تخت سنتی چوبی

کدخبر: 2374357

اگر میخواهید فضای دلنشینی را در ویلا یا منزل خود ایجاد کنید و یا اگر میخواد یک کافه سنتی و یا رستوران دایر کنید تخت سنتی چوبی یک انتخاب فوق العاده است.تخت های سنتی انتخاب مناسبی برای یک کافه سنتی بوده و فضای بسیار دلنشینی و زیبایی را ایجاد میکند.تخت های چوبی در سایز های متنوعی تولید میشوند.این تخت ها با طراحی زیبا و به شکل کاملا سنتی و با فراوری توسط محصولات نانو مقاومت بسیار بالایی را در برابر شرایط بد آب و هوایی دارند.تخت های سنتی اندازه های متنوعی دارند ولی عمده و پر فروش ترین این تخت ها تخت سنتی 100*200 میباشد.زیرا این اندازه هم مقرون به صرفه بوده و هم گنجایش 3 تا 5 نفر را دارد.

جنس پارچه تشک ها و پشتی های تخت های سنتی چوبی

اغلب افراد دوست دارند هماهنگی کاملی بین تخت‌های چوبی سنتی خود با تشک و پشتی‌های آن بدهند و از فرش و پشتی‌های از جنس فرش‌های سنتی استفاده می‌کنند. زمانی که تخت‌های چوبی شما شبیه مبلمان خانگی ساخته می‌شوند می‌توان آن‌ها را بدون پشتی یا تشک نیز استفاده کرد چرا که راحت هستند اما اگر می‌خواهید به مدت طولانی از آن استفاده کنید بهتر است حتماً از تشک و پشتی‌های اسفنجی یا پشمی نرم با روکش‌های با کیفیت استفاده کنید.  

این روکش‌ها اغلب از جنس‌های مرغوبی ساخته می‌شوند تا بتوانید به راحتی آن‌ها را شستشو داده و مورد استفاده قرار دهید. به این نکته‌ی مهم توجه کنید گه اگر این تخت‌ها را در فضای باز باغ و ویلا یا بالکن خود استفاده می‌کنید برای افزایش مقاومت آن در برابر شرایط محیطی و نور خورشید از جنس‌های خاص آن استفاده کنید تا بیشتر از انواع دیگر مقاوم باشند و به سرعت خراب نشوند.

تخت چوبی ویلاسازه

جنس تخت چوبی سنتی

تخت سنتی چوبی همانطور که از نامش پیداست از چوب ساخته می‌شود و سپس توسط هنرمندان و متخصصین روی آن منبت‌ها و اشکال مختلف توسط دست یا دستگاه ایجاد می‌گردد. در ساخت انواع تخت سنتی از چوب‌هایی با رنگ تیره مثل چوب گردو یا چوب‌های رنگ روشن مثل چوب روسی نیز استفاده می‌شود. این نوع تخت‌ها امروزه در اندازه و ابعاد مبلمان‌های راحتی خانگی نیز ساخته می‌شوند و می‌توان آن را در داخل خانه نیز قرار داد.

 این نوع تخت‌ها به علت استفاده از چوب در برابر آب مقاومت کمتری دارند از این رو اغلب سازندگان از رنگ‌های مخصوص ضد آب روی آن استفاده می‌کنند تا میزان مقاومت آن را بالا ببرند. البته اگر شما این تخت‌ها را در فضای بیرونی خانه استفاده می‌کنید بهتر است در فصل بارانی و زمستان آن را به جای مسقف و یا انباری منتقل کنید تا آسیب جدی نبینند.

تخت سنتی چوبی

تخت سنتی چوبی به شکل مبلمان خانگی

برخی از شرکت‌های تولید کننده‌ی تخت‌های چوبی این تخت‌ها را در ابعاد مبلمان‌ها می‌سازند و برای آن پشتی و تشک‌های زیبایی نیز قرار می‌دهند که می‌تواند بسیار جذاب و زیبا باشد و یک فضای سنتی خاص در منازل به وجود آورد. از آنجایی که چوب چیزی است که همیشه مد خواهد ماند و می‌توان از آن برای همیشه استفاده کرد بعد از مدتی می‌توانید این مبلمان را به مبلمان فضای باز تبدیل کرده و در حیاط خانه، باغ و ویلایتان با سایبان‌های چتری قرار داده و از آن لذت ببرید.

هستند کسانی که علاقه‌ای وافر به مبلمان سنتی و وسایل قدیمی چوبی دارند. اغلب دیده می‌شود این افراد برای بهره بردن از اشیای سنتی در گوشه‌ای از خانه از تخت‌های سنتی با کوسن‌هایی از جنس پارچه‌های سنتی طرح ترنج، کنار سماور ذغالی و اشیای این چنینی برای مناسبت‌های خاص مانند شب یلدا و عید نوروز از آن استفاده می‌کنند و زیبایی خاصی به خانه‌ی خود می‌دهند.

ابعاد تخت سنتی چگونه باید انتخاب شود؟

عرض تخت های سنتی با توجه به استاندارد های موجود برای مبلمان، معمولا ۲ متر است. البته این عرض حداقل برای ۳  نفر و حداکثر برای ۸ نفر کاربری مفید ایجاد می کند. تعداد دقیق نیز به عمق تخت سنتی بستگی دارد. معمولا عمق ۶۰ و ۸۰ سانتی متری برای تخت سنتی مبلی، عمق ۱۰۰ سانتی متری برای تخت های سنتی حیاط و عمق ۱۲۰ و ۱۵۰ سانتی متری برای تخت های سنتی باغی و کافه ها کاربرد دارند.

روش ساخت شبکه ها چگونه است؟

شبکه های مبلمان سنتی و تخت های سنتی به دو روش اصلی ساخته می شوند. روش اول گره چینی و روش دوم استفاده از دستگاه های پیشرفته cnc است. در روش گره چینی شبکه ها در درازمدت با سستی و کاهش استحکام رو به رو می شوند و از طرفی قسمت از وزن کاربر تخت برروی این شبکه ها فشار وارد می کند.

برخلاف گره چینی، شبکه های CNC با دقت بسیار بالای سیستمی و همچنین استحکام بالا تولید می شود. در این روش فشار بر روی شبکه ها نخواهد بود و تمرکز اصلی بر روی زیبایی محصول گذاشته می شود. در این روش امکان خطای انسانی به صفر می رسد و اندازه ها و فاصله بین شبکه ها با بیشترین دقت برش می خورد.

تزئین تخت سنتی چوبی با فرش

همانطور که می‌دانید مولفه‌ی اصلی خانه‌های ایرانی وجود فرش‌های دستباف زیباست که می‌تواند در ترکیب با اشیای دیگر جذابتر نیز شود. برای مثال می‌توان روی تخت سنتی از گلیم، جاجیم، نمد و تشک‌هایی با این جنس استفاده کنید. پاف، کوسن و مخده‌هایی با روکش گلیم یا جاجیم نیز برای تزئین تخت سنتی در منزل بسیار مرسوم هستند. ترکیب رنگ‌های گرم گلیم‌ها و جاجیم‌ها با رنگ چوب می‌توانند ترکیبی زیبا را در دکوراسیون داخلی خانه‌تان پدید آورد و جذابیت یک تخت سنتی را چندین برابر کند.

منبع:تحریریه ویلاسازه

 

 

ارسال نظر: