فرودگاه‌های عراق؛ آشیان پرندگان آهنی در گهواره تمدن

کدخبر: 2374285

کشور عراق به دلیل پذیرش سالانه تعداد زیادی از گردشگران مذهبی، یکی از مهم‌ترین مقاصد سفر برای شیعیان جهان شناخته می‌شود. این موقعیت مناسب باعث شده است تا فرودگاه‌های مجهز زیادی هم‌رده با استانداردهای بین‌المللی در این کشور ساخته شوند؛ و روزانه پذیرای پروازهای بین‌المللی باشند.

کشور عراق به دلیل پذیرش سالانه تعداد زیادی از گردشگران مذهبی، یکی از مهم‌ترین مقاصد سفر برای شیعیان جهان شناخته می‌شود. این موقعیت مناسب باعث شده است تا فرودگاه‌های مجهز زیادی هم‌رده با استانداردهای بین‌المللی در این کشور ساخته شوند؛ و روزانه پذیرای پروازهای بین‌المللی باشند.

سالانه افراد زیادی از ایران با هدف برنامه‌ریزی سفرهای مذهبی یا کاری خود، درباره فرودگاه‌های عراق تحقیق می‌کنند. اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که زیاد به عراق سفر می‌کنید، در این مقاله قصد داریم با کمک مجله گردشگری یوتراوز،  شما را در برنامه‌ریزی بهتر سفرتان  راهنمایی کنیم.

فرودگاه های عراق

عراق تا سال 2002 میلادی دارای 150 فرودگاه نظامی و مسافربری بود. اما در سال 2003 و پس از اعلان رسمی حمله آمریکا به عراق و درگیری‌های نظامی، تعداد زیادی از فرودگاه‌های این کشور آسیب جدی دیدند و از دسترس خارج شدند؛ اما، در سال 2012  و پس از برقراری نسبی صلح و آرامش در این کشور، فرودگاه‌های عراق بازگشایی شدند و درحال حاضر تعداد فرودگاه‌های فعال عراق، 104 مورد اعلام شده است.

از میان فرودگاه‌های مسافربری عراق، 7 فرودگاه در لیست فرودگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند که لیست آن شامل فرودگاه‌های زیر است:

  • فرودگاه بین‌المللی بغداد
  • فرودگاه بین‌المللی بصره
  • فرودگاه بین‌المللی موصل
  • فرودگاه بین‌المللی اربیل
  • فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه
  • فرودگاه بین‌المللی نجف
  • فرودگاه بین‌المللی دهوک

در ادامه این مقاله قصد داریم فرودگاه‌های بین‌المللی عراق را معرفی کنیم. اما قبل از آن توضیحات مختصری درباره تقسیم‌بندی فرودگاه‌های عراق ارائه می‌کنیم.

به‌طور کلی، می‌توانیم فرودگاه‌های عراق را از نظر توزیع جغرافیایی به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول، فرودگاه‌های دولت فدرال عراق و بخش دوم فرودگاه‌های کردستان عراق هستند. همچنین این فرودگاه‌ها از لحاظ نوع کاربری نیز به دو نوع فرودگاه نظامی و مسافربری تقسیم می‌شوند.

شاید بپرسید، چه تفاوتی میان پروازهای ایران به فرودگاه‌های دولت فدرال و کردستان عراق وجود دارد؟

طبق استعلامی که از شرکت خدمات گردشگری یوتراوز دریافت کردیم، تنها ایرلاین ایرانی که حمل بار به فرودگاه‌های کردستان عراق را ارائه می‌دهد، شرکت هواپیمایی ماهان است؛ که به سمت فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه پرواز می‌کند.

از سوی دیگر، پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های دولتی عراق نیز، معمولا توسط ایرلاین‌های آتا، آسمان، ایران ایر، ماهان، زاگرس و تابان انجام می‌شوند. مقصد این پروازها نیز معمولا فرودگاه نجف، بغداد، بصره و سایر فرودگاه‌های تحت مدیریت دولت عراق هستند. خرید بلیط هواپیما از تمامی این ایرلاین ها در سایت یوتراوز امکان پذیر است.

حالا که با انواع فرودگاه‌های عراق از لحاط نوع کاربری و توزیع جغرافیایی آشنا شدید، قصد داریم به معرفی مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی عراق بپردازیم. اما از میان این فرودگاه‌ها، فرودگاه دهوک همچنان در دست احداث است و اطلاعات کاملی از آن موجود نیست.

فرودگاه بین‌المللی بغداد

فرودگاه بغداد در سال 1982 و با هدف استفاده نظامی افتتاح شد. این فرودگاه در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی عراق شناخته می‌شود.

فرودگاه بغداد

فرودگاه بین‌المللی بغداد دارای دو نوع ترمینال نظامی و مسافربری است و دو باند به طول‌های 3301 و 4000 متر دارد. این فرودگاه در فاصله 16 کیلومتری غرب بغداد و در ارتفاع 35 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در کنار این‌ها، موقعیت جغرافیایی فرودگاه بغداد نیز آن‌را به یکی از استراتژیک‌ترین نقاط عراق و قطب هواپیمایی این کشور تبدیل کرده است.

این فرودگاه با برخورداری از امکانات پیشرفته، ظرفیت جابجایی سالانه 7.5 میلیون مسافر را دارد. در حال حاضر فرودگاه بغداد با به‌کارگیری سه پایانه اصلی با نام‌های بابل، نینوا و سامرا به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند.

فرودگاه بغداد در کنار فرودگاه نجف، دو فرودگاه بین‌المللی در کشور عراق، سالانه پذیرای تعداد زیادی از شیعیانی هستند که برای زیارت اماکن مقدس عراق به این کشور سفر می‌کنند.  

با یک جستجوی اینترنتی، می‌توانید تعداد زیادی از عکس‌های فرودگاه بغداد را مشاهده کنید. جالب است بدانید که این فرودگاه در زمان دیکتاتوری عراق به فرودگاه صدام شهرت داشته و در سال 2003، نام آن از فرودگاه بین‌المللی صدام، به فرودگاه بین‌المللی بغداد تغییر کرده است.

فرودگاه بین‌المللی بصره

فرودگاه بصره، دومین فرودگاه بزرگ عراق به‌شمار می‌آید که در فاصله 20 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این فرودگاه در سال 1980 افتتاح شده است و تاکنون به‌عنوان چهارمین فرودگاه بزرگ عراق از لحاظ ظرفیت جابجایی مسافران، شناخته می‌شود.

این فرودگاه که در سال 2003 و پس از پایان جنگ دوم خلیج فارس، فعالیت خود را از سر گرفته است، روابط بسیارخوبی با ایرلاین‌های ایرانی دارد و از لحاظ پوشش ظرفیت بالای انتقال بار، از اهمیت زیادی برای شرکت‌های ایرانی برخوردار است.

این فرودگاه با برخورداری از امکاناتی مثل یک مرکز تجاری پیشرفته، اتاق کنفرانس و ایستگاه هواشناسی، از مسافران پذیرایی می‌کند.

فرودگاه بین‌المللی موصل

فرودگاه بین‌المللی موصل یکی دیگر از فرودگاه‌های عراق است که در ارتفاع 216 متری از سطح دریا قرار دارد. این فرودگاه، در کنار حمل‌ونقل روزانه مسافران، کاربرد نظامی دارد و همین مسئله باعث شده است تا بارها مورد حمله نظامی گروه‌های مختلف قرار بگیرید. این فرودگاه دارای باندی 2650 متری است که در سال‌های اخیر توسط نیروهای داعش، مورد حمله قرار گرفته است.

فرودگاه بین‌المللی اربیل

فرودگاه بین‌المللی اربیل در مرکز شهر اربیل واقع شده است. برخورداری از استانداردهای بین‌المللی باعث شده، این فرودگاه، در زمره بهترین فرودگاه‌های دنیا قرار بگیرد.

فرودگاه اربیل در سال 2005 افتتاح شده است و به دلیل قرار داشتن در ارتفاع 409 متری از سطح دریا و واقع شدن در مسیر جاده ابریشم، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به‌طوری‌که حتی می‌تواند به یکی از مهمترین مسیرهای تجارت جهانی تبدیل شود.

این فرودگاه با برخورداری از باند فرودی به طول 4800 متر، یکی از طولانی‌ترین باندهای جهان را دارد و می‌تواند سالانه تا سه میلیون مسافر را جابجا کند.

برای مشاهده اطلاعات پرواز فرودگاه اربیل، می‌توانید نام این فرودگاه را در گوگل سرچ کنید تا اطلاعات پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه به شما نمایش داده شود.

فرودگاه اربیل

فرودگاه بین‌المللی نجف

این فرودگاه نسبتا کوچک در سال 2008 و در منطقه‌ای نظامی تاسیس شده است. فاصله این فرودگاه تا مرکز شهر، نزدیک به 4 مایل تخمین زده می‌شود.

این فرودگاه با برخورداری از باند فرودگاهی به مسافت 3000 متر، ظرفیت روزانه 19 پرواز را دارد که در ایام زیارتی، به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و به حدود 60 پرواز در روز می‌رسد.

فاصله فرودگاه نجف تا حرم امام علی (ع)، نزدیک به 30 دقیقه برآورد می‌شود. همچنین بر اساس رایزنی‌های انجام شده، امکان دریافت ویزای عراق در فرودگاه نجف، برای مسافران ایرانی فراهم شده است و زائران می‌توانند پس از پرداخت عوارض فرودگاه نجف، ویزای خود را دریافت کنند.

برای مشاهد عکس فرودگاه نجف، می‌توانید نام این فرودگاه را در گوگل سرچ کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات پرواز فرودگاه نجف، می‌توانید به وبسایت رسمی فرودگاه نجف مراجعه کنید.

فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه

فرودگاه سلیمانیه در 15 کیلومتری مرکز این شهر قرار گرفته است. این فرودگاه در سال 2005 و با هدف خدمات انتقال بار و مسافربری افتتاح شد.

فرودگاه سلیمانیه با برخورداری از 2 ترمینال و باندی به طول 3500 متر، در سال 2018 و با پروازهایی به مقصد ترکیه، اردن، آلمان و انگلیس فعالیت خود را از سر گرفت.

سخن پایانی

در پایان این مطلب، شاید شما هم کنجکاو شده باشید که چرا کربلا، فرودگاه ندارد؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت، فرودگاه کربلا، با به‌کارگیری نیروهای متخصص در دست احداث است و تا چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

امیدواریم آشنایی با این فرودگاه‌ها به شما کمک ‌کند تا برنامه بهتری برای سفرتان اجرا کنید و تجربه بهتری از سفر کاری یا زیارتی به عراق داشته باشید.

 

ارسال نظر: