تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

کدخبر: 2374416

عزت نفس و اعتماد به نفس جزو واژگانی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند و مردم آنها را با هم اشتباه می گیرند. با این حال، در اصلِ معنیِ این واژگان تفاوت بسیاری وجود دارد. اعتماد به نفس، معیاری برای سنجش میزان باور ما به خودمان می باشد، در حالی که عزت نفس به احساس ما از خود و تعامل ما با جهان مربوط می شود. سردرگمی و اشتباه در استفاده از این دو اصطلاح، اغلب افراد را به راه و روش های اشتباهی سوق می دهد که سعی می کنند از طریق توانایی ها و دستاورد های خود، عزت نفس شان را افزایش دهند. 

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس به احساساتی اطلاق می شود که اشخاص در زمینه های خاصی نسبت به خودشان دارند. این احساسات ممکن است نسبت به خود فرد و یا توانایی های فرد باشد که می توانند از آنها برای دست یابی به اهداف و موفقیت های متفاوت در زمینه های مختلف استفاده کنند. اعتماد به نفس بیشتر ظاهری است و در اغلب مواقع ساختن آن آسان تر از ساختن عزت نفس می باشد. اعتماد از دانش و عملِ ناشی از دانش ساخته می شود. هر چقدر در یک مهارت تجربه بیشتری داشته باشیم، برای انجام آن اعتماد به نفس بیشتری نیز پیدا خواهیم کرد. بنابراین برای داشتن اعتماد به نفسِ بیشتر باید به خودمان و توانایی هایمان در تعامل با دنیا اعتماد کنیم. داشتن اعتماد به نفس به طور معمول باعث ایجاد تجربه های موفق می شود که این زنجیره موفقیت ها، خودشان نیز به بالا تر رفتن اعتماد به نفس کمک خواهند کرد. با این حال مردم برای داشتن شادی و رضایت درونی از زندگی شان به طور اشتباه بر روی اعتماد به نفس شان کار می کنند در حالی که برای این مورد باید بر روی عزت نفس کار شود ؛ زیرا اعتماد به نفس مقطعی است و زمانی همراه ما خواهد ماند که در چالش های جدید زندگی سربلند شویم.

پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید: افزایش اعتماد به نفس

عزت نفس چیست

عزت نفس به احساس کلی ما نسبت به خودمان اطلاق می شود. عزت نفس به نوعِ هدایتِ افکار و احساساتمان کمک می کند.عزت نفس یک احساس  درونی است و اغلب نحوه و نوع تعامل ما با دنیای اطرافمان را تعیین می کند. بنابراین عزت نفس به ارزیابی و رتبه بندی ما از نظر خودمان گفته می شود. عزت نفس از طریق تجربیات ما و همچنین روابط ما با دیگران شکل میگیرد. افرادی که عزت نفس بالایی دارند، نیازی به حمایت دیگران ندارند و هیچگونه وابستگی مالی ای در آنها نیست. این اشخاص از طرد شدن و تنها ماندن هیچ هراسی ندارند و از هر موقعیتی برای بهتر کردن شرایط خود استفاده می کنند. علاوه بر این موارد، افراد با عزت نفس بالا،‌ پذیرای تجربیات جدید هستند و ریسک های متفاوتی برای خود و دیگران انجام می دهند. عشق و علاقه ای که هر فردی نسبت به خود و شخصیت خود دارد، می تواند باعث بهبود و بالا بردن عزت نفس وی شود و در نتیجه به بالا رفتن اعتماد به نفس نیز کمک خواهد کرد. بنابراین با بالا رفتن عزت نفس، اعتماد به نفس شما نیز روند صعودی را طی خواهد کرد. 

آیا امکان دارد بدون وجود یکی از آنها دیگری را داشته باشیم؟

عزت نفس و اعتماد به نفس همیشه همزمان با یکدیگر به وجود نمی آیند. برای مثال ممکن است در چند زمینه به خصوص به خود و توانایی هایتان اعتماد داشته باشید اما به طور کلی از درون عزت نفس پایینی داشته باشید. با این حال ممکن است زمان هایی که در زندگی مان در یکسری از زمینه ها اعتماد به نفس داریم، به عزت نفس و احساس کلی ما نسبت به خودمان کمک کند و به ما این امکان را بدهد که همزمان روی هر دو آنها کار کنیم. 

تفاوت میان اعتماد به نفس و عزت نفس

عزت نفس ارزیابی کلی شما از خود است در حالی که اعتماد به نفس، باور به توانایی های شما برای موفقیت است. ایدئولوژی ها و نظرات شما در مورد خودتان به طور مستقیم به عزت نفس مرتبط می باشد و در مقابل آن، اعتماد به نفس برای انجام وظایف خاص و مواجهه با  موقعیت های مهم در زندگی کارآمد است و این یکی دیگر از تفاوت های میان اعتماد به نفس و عزت نفس است. 

کم بودن عزت نفس چگونه نمود پیدا می کند؟

افرادی که عزت نفس پایینی دارند به طور معمول در زندگی خود احساس ناکافی بودن و خوب نبودن را همراه خود دارند که ممکن است در دراز مدت سبب بروز مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی شود. البته این افراد می توانند در زمینه هایی بسیار توانا باشند؛ برای مثال شخصی که با خودش تکرار می کند که ارزش چیزی را ندارد، می تواند در آشپزی به بهترین نحو ممکن عمل کند. او می داند که آشپز ماهری است اما با اینحال باز هم خودش را در باقی موضوعات قبول ندارد. چنین افرادی با تمرکز بر موضوعاتی که در آنها مهارت دارند و تغییر دادن نحوه گفتارشان نسبت به خودشان می توانند همزمان، روی اعتماد به نفس و عزت نفس شان نیز کار کنند و آنها را بهبود ببخشند.

راهکار افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس بزرگ ترین و مهمترین قدم، مراجعه به روانشناس خوب و باتجربه است. بسیاری از افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند، در زندگی خود دچار مشکل می شوند و اضطراب بالایی دارند؛ برای درمان اضطراب و مشکلات فردی، مراجعه به متخصص را پشت گوش نیندازید و طبق تشخیص درمانگر خود عمل کنید تا نتیجه دلخواه را دریافت کنید. همزمان و با کمک روانشناس خود می توانید راهکار های زیر را استفاده کنید:

  • به ویژگی هایی که دیگران به شما میگویند در آن مهارت دارید دقت کنید و تمرکزتان را روی آنها بگذارید.
  • صحبت ها و نقد های منفی ای که از خودتان انجام می دهید را هرچه سریع تر متوقف کنید.
  • لیستی از نقاط قوتتان تهیه کنید و هر موقع نقد منفی ای از خودتان انجام دادید به لیست تهیه شده نگاه کنید تا نقاط قوتتان را به یاد بیاورید.
  • از چالش هایی که در زندگی پیش رویتان می آید فرار نکنید. به سمت آنها بروید و تا جایی که می توانید برای حل کردن آنها اقدام نمایید.
  • در هر مسیری که قرار دارید، از پیشرفت هایی که می توانید بکنید آگاه باشید و به آنها فکر کنید.

زمانی که با همراهی درمانگر خود و راهکار های بالا، به طور مداوم درمان را ادامه دادید، می توانید پیشرفت های شخصیتی خود را احساس کنید.

 

ارسال نظر: