طرز تهیه غذاهای نوستالوژی! از شامی و کتلت سیب زمینی تا ...

کدخبر: 2374408

غذاهایی که با نان سرو می‌شوند، علاوه بر این که عنوان یک غذای ساده و سریع جالب هستند، برای مسافرت نیز مناسب هستند. شامی نیز از آن دست غذاهاست که به مواد زیادی نیاز ندارد اما طعم و مزه خوبی دارد. 

یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین غذاهایی که بسیار هم خوش طعم و لذیذ است کتلت سیب زمینی است. کتلت سیب زمینی مواد زیادی نیاز ندارد و به سرعت و راحت آماده می‌شود و با خیار شور و گوجه یک غذای لذیذ می‌شود.

البته پیشنهاد سالاد شیرازی در کنار کتلت هم یک پیشنهاد دلچسب و هوس انگیز است !!! کتلت باید در روغن داغ سرو شود و برای ترد شدن آن می توان از آرد سوخاری هم استفاده نمود. ادویه های خاص و خوش طعم هم در سرخ شدن کتلت می تواند مورد استفاده قرار گیرد و یا در ترکیب مواد استفاده شود. 

دستور پخت کتلت سیب زمینی پخته

مواد لازم دستور پخت کتلت سیب زمینی پخته یا طرز تهیه کتلت سیب زمینی با پیاز

سیب زمینی 3 عدد

تخم مرغ 1عدد

گشنیز، نعنا، ترخون یا شوید خشک شده بنا به ذائقه خود به میزان دلخواه

پیاز 1 عدد

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

روغن

کتلت سیب زمینی پخته

در طرز تهیه کتلت با سیب زمینی آب پز شده ابتدا سیب زمینی‌ها را خوب بشورید و در قابلمه ای با چند لیوان آب بگذارید تا بپزد. پس از این که سیب زمینی‌ها پخته شد بگذارید خنک شود و پوست آن را بگیرید. سیب‌زمینی‌ها را رنده کنید یا در خردکن بریزد و با سایر مواد مخلوط کنید. یک پیاز را پوست بگیرید، رنده کنید و آب آن را بگیرید و به سیب زمینی اضافه کنید.

01

 

مواد لازم طرز تهیه واویشکا شمالی

جگر گوسفندی 500 گرم

جگر سفید 250 گرم

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

نمک فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

در طرز تهیه واویشکا پیازها را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید. در تابه‌ای روغن بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید و پیازها را در روغن تفت دهید تا طلایی شود.

دل و جگر گوسفندی تازه را که تهیه کره‌اید به قطعات کوچک خرد کنید و در روغن ریخته و تفت دهید تا تمام آب آن گرفته شود.

 

01

در این مرحله رب را اضافه کنید و با مواد تفت دهید. رب را خوب تفت دهید تا واویشکای شما خوش رنگ شود. گوجه فرنگی ها را شسته و خرد کرده به مواد اضافه کنید و در این مرحله ادویه دلخواه خود را نمک فلفل سیاه را به همراه زعفران دم کرده به مخلوط خود اضافه کنید.

نکات کلیدی در تهیه واویشکا

  1. می توانید رب گوجه فرنگی بجای گوجه استفاده کنید.
  2. گوجه ها را نگینی نیز می توانید به این غذا اضافه کنید.
  3. رب انار ملس نیز می توانید کمی استفاده کنید.
  4. زعفران و گلپر نیز طعم خوبی به غذا می دهد.
  5. برای خوش عطر شدن واویشکا کمی دارچین در هنگام پخت گوشت اضافه کنید.
  6. در بعضی مناطق جگر سفید چرخ کرده برای تهیه واویشکا استفاده می کنند که می توانید اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه شامی ساده

سیب زمینی 4 عدد

گوشت 900 گرم

آب لیمو ترش 1 قاشق غذاخوری

پیاز 2 عدد درشت

آرد نخودچی 1 پیمانه

تخم مرغ 1 عدد

پاپریکا 1 قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری

تخم گشنیز 1 قاشق چای‌خوری

نمک 1 قاشق چای‌خوری

سبزی معطر (ترخون، مرزه، نعنا و…)

مواد لازم برای سس

گوجه فرنگی 4 عدد

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

 

در طرز تهیه شامی کباب تهرانی، سیب زمینی‌ها را شسته و پوست کنده و با رنده ریز رنده کنید. گوشت چرخ کرده را به مواد مخلوط کرده و ورز دهید. یک عدد پیاز درشت را رنده کرده و آب آن را بگیرید و به مخلوط اضافه کنید و ورز دهید.

به این مخلوط کمی آب لیمو ترش، تخم مرغ و ادویه‌های مختلف را به میزان دلخواه اضافه کنید و خوب ورز دهید. از ادویه‌های فلفل سیاه، نمک، زرذچوبه، پاپریکا و تخم گشنیز یا هر ادویه ای که به ذائقه شما نزدیک است را اضافه کنید. مواد مخلوط شده بالا باید یک ساعت در یخچال بماند و استراحت کند.

01

بعد در تابه‌ای مقداری روغن ریخته می‌گذارید داغ شود، بهتر است تابه نچسب باشد تا هم روغن کم مصرف شود و هم نچسبد. مواد شامی را با دست شکل دهید و در کف تابه بگذارید تا سرخ شود.

می‌توانید مواد شامی را مانند فلافل شکل دهید و قبل از گذاشتن در روغن دو طرف آن را در زرده تخم مرغ بغلطانید.

 

 

طرز تهیه شامی ساده برای دو نفر از انواع سبزیجات معطر تازه یا سبزیجات خشک شده مانند ترخون و مرزه نیز می‌توانید در شامی ساده استفاده کنید.

سیب زمینی پخته شده روغن بیش تری نسبت به سیب زمینی خام استفاده می‌کند اگر دوست داری که شامی شما کمتر روغن داشته باشد از سیب زمینی خام استفاده کنید.

آرد نخودچی را حتماً در مواد شامی بریزید زیرا باعث می شود بهتر پف کند و خوش طعم تر شود. می‌توانید شامی را بدون تخم مرغ نیز می‌توانید درست کنید.

استراحت کردن مواد شامی بسیار مهم است حتماً قبل از پختن مخلوط مواد را در یخچال بگذارید تا حداقل یک ساعت استراحت کند.

برای درست کردن سس شامی ابتدا پوست گوجه‌ها را بگیرید می‌توانید سپس آن‌ها را رنده ریز کنید تا پوره شود.

 

 

نکات طرز تهیه شامی کباب

روغن مخصوص سرخ کردن

برای سرخ کردن کتلت ها بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید ، زیرا روغن مخصوص سرخ کردن خیلی کم تر جذب کتلت ها می شود و باعث می شود کتلت ها ترد تر شوند. ضمن اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی در حرارت بالا به راحتی نمی سوزد و باعث سیاه شدن کتلت ها نمی شود.

 

سبزی شامی کباب

در بعضی از شهرها به مایه شامی کباب بعضی سبزیجات معطر هم اضافه می شود که طعم خیلی خوبی به کتلت ها می دهد. برای این منظور می توانید برای مقدار مواد بالا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سبزی معطر (جعفری، مرزه، تره و …) خرد شده اضافه کنید.

 

 

ارسال نظر: