلب رضایت مشتریان محسوب می‌شود. با وجود توسعه روش‌های تبلیغات دیجیتال همچنان بسیاری از شرکت‌ها از کاتالوگ برای تبلیغات کسب و کار یا محصولات خود استفاده می‌کنند. کاتالوگ می‌تواند به‌عنوان یک شناسنامه، معرف هویت، اطلاعات مهم و محصولات و خدمات یک برند باشد. وقتی یک شرکت از کاتالوگ برای معرفی خود به مشتریان استفاده می‌کند، توجه به طراحی و وزن محتوای آن و همچنین متن معرفی شرکت در کاتالوگ بسیار ضروری است. اگر تابه‌حال کاتالوگ طراحی نکرده‌اید و تجربه این کار را ندارید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با اصول تولید محتوا برای یک کاتالوگ حرفه‌ای آشنا شوید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ دفترچه‌ای است که در آن تمامی محتوای متنی و تصویری مربوط به معرفی محصولات و خدمات یک کسب و کار یا برند به همراه معرفی آن، به‌صورت یکجا گردآوری شده است. کاتالوگ از گذشته‌های دور جزو بهترین و مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی بوده که صاحبان کسب و کارها برای معرفی محصولات و خدمات خود از آن استفاده می‌کردند. حتی با وجودی که روش‌ها و ابزارهای جدیدتری وارد میدان شده‌اند، کاتالوگ همچنان جایگاه خاص خود را دارد.

کاتالوگ از نظر نحوه کاربرد به دو گروه کاتالوگ محصول و کاتالوگ برند تقسیم بندی می‌شود. کاتالوگ محصولات با هدف معرفی، آموزش و نحوه استفاده از یک محصول، طراحی و چاپ می‌شود و در داخل جعبه محصولات قرار می‌گیرد تا مشتریان در صورت نیاز آن را مطالعه نماید. کاتالوگ برند معمولاً در نمایشگاه‌ها، جلسات حضوری بازاریابی و ارسال هدایای تبلیغاتی به مشتریان ارائه می‌شود تا مشتریان با هویت و خدمات آن مجموعه بیشتر آشنا شوند.

 

مزایای استفاده از کاتالوگ

کاتالوگ دارای مزایای بسیاری زیادی است، ولی اگر بخواهیم مهم‌ترین آنها را که از نظر تدوین استراتژی تبلیغاتی اهمیت بالای دارد، به شما معرفی کنیم شامل موارد زیر می‌شود:

 

  1. برندینگ و برندسازی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم یک کاتالوگ کامل و جامع می‌تواند مانند شناسنامه‌ای معتبر، برند شما را به مشتریان معرفی کند و در ذهن او ماندگار شود. ثبت تصاویر و اطلاعات مهم شرکت یا محصولات در کاتالوگ، این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا با مطالعه دقیق محتوای کاتالوگ با آن کسب و کار و محصولاتش به طور شایسته و کامل آشنا شوند. کاتالوگ این امکان را فراهم می‌کند که مشتریان در مواقع نیاز سریعاً به آن شرکت مراجعه کنند.

 

  1. تبلیغات و اطلاع رسانی

کاتالوگ یک ابزار حرفه‌ای و با پرستیژ برای تبلیغات کسب و کارهاست. از طریق بازاریابی با کاتالوگ مشتریان واقعی به سمت بازدید و خرید از محصولات می‌آیند. توسط محتوا و پیشنهادهای درج شده در کاتالوگ، مشتریان جدید جذب محصول و خدمات می‌شوند. در واقع برای مشتریان علاقه‌مند، کاتالوگ یک راه ارتباطی مؤثر است، و با توجه به اینکه استفاده از کاتالوگ برای بازاریابی هزینه بالایی ندارد، برای شرکت‌های نوپا یا کوچک یک ابزار تبلیغاتی ایده آل محسوب می‌شود.

 

  1. افزایش سود و فروش

یکی از فاکتورهای محاسبه سود، افزایش فروش محصول است. این مسئله اهمیت زیادی در کسب و کارها دارد. هرچه قدر نسبت هزینه‌هایی تبلیغات به فروش کمتر باشد، فرآیند فروش و بازاریابی انرژی و هزینه بیشتری را صرف خود کرده، و بالعکس هرچه این نسبت بیشتر باشد، زمان و هزینه کمتری در مقابل فروش بیشتر صرف شده است. در اختیار داشتن یک کاتالوگ حرفه‌ای کمک می‌کند تا با فراهم آوردن اطلاعات مفید و کاربردی در مورد قیمت و جزئیات محصول، به مشتریان کمک کنید تا تصمیم آگاهانه‌تری بگیرند؛ در نتیجه احتمال افزایش فروش خود در مقابل زمان و هزینه صرف شده، را نیز بیشتر می‌کنید.

محتوای یک کاتالوگ جذاب چه خصوصیاتی دارد؟

نمایش یک کاتالوگ جذاب از محصولات یا خدمات، می‌تواند در جلب توجه مشتریان جدید بسیار تاثیرگذار باشد؛ اما به شرطی که واقعاً جذاب باشد! جذابیت کاتالوگ از زوایای مختلفی قابل بررسی است، اعم از تصاویر، رنگ بندی، طراحی، تعداد لت ها، کیفیت محتوا و...، اما 5 فاکتور وجود دارد که نسبت به سایر فاکتورها از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند:

  1. انتخاب سایز مناسب برای فونت؛ هنگام انتخاب سایز فونت با توجه به درجه اهمیت محتوا (صفحه اصلی، عنوان صفحات داخلی، توضیحات محصول و...)، از دو تا سه سایز مختلف استفاده کنید. این‌کار باعث ایجاد هماهنگی و تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان می‌شود.
  2. انتخاب رنگ مناسب؛ رنگ‌ها پل ارتباطی بین مشتریان با محصول و برند هستند؛ در انتخاب ترکیب رنگ کاتالوگ دقت و وسواس به خرج دهید. معمولاً اغلب شرکت‌ها از رنگ سازمانی خود استفاده می‌کنند، ول این قضیه صددرصدی نیست.
  3. انتخاب عکس‌های مناسب؛ انتخاب عکس مناسب برای کاتالوگ، در انتقال پیام شما به مخاطب بسیار تاثیرگذار است. پس سعی کنید در هنگام طراحی کاتالوگ از تصاویر جذاب، واضح و کاملاً مرتبط استفاده کنید. اگر تصاویر واقعی و مربوط به محصول و خدمات خودتان باشد که چه بهتر.
  4. نگارش متن جذاب؛ نگارش محتوای متنی جذاب باید به نحوی باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی مخاطب تأثیر بگذارد. در کنار متن یا شعار تبلیغاتی جذاب، اطلاعات مفید از محصول یا خدمات هم برای مخاطب جذابیت دارد.
  5. طراحی گرافیک زیبا؛ در طراحی کاتالوگ حتماً باید قالب و تم تمامی فضای کاتالوگ یک دست باشد. به زیبایی و سادگی آن دقت کنید تا زود مخاطب را خسته نکند.

راهنمای چاپ کاتالوگ حرفهای

چاپ کاتالوگ به دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال انجام می‌شود. از روش چاپ دیجیتال برای تیراژ پایین و کیفیت چاپ عالی، و از روش چاپ افست برای تیراژ بالا و کیفیت چاپ متوسط استفاده می‌شود. معمولاً در روش دیجیتال کاتالوگ‌ها در زمان کوتاهی آماده تحویل می‌شوند. بسیاری از کسب و کارها به‌دلیل هزینه‌های بالای چاپ افست و مدت زمان طولانی آماده شدن آن، روش چاپ دیجیتال را انتخاب می کنند.

با توجه به توضیحاتی که درباره کاتالوگ ارائه کردیم، انتخاب یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد برای طراحی و چاپ کاتالوگ بسیار مهم است، اگر قصد دارید کاتالوگ محصول یا خدمات خود را حرفه‌ای طراحی کنید، پیشنهاد ما گروه مشاوران طراحی افرا گرافیک است. در افرا گرافیک خدمات رایگان مشاوره تخصصی چاپ و طراحی کاتالوگ توسط کارشناسان حرفه‌ای به شما ارائه می‌شود.

 

 

ارسال نظر: