5 علامت هشدار دهنده ی سرطان پروستات چیست؟

کدخبر: 2374047

سالانه حدود 250000 مرد در ایالات متحده به سرطان پروستات مبتلا می شوند. سرطان پروستات مانند انواع دیگر سرطان ها یک بیماری خطرناک محسوب می شود، اما با تشخیص به موقع، به راحتی قابل درمان است. بنابراین، دانستن علت و علائم این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

5 علامت هشدار دهنده ی سرطان پروستات چیست؟

سالانه حدود 250000 مرد در ایالات متحده به سرطان پروستات مبتلا می شوند. سرطان پروستات مانند انواع دیگر سرطان ها یک بیماری خطرناک محسوب می شود، اما با تشخیص به موقع، به راحتی قابل درمان است. بنابراین، دانستن علت و علائم این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

علت سرطان پروستات چیست؟

به زبان ساده تر، سرطان پروستات در اثر تغییر در کد ژنتیکی یا DNA فرد ایجاد می شود. دو نوع مهم ژن وجود دارند که می توانند نقشی اساسی در ایجاد سرطان پروستات ایفا کنند:

  • ژن های انکوژن: این ژن ها به رشد، تقسیم و زنده ماندن سلول ها کمک می کنند.
  • ژن های سرکوب کننده ی تومور: این ژن ها رشد سلولی را کنترل می کنند، مشکلات DNA ما را ترمیم کرده و یا در زمان مناسب باعث مرگ سلولی می شوند.

اگر در هر یک از این ژن ها تغییری به وجود بیاید (یا به اصطلاح «جهش» پیدا کند)، می تواند منجر به رشد بی رویه و غیر قابل کنترل سلول ها شود. در نتیجه سرطان اتفاق می افتد.

5 علامت هشدار دهنده ی رایج سرطان پروستات چیست؟

در بسیاری از موارد، مراحل ابتدایی سرطان پروستات هیچ علائم واضحی ندارد. در واقع، بسیاری از مردان ممکن است بدون اینکه بدانند، به سرطان پروستات مبتلا باشند! با این وجود، برخی از علائم هشدار دهنده برای سرطان پروستات وجود دارد. 5 مورد از رایج ترین این علائم عبارتند از:

  1. درد یا سوزش در زمان ادرار یا انزال
  2. تکرر ادرار، به خصوص در طول شب: داروی پروستات و تکرر ادرار ناشی از آن توسط متخصص ارولوژی تجویز می شود. از مصرف خودسرانه هر نوع دارو اجتناب کنید.
  3. مشکل در ادرار: مشکل در شروع ادرار، پایان ادرار یا در حین ادرار
  4. اختلال نعوظ ناگهانی
  5. وجود خون در ادرار یا منی

البته، علائم هشدار دهنده ی سرطان پروستات تنها به این 5 مورد خلاصه نمی شود. سایر علائم این بیماری می تواند شامل جریان ضعیف ادرار و درد شدید، در عمق ناحیه ی کشاله ی ران در زمان نشستن باشد. غده ی پروستات در زیر مثانه و جلوی رکتوم (راست روده) قرار دارد. اگر سرطان پروستات پیشرفت کرده و گسترش پیدا کند، می تواند منجر به ورم پایین تنه، عادت های غیر طبیعی ادرار یا مدفوع، یا کاهش وزن بی دلیل (احتمالاً ناگهانی) شود.

البته، شما باید به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر این علائم لزوماً مربوط به سرطان پروستات نیست و ممکن است نشان دهنده ی بیماری های دیگری باشد که خطر جانی ندارند.

برخی از بزرگترین عوامل خطر سرطان پروستات عبارتند از:

  • سن: سرطان پروستات در مردان زیر 40 سال بسیار نادر است. در مقابل، تقریباً 60 درصد موارد سرطان پروستات در مردان بالای 65 سال اتفاق می افتد.
  • نژاد: مردان آفریقایی-آمریکایی در مقایسه با سفید پوستان غیر اسپانیایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. همچنین، مردان آسیایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار (لاتین) کمتر مستعد این بیماری می باشند.
  • محل زندگی: سرطان پروستات بیشتر در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و کارائیپ شایع بوده و در مناطقی مثل آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی نادرتر است. دلیل این امر می تواند داشتن روش های تشخیص دقیق تر در برخی از کشورها و البته سبک زندگی و رژیم غذایی باشد.
  • سابقه ی خانوادگی: در بسیاری از موارد یک عامل ارثی قوی با ایجاد سرطان پروستات، رابطه ی مستقیم دارد. در واقع، مردانی که پدر یا برادرشان مبتلا به سرطان پروستات هستند، به میزان بسیار بیشتری در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

سایر عوامل خطرساز، می تواند شامل رژیم غذایی سرشار از لبنیات، اضافه وزن، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر باشد.

در صورت داشتن علائم سرطان پروستات چه کنیم؟

اگر شما یک یا چند مورد از علائم هشدار دهنده ی سرطان پروستات را دارید، می توانید به وب سایت دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی مراجعه کنید و از طریق پرسش از دکتر، مشاوره آنلاین و یا رزرو نوبت با ایشان در تماس باشید. علائم شما می تواند ناشی از یک بیماری غیر جدی باشد، و یا در برخی موارد هم ممکن است سرطان پروستات تشخیص داده شود. شما باید بدانید که تشخیص زود هنگام این بیماری، درمان آن را بسیار آسان تر می کند.

 

 

 

ارسال نظر: