بهترین سوغات ایران در صنایع دستی کدامند؟

کدخبر: 2374364

اریخ بیش از 2500 ساله ایران و تعدد امپراطوری‌ها باعث شده که ایران مجموعه‌ای از گنجینه‌های معماری جهان را داشته باشد. هر ساله هزاران نفر برای دیدن این آثار باستانی به کشورمان سفر می‌کنند. آن‌ها هنگام بازگشت از این سفر، صنایع دستی یا خوراکی‌های خوشمزه را به عنوان سوغات ایران برای دوستان و آشنایان خود می‌برند. صنایع دستی ایران بسیار متنوع و هر شهری با توجه به پیشینی که دارد محصولات مختص به خود را دارد که نمایانگر فرهنگ آن منطقه است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین سوغاتی‌ها بپردازیم و صنایع دستی معروف مناطق مختلف را معرفی کنیم.

فرش دستبافت

شناخته شده‌ترین سوغات ایران در جهان فرش دستبافت می‌باشد. قدمت فرش بافی در سرزمین پارس به 2500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. اما در زمان شاه عباس صفوی بود که این هنر به اوج خود رسید. شاه عباس دستور داد در شهرهای مختلف مراکز قالی بافی دایر شود و هر شهر با توجه به پیشین تاریخی خود فرش‌های با طرح‌های مختلف ببافد. به همین دلیل فرش‌های دستبافت ایرانی طرح‌های مختلفی دارند که هر طرح نماد یک موضوع خاص است.

از محبوب‌ترین طرح‌های فرش پارسی می‌توان به طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی، شاه عباسی، اسلیمی، افشان، بته جقه، بندی یا واگیره‌ای، درختی، ترکمن یا بخارا، شکارگاهی، خشتی، و ایلی اشاره کرد. 

سایز فرش‌های دستبافت متفاوت است. بنابراین شما با توجه به بودجه‌ای که دارید می‌توانید یکی از این صنایع دستی را خریداری کنید.

پارچه ترمه

تار و پود پارچه ترمه کرک و ابریشم طبیعی است به همین خاطر این پارچه‌ها بسیار لطیف هستند. ترمه سوغات یزد و نساجان این شهر ترمه‌های در رنگ‌های مختلفی می‌بافند. ترمه‌ها یزد دارای طرح‌های متنوع و زیبای هستند که نظر هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند. از این پارچه برای دوخت رومیزی، پتو کرسی، کیف، کفش، دستبند، پشتی و مانتو استفاده می‌شود.

خاتم کاری

خاتم کاری یکی از هنرهای صنایع دستی ایران است که قدمت آن به حدود هزار سال پیش برمی‌گردد. هنر خاتم کاری در زمان صفویه در شهر اصفهان بسیار رواج داشت و آثار زیادی نیز از آن زمان به جای مانده می‌باشد.

در خاتم کاری با استفاده از چوب‌های با سایز یکسان و رنگ‌های مختلف ظروف مختلف تزیین می‌شوند. بر روی ظروف مختلف خاتم کاری می‌شود که جعبه‌های هدیه محبوب‌ترین آن‌ها است، که شما می‌توان آن را برای دوستان خود سوغات ببرید. البته بر روی ظرف پذیرایی، گلدان، قندان و غیره نیز خاتم کاری‌های زیبای انجام می‌شود.

ظروف میناکاری

 

بر روی ظروف مسی یا سفال با استفاده از رنگ‌های خاص و اصیل ایرانی طرح‌های زیبای کشیده می‌شود، که به این کار میناکاری گفته می‌شود. میناکاری یکی از بهترین سوغات و صنایع دستی ایران از نگاه گردشگران می‌باشد. دلیل این امر هم زیبایی و هم قیمت مناسب این ظروف است.

میناکاری هنر پنج هزار ساله ایرانی که منشا آن شهر اصفهان می‌باشد. بر روی ظروف میناکاری طرح‌های اسلیمی، ختایی، آیات قران، دعاها و شعرهای فارسی به صورت دستی کشیده می‌شود. طرح‌ها از پیش آماده شده را هنرمندان میناکار با استفاده از رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای، شکلاتی و سبز بر روی لعاب سفید می‌کشند.

سفالی

سفال یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی جهان که در گذشته انسان‌ها با استفاده از گل خاک رس برای خود ظروف مختلف می‌ساختند. با پیشرفت تکنولوژی دیگر از این هنر دستی برای ساخت ظروف استفاده نمی‌گردید ولی همچنان ظروف سفالی به خاطر زیبایی که داشتند توسط سفالگران ساخته می‌شوند.

ظروف سفالی یک اکسسوری زیبا برای تزیین منازل می‌باشد که به خاطر قیمت مناسبی که دارند یک سوغاتی عالی است. ظروف سفالی با طرح‌های مختلف سوغات یزد و اصفهان هستند. بنابراین اگر به این دو شهر سفر کردید حتما یک ظرف سفالی به عنوان سوغات صنایع دستی خریداری کنید.

فیروزه ‌کوبی

 

فیروزه یکی از سنگ‌های زیبا ایران که برای تزیین گردنبند، گوشواره و دستبند استفاده می‌شود. البته در سالیان گذشته از فیروزه برای تزیین ظروف مسی نیز استفاده می‌گردد که به آن فیروزه کوبی می‌گویند. در فیروزه کوبی، فیروزه‌های کوچک و شکسته را با استفاده از چسب روی ظروف مسی می‌چسبانند و طرح زیبا و چشم نواز ایجاد می‌کنند. در حال حاضر فیروزه کوبی در شهرهای اصفهان و نیشابور رواج دارد.

آجیل و ادویه‌جات

بسیاری از گردشگران که به ایران سفر می‌کنند یکی از سوغاتی‌های که از کشور با خود می‌برند آجیل است. پسته جز بهترین خشکبارهای جهان می‌باشد. این آجیل ایرانی که ارزش غذایی بالایی دارد یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین خشکبارهای جهان است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، دیگر سوغات ایران که طرفداران خاص خودش را در جهان دارد. بهترین زعفران جهان در شهر قائن خراسان جنوبی کشت می‌شود که هم خوش رنگ و هم عطر بسیار عالی دارد.

شیرینی‌های سوغات ایران

تنوع شیرینی و غذا در ایران به خاطر پهناوری که دارد بسیار بالا بوده و بنابراین اگر به دنبال یک سوغاتی خوشمزه هستید که با خود از کشور برای دوستانتان ببرید، شیرینی‌های ایرانی یک گزینه بسیار مناسب است. باقلوا شهر یزد، گز اصفهان، سوهان قم، مسقطی شیراز، نان برنجی کرمانشاه و قرابیه تبریز شیرینی‌های محبوب ایران هستند.

سخن آخر

سفر کردن به نقاط مختلف جهان یک کار لذت بخش بوده و با گرفتن عکس‌های مختلف و خریدن سوغاتی افراد سعی می‌کنند لحظات خوبی که در سفر را داشتند ثبت کنند. همیشه یکی از کارهای سخت در سفرها خرید سوغاتی می‌باشد، به خصوص در ایران که سوغاتی‌های متنوعی وجود دارد. به همین دلیل لازم است که قبل از سفر در مورد خرید سوغاتی برنامه ریزی کنید. در این مقاله بهترین سوغات ایران را معرفی کردیم که شما علاوه بر لذت بردن از آثار باستانی و طبیعت بکر ایران یک سوغات زیبا نیز برای یاداوری این روزها برای خودتان بخرید.

 

 

ارسال نظر: