ملزومات راه اندازی واحد کوچک پرورش مرغ

کدخبر: 2374296

ملزومات راه اندازی واحد کوچک پرورش مرغ

برای راه اندازی واحد های پرورش طیور نیازمند استفاده از برخی تجهیزات خاص می باشید که می تواند در موفق کسب و کار شما تاثیر بسزایی بگذارد. برخی از این ابزارها برای استفاده در سالن های پرورش جزو موارد ضروری بوده و عدم استفاده از انها امکان کسب موجز رسمی برای مرغداری را ناممکن خواهد کرد. در این نوشته به بررسی برخی از تجهیزات مورد استفاده در این سالن ها خواهیم پرداخت.

- تجهیزات گرمایشی ، سرمایشی و تهویه :

دما از جمله موارد مهم در سالن های پرورش می باشد که توجه به آن از ضروریات کنترل سالن های پرورش است. برای تنظیم دما با توجه به فصل مورد نظر از ابزارهای سرمایشی و گرمایشی مختلفی استفاده می شود. این ابزارها در بخش سرمایشی شامل تجهیزاتی همچون موارد زیر می باشد :

- فن های تهویه

- دیواره سلولزی

- پنجره ورود هوا

استفاده از فن های تهویه از ضروریات بسیار مهم سالن های پرورش است. این فن ها هوای داخل سالن را از فاصله ای مشخص مکش کرده و به بیرون از سالن منتقل می کنند.

فن های تهویه غالبا در انتهای سالن قرار گرفته و پس از اینکه هوا از طریق پنجره های ورود هوا وارد سالن میشود، توسط این هواکش ها از سالن خارج خواهد شد.

دیواره های سلولزی شامل پدهایی مخصوص بوده که در داخل خود ورقه ای از کاغذ کرافت دارند. این کاغذ با توجه به دارا بودن بافتی مخصوص، اب را به میزان بسیار بالایی در خود جذب می کند. پس از اینکه دیواره در بخشی از دیوار سالن نصب شد، اب به ورودی آب مخصوص ان متصل میشود. سپس اب به صورت قطره ای بر روی این دیواره ریخته شده و جذب کاغذ کرافت می شود. در ادامه با استفاده از یک هواکش مخصوص ، هوا با شدت بالایی از داخل پد سلولزی عبور کرده و وارد سالن میشود . این هوا در چنین شرایطی بسیار خنک بوده و دمای کلی سالن را کاهش میدهد.

از تجهیزات گرمایشی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- هیتر یا جت هیتر

- دریچه های هوا

مهمترین ابزارها برای تامین گرما در سالن های پرورشی طیور ، هیترها و یا جت هیترها می باشند. این ابزارها به روش هایی مختلف تولید گرما میکنند که استفاده از هرکدام از روش ها وابسته به تعداد طیور ، نوع طیور ، روش های پرورشی ، وضعیت سالن و ... دارد. در سالن های مرغداری که وضعیت تهویه هوای مناسبی دارند، استفاده از جت هیترها بیشتر از سایر روش ها توصیه می شود.

دریچه های هوا از دیگر ابزارهای مخصوصی می باشند که بیشتر در فصول گرم سال استفاده میشوند. این ابزارها که به انها اینلت نیز میگویند به صورت ردیفی و در کنار هم در دیواره ی جانبی سالن وصل میشوند. با باز کردن این پنجره ها، هوا در جهتی قابل تعیین وارد سالن میشود. غالبا جهت به سمت بالا تنظیم شده و هوا با فشار وارد بخش بالایی سالن میشود و در نتیجه هوای گرم محبوس شده در این بخش در داخل سالن جریان پیدا میکند. بدین ترتیب دمای کلی هوا نیز به تعادل می رسد.

01

- تولید جیره مخصوص :

تهیه جیره مخصوص برای طیور بسته به سن آنها و همینطور نوع طیور ، بر کیفیت پرورش و همینطور کیفیت محصولات تولیدی توسط طیور بسیار تاثیرگذار می باشد. از این رو مرغداری هایی که توجه ویژه ای به تولیدات خود دارند ، با خرید انواع میکسر مرغداری همراه با بالابر و آسیاب مرغداری ، خود اقدام به نوشتن جیره غذایی می کنند.

مشکل بزرگی که در تغذیه ی طیور وجود دارد، وسواس زیاد طیور نسبت به مواد غذایی مصرفی می باشد. برای مثال اگر دان های مختلف به صورت عادی در مقابل طیور قرار گیرد، فقط اقدام به مصرف دانهایی خواهد کرد که از طعم انها خوشش بیاید و سایر دان ها بدون مصرف باقی می ماند. در این حالت اولا هزینه های فراهم کردن دان ها افزایش می یابد از سویی دیگر طیور از دریافت بسیاری از ویتامین ها و مواد مفید در رشدشان محروم مانده و در نتیجه مشکلات زیادی متوجه تولید کننده خواهد شد.

بدین ترتیب باید دانها به صورت پودری و یا پلت در اختیار پرنده ها قرار گیرد. در هر دو حالت دان ها باید در خط تولید دان که شامل آسیاب مرغداری ، بالابر و میکسر مرغداری می باشد قرار گیرند . در این خط تولید ابتدا دان ها در داخل اسیاب به صورت بسیار ریزی اسیاب می شوند. این مواد اسیاب شده به وسیله ی بالابر به داخل میکسر منتقل میشود و در داخل میکسر تمامی مواد مورد نیاز برای مصرف طیور قرار گرفته و به صورت کامل با یکدیگر میکس خواهند شد.

از سویی دیگر می توان با استفاده از این دستگاه دان های مصرفی را به داخل دستگاه تولید پلت منتقل کرد و با استفاده از این دستگاه دان ها به صورت پلت هایی با اندازه های مشخص تبدیل شده و سپس در اختیار طیور قرار گیرند.

02

تجهیزات نگهداری :

به منظور پرورش طیور تخم گذار نیازمند استفاده از قفس های مخصوص پرورش می باشید. برای مثال پرورش بلدرچین تخم گذار باید از قفس بلدرچین استفاده شود. قفس های بلدرچین به صورت کاملا مکانیزه همراه با تجهیزات همراه آن به بازار ارائه میشود. این تجهیزات شامل دانخوری مخصوص ، ابخوری مخصوص که از نوع آبخوری نیپل می باشد، سینی مخصوص جمع اوری فضله ، سینی مخصوص جمع اوری تخم و ... می باشد.

از جمله نکات مهم در استفاده از این قفس ها ، توجه به این نکته می باشد که هر قفس باید به صورت مخصوص برای همان پرنده مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال نباید از قفس بلدرچین برای نگهداری مرغ استفاده شود چرا که ارتفاع خانه ها و همینطور خروجی های مخصوص قرار گیری تخم ، دانخوری و ... برای بلدرچین و جسه ی این پرنده طراحی شده است و امکان استفاده از آن برای سایر طیور به هیچ وجه وجود ندارد.

نتیجه گیری :

با توجه به موارد بیان شده ، کاملا روشن است که استفاده از تجهیزات مخصوص در پرورش طیور نه تنها در افزایش بهره وری پرورش تاثیر گذار خواهد بود بلکه در کاهش تلفات سالن نیز می تواند تاثیر بسزایی بگذارد. هیچکدام از تجهیزات مورد اشاره نمیتواند جایگزین دیگری شود بلکه همه ی آنها باید در کنار هم به صورت مجموعه ای مورد استفاده قرار گرفته تا شرایطی بهینه برای پرورش حاصل شود.

 

ارسال نظر: