شایع ترین اثرات و عوارض مکمل بدنسازی

کدخبر: 2374359

تمرین در باشگاه برای بعضی از افراد فقط یک عادت نیست؛ بلکه آن‌ها عمیقا ورزش را دوست دارند، ازش لذت می‌برند و از انجام آن، به دنبال یک هدف بزرگند. برخی هم برای زودتر رسیدن به هدف‌شان از مکمل‌هایی استفاده می‌کنند. مصرف مکمل در ورزش بدنسازی، به خودی خود ایرادی ندارد؛ بلکه زمانی ایراد دارد که بیش از حد از یک مکمل انتظار داشته باشید و یا به هر قیمتی دست به مصرف هر مکملی بزنید. برای بهره‌بردن از فواید مکمل، باید آن را به‌خوبی شناخت و به درستی از آن استفاده کرد؛ در غیر این‌صورت، متاسفانه عوارض مکمل بدنسازی گریبان شما را خواهد گرفت.

 

عوارض مکمل بدنسازی

 

لطفا به مکمل‌های مختلف باشگاهی که به‌صورت آنلاین و بدون نسخه به فروش می‌رسند، یا توسط کارکنان باشگاه و دوستان یا همسالان در باشگاه تجویز و توصیه می‌شوند؛ اعتماد نکنید. آن‌ها ممکن است که حاوی ترکیبی از مواد از جمله تستوسترون و سایر آندروژن‌ها، مهارکننده‌های آروماتاز، HCG، مهارکننده‌های فسفودی استراز، حتی بعضی مواد محرک مخدر و غیره باشند. گاهی اوقات حتی در یک مکمل، مستقیما هورمون ریخته می‌شود.

 

در برخی موارد، این مکمل‌ها، به هدفی که ادعا می‌کنند، عمل نمی‌کنند؛ اما در عوض می‌توانند آسیب جدی به بدن وارد کنند. برخی از عوارض مکمل ورزشی را در زیر می‌آوریم؛ متاسفانه گاهی این آسیب‌ها غیرقابل بازگشت هستند.

 

  • سرکوب نظم طبیعی تستوسترون در بدن
  • رشد غیرطبیعی سینه در مردان که به نام ژنیکوماستی شناخته می‌شود؛
  • سطوح بالای کلسترول که منجر به حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود؛
  • آسیب دیدن کبد و کلیه؛
  • ایجاد مشکلات قلبی؛
  • تمایلات غیرطبیعی انعقاد؛
  • کاهش کلسترول خوب؛
  • کوتاهی قد در نوجوانان؛
  • ایجاد عفونت؛
  • افزایش گلوکز خون؛
  • ایجاد آکنه و پوست چرب؛
  • تعداد کم اسپرم در مردان؛
  • ظهور ویژگی‌های مردانه در زنان و ایجاد مشکلات جنسی در زندگی
  • اختلالات روانی و ایجاد وابستگی در محصولاتی که حاوی مواد تقلبی و نامناسب هستند.

 

 

 

مکمل بدنسازی

 

 

 

عوارض مکمل بدنسازی برای زنان

 

متاسفانه لیست بالا تمام ماجرا نبود و عوارض مکمل ورزشی بیش از این است. مکمل بدنسازی ممکن است برای زنان مشکلات زیر را ایجاد کند:

 

  • مردانه شدن صدا
  • ریزش موی سر و رویش موهای زائد روی صورت و بدن
  • آکنه و پوست چرب
  • مشکلات ناباروری و بی‌نظمی در قاعدگی

 

اکیداً توصیه می‌‌کنیم که از خرید و مصرف مکمل‌های بی نام و نشان که در باشگاه فروخته می‌شود، دوری کنید. در مقابلِ فشار همسالان و جامعه بایستید و بدون کسب مجوز از پزشک یا مربی کارشناس از هیچ مکملی استفاده نکنید.

 

نکته مهم درباره مربی این است که حتما متخصص و متعهد باشد، یک مربی خوب که بتوانید به او اعتماد کنید. برخی از مکمل‌های بدنسازی شاید اصل باشند؛ اما برای شخص شما مناسب نیستند؛ به طور مثال مصرف خیلی زیاد پروتئین (حتی پروتئین خوبی مثل وی) می‌تواند برای همیشه به کلیه‌‌های برخی افراد آسیب بزند.

 

 

 

عوارض مکمل بدنسازی کراتین چیست؟

 

قبل از مصرف هرگونه مکمل بدنسازی، با پزشک مشورت کنید. این موضوع درباره کراتین هم صدق می‌کند. اگر پزشک برای شما مصرف کراتین را منع کرد، حتما به او گوش دهید؛ چراکه حتما مصرف بیشتر پروتئین برای‌تان نامناسب است.

 

نکته بعدی درباره کراتین، مصرف آن، در دوز مناسب است، مصرف در دوز زیاد، باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. در زیر به عوارض مکمل بدنسازی کراتین اشاره می‌کنیم:

 

 

 

1. آلرژی

 

آلرژی و حساسیت یک واکنش دفاعی بدن است، در صورتی که پس از مصرف کراتین علائمی مثل کهیر، تنگی نفس، تورم صورت و لب‌ها و گلو، اختلال در تنفس و تپش تند قلب داشتید مصرف را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

 

 

 

2. از دست دادن مقدار زیاد آب بدن

 

ممکن است با مصرف کراتین دچار تشنگی زیاد، خشکی پوست و ادرار کم شوید.

 

 

 

3. به‌هم خوردن تعادل الکترولیتی بدن

 

این مورد شامل خشکی دهان، خواب آلودگی، تشنگی و عطش شدید و درد عضلانی می‌شود.

 

 

 

4. علائم گوارشی

 

ممکن است که دچار مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع و دل درد شوید و اسهال شوید.

 

 

 

5. گرفتگی عضلات

 

در آخر اینکه با مصرف کراتین احتمال گرفتگی بیشتر عضلات وجود دارد.

 

 

 

مکمل بدنسازی

 

 

 

عوارض پروتئین وی چیست؟

 

در مصرف پروتئین وی هم باید مراقب باشید و با پزشک یا متخصصی مشورت کنید (به خصوص اگر باردار یا شیرده هستید) تا او دوز مناسب را برای شما تعیین کند. مصرف مکمل پروتئین وی در دوز بالا باعث عوارضی از جمله موارد زیر می‌شود:

 

 

 

1. علائم گوارشی

 

مصرف پروتئین وی ممکن است که باعث مشکلات گوارشی مثل تهوع، سردرد، افزایش حرکات روده و نفخ شود.

 

 

 

2. گرفتگی عضلات و درد عضلانی

 

گاهی اوقات مصرف این مکمل باعث دردهای عضلانی و گرفتگی بیشتر خواهد شد.

 

 

 

3. نفخ و بی‌اشتهایی

 

4. بدتر شدن بیماری‌های کبدی

 

درصورتی که به بیماری‌های کبدی مبتلا باشید و از آن بی‌خبر باشید، احتمال وخیم شدن بیماری‌تان وجود دارد.

 

 

 

5. آسیب به کلیه‌ها

 

در بعضی شرایط و موارد هم امکان آسیب دیدن کلیه‌ها وجود دارد.

 

 

 

6. واکنش‌های آلرژیک و حساسیتی

 

ممکن است که به مصرف مکمل وی آلرژی داشته باشید و دچار علایمی مثل تنگی نفس شوید. همچنین افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، احتمالا واکنش شدیدی بعد از استفاده از مکمل، نشان خواهند داد.

 

 

 

عوارض مکمل بدنسازی پروتئین وی

 

 

 

مکمل بدنسازی را چطور مصرف کنیم؟

 

برای استفاده از هر مکملی باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید و قد‌م‌های‌‌تان را به درستی بردارید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

 

 

 

قدم اول

 

اولین گام، برای مصرف مکمل، این است که ببینید واقعا به مکمل نیاز دارید یا خیر. توجه کنید که مصرف مکمل، به علت تاثیر همسالان، یا عجله برای رسیدن به یک هدف نباشد. سعی کنید از مسیر بدنسازی خود لذت ببرید و هر قدمی را به‌درستی بردارید تا در عین سلامتی به اندامی متناسب و زیبا برسید همچنین از عوارض مکمل بدنسازی در امان بمانید.

 

 

 

قدم دوم

 

دومین قدم، مشورت با پزشک است. به خصوص اگر مشغول مصرف دارویی هستید یا بیماری خاصی دارید. حتی اگر در حال حاضر هیچ بیماری و مشکلی ندارید، بازهم اجازه از پزشک، بهترین کار است؛ چراکه ممکن است به یک ماده، حساسیت داشته باشید و با مصرف آن غافلگیر شوید.

 

 

 

قدم آخر

 

و اما آخرین قدم که اهمیت بسیار زیادی دارد، اطمینان حاصل کردن از اصل بودن مکمل است. اگر دو قدم قبلی را به درستی برداشته باشید، اما اینجا اشتباه کنید، عوارض وحشتناکی در انتظارتان است. مصرف مکمل تقلبی تحت هر شرایطی ممنوع است و شما را دچار عوارض غیرقابل برگشت و شدیدی خواهد کرد. به هیچ وجه از مکمل‌های دست‌ساز، مکمل های ارزان، یا مکمل‌های بی نام و نشان استفاده نکنید و پیش از خرید آن، از اصل بودنش، اطمینان حاصل کنید.

 

دستورالعمل مصرف هر مکمل را از یک فرد متخصص بپرسید، او باید به شما اطلاعات کافی بدهد که چند پیمانه، چند بار در روز، چه زمانی و همراه با چه چیزی مصرف شود. همچنین او باید درباره نکات جانبی مثل افزایش نوشیدن آب حین مصرف یک مکمل خاص و غیره به شما توضیح دهد و به‌خوبی شما را آگاه کند تا دچار عوارض مکمل بدنسازی نشوید.

منبع: انواع مکمل های بدنسازی 

 

 

ارسال نظر: