جلوگیری از رنگ پس دادن لباس تنها با رعایت چند نکته ساده

کدخبر: 2374361

جلوگیری از رنگ پس دادن لباس تنها با رعایت چند نکته ساده

لباس‌های رنگی می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند و گاهی اوقات جلوگیری از رنگ پس دادن لباس می‌تواند دشوار باشد. لباس ها به روش‌های مختلفی رنگ پس می‌دهند. گاهی تنها هنگام مالیدن پارچه به چیزی مانند مبلمان، کفش یا پوست منجر به انتقال رنگ می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که رنگ در طی فرایند رنگ آمیزی، به درستی به پارچه نچسبیده باشد. گاهی این اتفاق در اثر خیس شدن پارچه رخ می‌دهد و رنگ از الیاف خارج می‌شود. این امر معمولاً در ماشین لباسشویی رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به انتقال رنگ بین لباس‌های داخل آن شود. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد اما بهتر است بدانیم چطور می‌توان به جلوگیری از رنگ پس دادن لباس کمک کرد.

 

روش‌های جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

یکی از افسانه‌هایی که ممکن است شما هم شنیده باشید شستن لباس در نمک یا سرکه است و این که این کار باعث تثبیت رنگ می‌شود. اما متاسفانه، این موضوع درست نیست. اگرچه سرکه به تنظیم بعضی از رنگ‌های اسیدی کمک می‌کند، اما استفاده از آن، تنها در طول فرایند رنگ آمیزی موثر است و برای رنگ‌های پنبه‌ای هم مفید نیست. نمک هم همینطور است. در عوض می‌توانید از ترفندهای اثبات شده‌ی زیر برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس استفاده کنید:

استفاده از مواد تثبیت کننده

برای این کار در مرحله‌ی اول می‌توانید از مواد شیمیایی تثبیت رنگ استفاده کنید. این مواد می‌توانند رنگ‌های شل پارچه را ثابت کرده و به جلوگیری از رنگ پس دادن لباس کمک نمایند. با این حال باید توجه داشته باشید که آنها روی مواد پلی استر و اکریلیک چندان موثر نیستند.

لباس‌های همرنگ را با هم بشویید

البته همیشه هم نمی‌شود از تثبیت کننده رنگ استفاده کرد زیرا استفاده‌ی بیش از حد از آنها ممکن است منجر به از بین رفتن بافت لباس شود، بنابراین همیشه رنگ‌های مشابه را با هم بشویید و مطمئن شوید که لباس‌های جدید در بین آنها وجود نداشته باشد. این کار آسیب لباس در اثر از رنگ پس دادن را به حداقل می‌رساند.

از شست و شوی بیش از حد لباس خودداری کنید

بسیاری از ما از ترس کثیف یا بد بو ماندن لباس‌ها، آنها را بیش از حد می‌شوییم، اما باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد از شست و شوی غیرضروری آنها جلوگیری کنید. ورود و خروج آب از الیاف لباس و مالیده شدن بیش از حدش می‌تواند باعث شود رنگ بیشتری از آن خارج شود.

شست و شو با آب سرد

بهتر است لباس‌ها را با آب سرد بشویید. آب گرم باعث باز شدن الیاف پارچه و خروج رنگ بیشتر از آن می‌شود. با این حال اگر نمی‌توانید با آب سرد لباس را بشویید دمای آن را حداکثر روی 30 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. مطمئن شوید از شوینده‌هایی استفاده می‌کنید که برای استفاده در آب سرد طراحی شده‌اند.

اصطکاک را کاهش دهید

اصطکاک ایجاد شده در طی چرخه‌ی شستشو می‌تواند باعث شکستگی ریز در الیاف پارچه و آزاد شدن رنگ شود. به همین خاطر است که می‌بینید با گذشت زمان پارچه‌ها کمرنگ می‌شوند. یکی از روش‌های کاهش اصطکاک این است که لباس‌های سنگین مانند پالتو یا شلوارهای جین را جداگانه با هم بشویید. ( همچنین همانطور که در بالا گفته شد از شست و شوی غیرضروری نیز خودداری کنید.)

بلافاصله بعد از شستن خشک کنید

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از رنگ پس دادن لباس این است که لباس‌های مرطوب را به مدت طولانی در دستگاه نگذارید. این کار باعث می‌شود تا رنگ‌ها از آب خارج شوند.

02

لباس‌ها را پشت و رو بشویید

با پشت و رو کردن لباس و استفاده از آب سرد می‌توانید به میزان زیادی به جلوگیری از رنگ پس دادن لباس کمک نمایید. درون لباس خیلی کمرنگ‌تر از بیرون آن است. این کار به حفظ شادابی طولانی‌تر لباس کمک می‌کند و عمر آنها را افزایش می‌دهد.

با این وجود، اگر فرصت این کار را ندارید و دوست دارید لباس‌های‌تان را تمیز و اتوشده تحویل بگیرید، بهترین راه استفاده از خدمات خشکشویی لباس آنلاین است.

جلوگیری از رنگ پس دادن البسه‌ی جین

در بالا در مورد شستن پارچه در آب گرم هشدار دادیم، زیرا این کار می‌تواند باعث از بین رفتن سریع‌تر رنگ لباس شود. با این حال، در مورد لباس‌های جین جدید، آنها را اولین بار در آب بسیار گرم قرار دهید تا ذرات رنگی که به آن متصل نیستند، از بین بروند. تنظیمات دمای ماشین لباسشویی را در بالاترین حد (معمولاً 60 درجه سانتیگراد یا 140 درجه فارنهایت) قرار دهید. اما توجه داشته باشید که این کار را فقط برای اولین شستشو انجام دهید.

هنگام خرید به دنبال چه چیزی باشید

آنچه در بالا گفته شده روش‌هایی برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس بود. اما یک راه ساده‌تر این است که در هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشید و این گونه لباس‌ها را خریداری نکنید. قبل از خرید، بافت پارچه را لمس کنید. آیا نوعی سفتی و تردی در آن احساس می‌کنید؟ این نشان می‌دهد که ممکن است رنگ اضافی در پارچه باقی مانده باشد و در اولین شست و شو یک خرابکاری اساسی به راه بیاندازد. توجه داشته باشید که برای از بین بردن رنگ اضافی باید این لباس را چندین بار بشویید و این باعث می‌شود که رنگ آن روشن‌تر شود.

به جملات هشداردهنده‌ای مانند «پشت و رو بشویید» ، «در آب سرد بشویید» و یا «رنگ ممکن است محو شود» دقت داشته باشید. اینها نشانه‌هایی است که سازنده می‌خواهد به شما بگوید رنگ‌های این لباس ناپایدار هستند. این موضوع تنها در مورد پارچه‌های تیره صدق نمی‌کند، این هشدارها می‌توانند در طیف وسیعی از پارچه ها و رنگ‌ها نشان داده شوند و در واقع به نوع فرآیند رنگ‌آمیزی بستگی دارد. با این حال این هشدارها نباید شما را از خرید کالا منع کند، اما حداقل می‌دانید چه انتظاری داشته باشید. پارچه‌هایی مانند پارچه‌های پلی استر و جرسی معمولاً در برابر رنگ پس دادن مقاومت بیشتری دارند.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید لباس‌هایتان شاداب و نو به نظر برسند و رنگ‌ آنها دیرتر محو شود باید نکات ساده‌ای که در بالا به آن اشاره شد را رعایت کنید. روش‌های جلوگیری از رنگ پس دادن لباس به طور کلی باعث حفظ هر چه بیشتر کیفیت الیاف پارچه هم می‌شوند و شما در واقع می‌توانید با رعایت آنها یک تیر به دو نشان بزنید.

خشکشویی لباس هم برای جلوگیری از رنگ دادن لباس ایده بسیار مناسبی است. خشکشویی انلاین پاکلین تمام خدمات از قبیل خشک‌شویی و اتو شویی و همچنین رفوی لباس در خشکشویی را هم به صورت آنلاین از طریق سایت و هم از طریق اپلیکیشن برای شما انجام می‌دهد. می‌توانید لیست قیمت خشکشویی را در پاکلین ببینید.

 

ارسال نظر: