تاریخچه تشکیل مراکز آمبولانس دولتی و خصوصی

کدخبر: 2374269

از زمان قدیم افرادی که بیماری وخیمی داشتند و دچار مشکل حاد جسمی می‌شدند، به مکان حضور طبیب یا دکتر منتقل می‌شدند. فرآیند انتقال مریض نزد دکتر یا بیمارستان دقیقا به اندازه اقدامات پزشک حیاتی است. اگر در زمان انتقال بیمار اقدامات ایمنی مربوطه به درستی انجام نگیرد، بدون شک شاهد آثار ویران‌باری خواهیم بود که ممکن است به قیمت جان یک انسان تمام شود. امروزه از آمبولانس‌هایی پیشرفته جهت انتقال بیمار به مراکز درمانی مربوطه استفاده می‌شود. طی این مطلب قصد داریم تاریخچه بوجود آمدن مراکز آمبولانس را خدمت شما شرح دهیم. با ما همراه باشید. 

تاریخچه بوجود آمدن مراکز آمبولانس در ایران و جهان

بر سر پایه‌گذاری نخستین مرکز درمانی اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد؛ اما بیشتر تاریخ‌دانان معتقدند که نخستین مرکز درمانی در سال‌ 430 پیش از میلاد در سری‌‌لانکا ایجاد شد. در ادامه این رومی‌ها بودند که جهت ارائه خدمات درمانی به گلادیاتورهای آسیب دیده خود مرکز درمانی خاصی به نام Valetudinaria را ساختند. درواقع این اقدام رومی‌ها سرآغازی بود بر گسترش مفهوم حمل‌ونقل برای درمان. در آن زمان مفهومی به نام آمبولانس یا اورژانس مرسوم نبود و ملت‌های مختلف با حیوانات گوناگونی ازجمله اسب یا شتر بیماران را در شرایطی بد و بدون درنظرگرفتن موضوعات ایمنی منتقل می‌کردند. 

در قرن پانزدهم شاه فردیناند (پادشاه اسپانیا) جهت رسیدگی به سربازان زخمی‌اش، یک بیمارستان سیار به اسم ambulancia تاسیس کرد که در آن زمان در نوع خود جالب توجه بود. در ادامه در سال 1793 این دکتر دومینیک ژان لاری بود که با هدف درمان سربازان جنگ فرانسه و پروس، بیمارستانی سیار به اسم ambulance volante را بنا نهاد. در همین دوران بود که به نوعی مفهوم آمبولانس با یکسری درشکه‌ها که افراد مجروح و بیمار را حمل می‌کردند، معنا گرفت. روند بهبود حمل‌ونقل بیماران و رسیدگی‌های درمانی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. در سال 1869 در شهر نیویورک جهت انتقال دارو و وسایل امدادی از آمبولانس‌ها کمک گرفته می‌شد. نخستین آمبولانس در قالب اتومبیل در سال 1899 کار خود را شروع کرد. 

در طول جنگ جهانی اول اقدامات درمانی و انتقال بیمار به شکل گسترده‌ای جدی گرفته شد. در آن زمان بود که به‌واسطه بی‌سیم‌ها هماهنگی بهتری جهت انتقال مجروحان انجام شد. باید گفت از دهه 1960 بود که شاهد انقلابی عظیم در صنعت پزشکی و خدمات درمانی بودیم. ایالات متحده آمریکا در سال 1966 برای نخستین بار در بزرگراه‌های خود خدمات درمانی را ارائه داد. پس از این دهه بود که به شکل گسترده مراکز اورژانس تشکیل شد و بیماران با وسایل نقلیه پیشرفته و مجهز به خدمات درمانی مختلف منتقل می‌شدند. 

در کشور ما در سال 1354 و پس از ریزش سقف فرودگاه مهرآباد بود که نیاز به خدمات اورژانس بسیار حس شد. طی این واقعه تلخ 16 نفر کشته شده و 11 نفر مجروح شدند. این حادثه دردناک باعث شد که خیلی زود نبود یک سیستم فوریت پزشکی حرفه‌ای حس شود. پس از آن خیلی سریع سیستمی برای خدمات درمانی ایجاد شد که مردم با تماس با شماره 115 می‌توانستند از خدمات آن استفاده کنند. آمبولانس های خصوصی نیز به مرور و بواسطه نیاز مردم با توجه به اختصاص ارگان های دولتی به حوادث اورژانسی تاسیس شدند. آمبولانس های خصوصی بر خلاف آمبولانس های دولتی رایگان نبوده مشمول پرداخت هزینه می شوند. شما می توانید برای اطلاع از هزینه و قیمت آمبولانس خصوصی تهران و تعرفه 1400 به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

اورژانس

تاریخچه آمبولانس

امروزه آمبولانس‌های پیشرفته‌ای در قالب ماشین‌های مدرن وجود دارند که به بهترین شکل ممکن به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند؛ اما در زمان گذشته همه‌چیز انقدر پیشرفته و راحت نبود. در روم باستان از گردونه‌های جنگی جهت انتقال مجروحان استفاده می‌شد. ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم، از اتومبیل‌های مجهز و حتی بالگردها برای انتقال بیماران استفاده شد. درواقع در روزگاران گذشته مردم و پادشاهان درکی از مفهوم آمبولانس نداشتند و به همین دلیل افراد زیادی جان خود را به راحتی از دست می‌دادند.

مراکز آمبولانس باید چه خدماتی را ارائه دهند؟ 

از مراکز آمبولانس انتظار می‌رود که پیشرفته‌ترین امکانات را برای مجروحان و بیماران فراهم آورند. این مراکز باید از اتومبیل‌های مدرن و مجهزی استفاده کنند که حین عملیات نجات و انتقال بیمار دچار مشکل نشوند و همچنین سرعت بالایی داشته باشند. اگر به هر دلیلی اتومبیل‌ها دچار نقص فنی شوند، جان یک بیمار وارد خطر بزرگی شده و ممکن است شاهد تلفات غیرقابل جبرانی باشیم. مراکز زیادی در کشور وجود دارند که کار خدمات‌رسانی به مجروحان و بیماران را انجام می‌دهند؛ اما مجموعه ستایش امداد با توجه به تجهیزات پیشرفته و پرسنل حرفه‌ای خود توانسته نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین مراکز آمبولانس کشور مطرح کند و به شهرت بالایی برسد. این مجموعه همواره خود را به‌روز نگه داشته و از بهترین امکانات برای خدمات‌رسانی استفاده می‌کند. 

 

 

ارسال نظر: