عوارض چاقی بر روی پاها چیست؟

کدخبر: 2374053

عوارض چاقی بر روی پاها چیست؟

در افرادی که اضافه وزن دارند، پاها و مچ ها فشار بیشتری را تحمل می کنند. بنابراین جای تعجب نیست که افراد با اضافه وزن بیشتر در معرض بیماری های پا و مچ پا قرار میگیرند. وزن اضافی باعث می شود که ایستادن و راه رفتن سخت و گاهاً دردناک باشد. همچنین، این مشکل ممکن است باعث کشیدگی و فرسودگی بافت همبند و پدهای چربی پاها شود.

استخوان انگشتان پا در نهایت به پاشنه و مچ پا رسیده و به سمت استخوان سر ادامه دارد. این زنجیره ی استخوان ها، از استخوان سر دوباره به پا و مچ پا برمی گردند. در بدن همه چیز به هم مرتبط است و همه چیز از پا شروع شده و در نهایت به پا ختم می شوند پس سلامت نگه داشتن پاها بسیار مهم است.

چاقی طرز راه رفتن شما را عوض می کند و همین امر می تواند سبب مشکل در قوس ها و تاندون های پا شود. به عبارت دیگر، هرچه وزن بیشتری داشته باشید، پاها و مچ پای شما بیشتر آسیب می بیند.

کاهش وزن چه تاثیری بر پاهای ما دارد؟

بدون شک تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا دچار اضافه وزن هستند و به دنبال آن با بسیاری از بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند. طبق گفته پزشکان «بسیاری از مردم حتی نمی دانند که اضافه وزن چگونه می تواند روی پاهایشان تأثیر بگذارد. اما فقط یک کیلو اضافه وزن کافی است تا 10 کیلو فشار اضافه به پاها و مچ ها وارد شود! بنابراین اگر شما بتوانید 10 کیلو از وزنتان کم کنید، تصور کنید چقدر حال پاهایتان بهتر خواهد شد»

بیماری های ناشی از اضافه وزن

اضافه وزن با وارد کردن فشار مضاعف به پا و به خصوص مفاصل پا که وزن شما را تحمل می کنند، می تواند منجر به انواع بیماری های دردناک پا و مچ شوند:

1.صافی کف پا

وسط کف پای شما باید یک قوس داشته باشد. این قوس به عکس العمل های حرکتی و تعادل شما کمک می کند. فشار ناشی از تحمل وزن اضافی باعث ضعیف شدن تاندون ها و رباط های پا (کف پا) می شود. با گذشت زمان، قوس ها از بین می روند و در اغلب موارد، درد زیادی در زمان ایستادن و راه رفتن ایجاد می کنند.

استفاده از ارتز (وسیله ای کمک پزشکی که در راستای اندام یا بدن فرد برای بهبود کارآیی اندام‌ ها قرار میگیرد) می تواند به شما کمک قابل توجهی کند. اما بهترین راه برای درمان صافی کف پا، کاهش وزن است.

2. درد صبحگاهی کف و پاشنه ی پا

این بیماری به علت التهاب رباط هایی که از استخوان پاشنه به سمت استخوان های متاتارس قوس پا (که به انگشتان متصل هستند)، ایجاد می شود. اگر صبح ها، یا زمانی که از جای خود بلند می شوید، یا در زمان بالا رفتن از پله ها درد شدیدی در ناحیه ی پاشنه ی پای خود احساس می کنید، احتمالاً شما به فاسیای کف پا مبتلا هستید.

 در مطالعه ای که بر روی بیماران دارای اضافه وزن مبتلا به التهاب فاسیای کف پا انجام شد، محققان دریافتند که بهبودی یا ناتوانی بر اثر این بیماری تنها به اضافه وزن بستگی دارد. بنابراین، بیماران دارای اضافه وزن باید بلافاصله التهاب فاسیای کف پا را با کاهش وزن درمان کنند.

3. تاندونیت

تاندونیت وضعیتی مشابه با التهاب فاسیای کف پا می باشد. فشار بیش از حد ناشی از تحمل وزن اضافی منجر به التهاب و درد در تاندون های پا و مچ پا می شود. این مشکل به ویژه در تاندون آشیل (که استخوان پاشنه ی پا را به استخوان ساق پا متصل می کند) دیده می شود. در افراد دچار اضافه وزن، صافی پاها فشار بیشتری به تاندون ها وارد کرده و همین امر باعث التهاب تاندون آشیل میشود.

4. خارهای استخوانی در پاها

خار استخوانی، برآمدگی قسمت هایی از استخوان است که توسط بدن ایجاد می شود تا اصطکاک دو استخوانی که روی هم ساییده می شوند را کاهش دهد. در افراد دچار اضافه وزن، به دلیل فشار مضاعف روی مفاصل و ساییده شدن استخوان های آن ناحیه، خار استخوانی تشکیل می شود. اضافه وزن می تواند باعث بدتر شدن خارهای استخوانی و علائم آن شود. علائم این بیماری شامل درد موضعی، سفتی، بی حسی و گزگز شدن پا می باشد.

5. درد و آرتریت مچ پا ناشی از اضافه وزن

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها از هر 5 آمریکایی یک نفر مبتلا به آرتریت می باشد. این آمار در افراد مبتلا به اضافه وزن به یک سوم افزایش پیدا می کند. یعنی از هر 3 نفر دچار اضافه وزن، یک نفر به آرتریت مبتلا می شود. به محل قرارگیری دو استخوان کنار هم مفصل گفته می شود. برای حرکت راحت ‌تر استخوان ‌ها در مفاصل، روی هر استخوان بافت نرمی به نام غضروف قرار گرفته است.

در آرتریت مچ پا، بافت غضروفی مچ پا دچار تخریب شده یا نازک می‌شود و دیگر قادر به تسهیل حرکت استخوان‌ ها نیست. یکی از عوامل مؤثر ابتلا به آرتریت، اضافه وزن می باشد. آرتریت روماتوئید نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های مفصلی حمله می کنند. بر اساس گفته ی بنیاد آرتریت، مواد شیمیایی موجود در چربی نقش مهمی در ایجاد آرتریت روماتوئید دارند.

6. نقرس

این بیماری را به اصطلاح «پادشاه بیماری ها و بیماری پادشاهان» می نامند، زیرا با رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی گوشت قرمز و صدف مرتبط است. نقرس در اثر تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل پا، به ویژه شست پا ایجاد شده و با درد شدیدی همراه است. شدت درد می تواند آنقدر زیاد باشد که شما قادر به راه رفتن نباشید. اگر از بیماری نقرس رنج می برید بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

7. دیابت

یکی از دلایل اصلی بیماری دیابت، اضافه وزن می باشد. دیابت می توان باعث آسیب دیدگی اعصاب پا و کاهش جریان خون به این ناحیه شود. همچنین، در این بیماری، پا به راحتی زخم شده و این زخم ها به سختی بهبود پیدا می کنند. در صورت احساس بی حسی در پاها حتماً به پزشک مراجعه کنید. میلیون ها آمریکایی درگیر مشکلات ناشی از اضافه وزن مانند نوروپاتی دیابتی هستند و متأسفانه، سالانه مشکلات پای ناشی از دیابت منجر به قطعی 7000 مورد مچ یا ساق پا در افراد دیابتی می شود.

8. بیماری شریان محیطی

مشکل اضافه وزن می تواند منجر به تجمع گسترده ی رسوبات چربی در شریان ها و در نتیجه، بیماری شریان محیطی شود. بیماری شریان محیطی (PAD) جریان خون به قلب، مغز و پاها را به طور چشمگیری کاهش می دهد. همین امر ممکن است راه رفتن را دشوار کند. علائم بیماری شریان محیطی در پاها عبارتند از: سردی، زخم هایی که بهبود پیدا نمی کنند و بی حسی پاها و انگشتان پا. PAD یکی از عوارض جدی اضافه وزن می باشد.

بنابراین، اگر دچار اضافه وزن هستید بهتر است همین امروز به فکر کاهش وزن باشید. کاهش وزن اصولی زیر نظر یک متخصص می تواند به بهبود هرچه سریعتر شما کمک کرده و کیفیت زندگیتان را بالا ببرد. همچنین، اگر از درد و ناراحتی پا رنج می برید، بهتر است برای جلوگیری از آسیب های بیشتر هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: