راهنمای خرید انواع لاستیک دوچرخه [ برای حرفه ای ها ]

کدخبر: 2374203

شاید به خوبی این نکته را بدانید که دوچرخه دارای قطعات و اجزای مختلفی بوده و در این میان یکی از قسمت های مهم که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد لاستیک آن است. قصد داریم برای شما از قیمت انواع لاستیک دوچرخه مطالبی را بیان کنیم که در خرید شما می تواند تاثیر زیادی به همراه داشته باشد.

راهنمای خرید انواع لاستیک دوچرخه

داشتن یک لاستیک دوچرخه خوب و با کیفیت می تواند لذت دوچرخه سواری را دوچندان کرده و دوچرخه سوار را از تصادف، پنچری و مشکلات متعدد دور کند زیرا لاستیک به عنوان یکی از اجزای مهم دوچرخه بیشترین تماس را با سطح زمین داشته در نتیجه استهلاک زیادی دارد.

لاستیک دوچرخه از سه قسمت تشکیل می شود:

  1. ساختمان لاستیک
  2. آج
  3. ساختار لبه لاستیک )طوقه لاستیک)

ساختمان لاستیک :

 همان بدنه لاستیک ‌دوچرخه می باشد که مجموعه‌ ای از رشته های بافته شده از جنس نایلون بوده و با زاویه ۴۵ درجه نسبت به روکش سطحی قرار گرفته. معیار اندازه گیری این تراکم رشته بر اینچ یا TPI می باشد که عدد ایده آل برای آن ۶۷ است. تعریف دیگر برای این معیارمیزان نازک بودن رشته ها است  پس لاستیک هایی که TPI بالاتری دارند دارای انعطاف پذیری و آسیب پذیری بیشتر و لاستیک هایی با TPI پایین رشته های ضخیم بیشتر در نتیجه انعطاف ‌پذیری کمتری دارند.

آج :

هرچه تعداد و عمق  آج یا همان شیارهای سطح لاستیک  بیشتر باشد میزان مقاومت بیشتر در نتیجه سرعت کمتر می‌ شود. لاستیک  از لحاظ داشتن آج و تعداد به انواع مختلف زیر تقسیم می شوند

لاستیک با سطح صاف

این نوع لاستیک آج های کم عمق و با تعداد کم دارد پس این لاستیک بیشتر مناسب سطوح صاف و سخت مانند داخل شهر می باشد

لاستیک با سطح نیمه صاف

این نوع لاستیک دارای مرکز نسبتاً صاف هستند که لبه لاستیک دارای آج هایی می باشند. مرکز نسبتاً صاف باعث شده که هنگام حرکت در مسیر مستقیم بیشترین تماس را با زمین داشته و شتاب و سرعت را افزایش دهد همچنین وجود آج ها در کناره لاستیک باعث حفظ تعادل و کمک به کنترل بیشتر دوچرخه سوار می شود.

لاستیک با اج های معکوس

آج در سطح لاستیک به  سمت بیرون برجسته هستند، اما در مورد آج معکوس منظور این است که شیار آج به سمت داخل می باشد پس سطح لاستیک دیگر صاف و هموار نیست این صاف بودن سطح لاستیک باعث مقاومت غلتشی در این نوع لاستیک ها می شود که این مقاومت در مقایسه با لاستیک های نیمه صاف بیشتر و در مقایسه با لاستیک هایی با آج برجسته کمتر است.

لاستیک با سطح اج برجسته

این لاستیک ها با توجه به کاربرد آن ها و مناطقی که استفاده می شوند در انواع مختلفی وجود دارند. بعضی از آنها دارای آج های کوتاه و کوچک هستند که در نتیجه باعث افزایش سرعت دوچرخه وصرف انرژی کمتر می شوند این نوع از آج در محیط های صاف  لیز خوردن دوچرخه سوار را به دنبال دارد. نوع دیگری از این آج ها لاستیک هایی با آج بزرگ تر و بلند تر هستند این آج ها با ایجاد مقاومت غلتشی بیشتر برای محیط هایی نرم و گِلی عملکرد مطلوبی دارند.

لاستیک با سطح اج برجسته

آج های لاستیک عقب وجلو

آج های موجود در چرخ جلو باعث کشش در پیچ و آج موجود در چرخ های عقب باعث انتقال قدرت چرخ و کنترل و هدایت دوچرخه می شود. پس در انتخاب دوچرخه کوهستان باید به آج های موجود در لاستیک عقب و جلو توجه کرد.

ساختار لبه لاستیک

به قسمتی که لاستیک روی طوقه سوار می شود لبه لاستیک می گویند. لبه لاستیک را می توانید در دو نوع تاشو و تا نشدنی مشاهده کنید لبه لاستیک تاشو بیشتر از جنس موادی مثل کولار و نایلون که موادی انعطاف پذیرند می باشد و تانشدنی بیشتر از جنس موادی مانند استیل هستند که به افزایش وزن لاستیک در مقایسه با انواع تاشو آن ها منجر می شود.

پیش از اقدام برای خرید لازم است با انواع لاستیک های مخصوص دوچرخه آشنایی کامل را داشته باشید که در ادامه ما آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

لاستیک تیوب دار

این تایر از انواع استاندارد تایر است که روی طوقه قرارمی گیرد  و تیوب با قرارگرفتن   درداخل تایر و باد شدن قابل استفاده می شود. از مزایای قابل توجه این لاستیک می توان به تولید آنها در سایزهای مختلف و همچنین قیمت مناسبی که دارند اشاره کرد.

لاستیک تیوبلس

مخفف کلمه UST  به معنی سیستم جهانی تیوبلس می باشد لبه تایر به علت وجود فشار هوا به نحوی روی طوقه متصل می شود که نیازی به قرار گرفتن تیوب در آن نمی باشد پس فشار باد تایر به عنوان یک درز گیرعمل کرده و از خروج هوا جلوگیری می کند. از مزایای این لاستیک می توان به عدم احتیاج به تیوب،  افزایش سطح تماس تایر با زمین و سواری با فشارهوای پایین تایر اشاره کرد.

لاستیک تاشو

لاستیک دارای مهره آرامید فیبر به جای سیم می باشد که باعث سبک و تاشو شدن لاستیک می ‌شود. این ساختار حمل ونقل آن را آسان میکند، اما قیمت این دوچرخه نسبت به سایر لاستیک ها بیشتر است.

لاستیک میخ دار

این لاستیک که لاستیک یخ شکن هم نامیده می ‌شود زیرا این تایرها دارای میخ فولادی و آلومینیومی می باشد که تماس و اصطکاک بیشتری را با زمین ایجاد می کنند.

لاستیک لوله ای

لاستیک های لوله ای دارای کارایی بیشتری هستند به این صورت که  با دوخته شدن تیوب روی جداره داخلی تایر و چسبیدن ان به طوقه امکان  استفاده از تایر با فشار باد بالا را فراهم کرده که این موضوع از مزایای آن محسوب می شود همچنین این تایرها دارای انعطاف پذیری بیشتر بعلت  بالا بودن TPI  است پس وجود این رشته‌ ها تایر را منعطف تر و نازکتر می کند

لاستیک مقاوم دربرابر پنچری

این لاستیک ها با داشتن یک زنجیر از جنس آرامید فیبر از سوراخ شدن تایر جلوگیری می کنند، پس این لاستیک ها برای دوچرخه سواری در سرعت های بالا مناسب نیستند در عوض وجود این زنجیر در لاستیک باعث مقاومت در برابر پنچری می شوند.

لاستیک سازگار با مایع پنچرگیری

لاستیک سازگار با مایع پنچرگیری که SCT  نام دارند نقطه تلاقی تایر تیوبلس و تیوب دار می باشد. این لاستیک ها با دارا بودن یک لایه اضافی در جدار داخلی باعث نازک و سبک شدن تایردربرابر تایر های تیوبلس  شده که این خاصیت آن ها را با انواع خواص مواد شیمیایی مایع پنچرگیری سازگار می کند.

کیفیت لاستیک: از جمله موارد مهمی که می‌تواند در خرید لاستیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد کیفیت لاستیک است. در وهله اول سعی کنید از برندها شرکتهای تولیدی معتبر لاستیک مورد نظر را انتخاب کرده و آن را تهیه کنید.

قیمت: همانطور که می دانید امروز سایت های بسیار زیادی در حال فروش انواع لاستیک دوچرخه می باشند، اما شما در هر شرایطی باید به این موضوع توجه داشته باشید که از کیفیت جنس های آنها اطمینان لازم را حاصل کنید.

لاستیک سازگار با مایع پنچرگیری

سخن پایانی:

از مزایای این لاستیک استفاده از آن در فشار باد پایین و پنچرگیری خودکار در صورت وجود مایع پنجره گیری است با توجه به امکانات آن خصوصیات و نیاز دوچرخه و دوچرخه سوار می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد که انتخاب هر کدام به نیاز خود شخص بستگی دارد.

شما می توانید جدیدترین قطعات دوچرخه را در فروشگاه اینترنتی دوچرخستان مشاهده کنید.

 

ارسال نظر: