برفک دهان در نوزادان و کودکان؛ علائم و درمان ها

کدخبر: 2374925

برفک دهان نوزاد و کودکان نوعی عفونت قارچی به شمار می رود که می تواند مشکلات بسیاری همچون درد را برای فرزندان شما به همراه داشته باشد. این برفک ها معمولا موجب سفید شدن سقف دهان و کناره های آن شده و لازم است در سریع ترین زمان درمان شوند تا از بروز درد بیشتر جلوگیری نمود. البته نباید فراموش کرد که عدم درمان می تواند موجب پیشروی این لکه های عفونی و قارچی به داخلی لوزه کودک شما نیز شود بنابراین بهتر است در این زمینه هرگونه سهل انگاری را کنار گذاشته و حتما به یک دکتر متخصص کودکان و نوزادان خوب مراجعه نمایید.این متخصصان با توجه به اطلاعات بالای خود قادرند تا بهترین رویکردهای درمانی را انتخاب نمایند تا در سریع ترین زمان ممکن این دسته از مشکلات فرزند خود را برطرف سازید.

برفک دهان چیست

برفک دهان کودکان و نوزادان در واقع نوعی عفونت مخمری شکل می باشد که این عفونت ها در سقف دهان و کناره های آن به وجود می آیند. علاوه بر این ممکن است شما سفیدی هایی را نیز بر روی زبان فرزند خود مشاهده کنید که این موضوع نیز نشان دهنده ابتلای کودک شما به برفک دهانی می باشد. امروزه این دسته مشکلات شیوع بسیار بالایی یافته اند به گونه ای که می توان کودکان بسیاری را یافت که به این نوع عفونت ها مبتلا بوده و از درد آن رنج می برند اما برای درمان چه باید کرد ؟ طی سالیان گذشته تخصص های پزشکی پیشرفت های قابل توجه ای را تجربه نموده اند و این امر برای بخش اطفال نیز صدق می کند چرا که می توان متخصصینی را مشاهده نمود که دانش بالایی برای درمان بیماری های کودکان دارند. در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر راهکارهای درمانی برفک دهان نوزاد و کودکان خواهیم پرداخت.

علت برفک دهان در نوزادان و کودکان

00

در بخش های قبل نیز اشاره نمودیم که برفک های دهانی نوعی عفونت قارچی می باشند که با نام برفک شناخته می شوند اما باید بدانید که ممکن است این عفونت ها به واسطه کانال هایی ایجاد شوند که کودک از طریق آن ها به دنیا می آید. جالب است بدانید کاندیدای ارگانیسمی که به طور معمول در دهانه واژن قرار دارند هنگام بارداری با بروز تغییرات هورمونی با عدم تعادل مواجه شده و زمینه های ایجاد قارچ و عفونت را فراهم می سازند به همین دلیل است که بیشتر نوزادن هنگام به دنیا آمدن دچار برفک دهانی می شوند.

در سنین بالاتر مصرف آنتی بیوتیک ها نیز می تواند زمینه های بروز برفک دهانی را فراهم سازد زیرا این آنتی بیوتیک ها باکتری های مفید و کنترل کننده این عفونت های مخمری را از بین برده و از این نظر می توانند شرایط بدی را برای فرزند شما رقم بزنند. علاوه بر این باید توجه کنید که عدم خشک شدن پستان مادر نیز    می تواند زمینه های رشد این عفونت ها را ایجاد کند بنابراین بهتر است در این راستا دقت عمل بالایی را به کار گیرید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

تشخیص برفک دهان کودکان و نوزادان

خیلی از شما ممکن است نتوانید به درستی برفک دهان نوزادن و کودکان را تشخیص دهید. در این زمینه باید بدانید هرگونه سفیدی درداخل دهان می تواند از نشانه های برفک دهانی باشد که نباید آن ها را نادیده گرفت اما بازهم ممکن است برخی براین باور باشند که این لکه های سفید رنگ ناشی از مصرف شیر هستند. برای تشخیص درست این دو از هم می توانید از یک تکه پارچه تمیز استفاده نموده و آن را بر روی سطح زبان خود بکشید. در صورتی که زبان تمیز شد و به رنگ طبیعی خود بازگشت می توان به این نتیجه لکه های سید باقی مانده شیر هستند دست یافت در غیر اینصورت برفک دهانی بوده و نیاز به درمان دارد.

از دیگر راهکارهایی که می تواند به شما در این راستا کمک کند باید به بی قراری های نوزاد هنگام شیر خوردن اشاره نمود. اگر نوزاد شما مدتی پس از مکیدن پست احساس درد نمود می توان گفت به برفک دهان مبتلا شده است بنابراین باید برای درمان حتما به متخصص اطفال مراجعه نمود.

راهکارهای پیشگیری از برفک دهان در نوزادن و کودکان

تنها راهکارهایی که برای جلوگیری از بروز برفک از طریق کانال های زایمان به دنیا آوردن کودک با استفاده از جراحی سزارین است اما خانم هایی که زایمان های طبیعی را تجربه نموده اند می توانند با رعایت بهداشت و ضدعفونی نمودن مرتب شیشه شیر و یا پستانک کودک خود مانع از ایجاد عفونت های بیشتر شوند. علاوه بر این باید بدانید که خشک نمودن کامل پستان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و در بخش های قبل نیز به این موضوع تاکید نمودیم زیرا می تواند از رشد باکتری ها پیشگیری کند.

درمان برفک دهان در نوزادن و کودکان

00

حال که با دلایل اصلی برف دهان آشنا شدید قصد داریم تا به تشریح راهکارهای درمانی این مشکل بپردازیم. برفک دهان نوزاد به گونه ای است که قابل انتقال است و همین امر نشان می دهد که هم نوزاد و هم مادر بایستی مراقبت های لازم را طی کنند. به طور معمول یک متخصص اطفال برای درمان نمودن نوزادن و کودکان از داروهایی همچون نیاستاتین استفاده می نماید که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. این پزشکان پس از انجام معاینات دقیق این دارو را تجویز می نماند و لازم است به مدت 10 روز بر روی لبه های داخلی دهان و زبان ریخته شوند. در مواردی که نوزاد شما به طور جدی به این نوع بیماری مبتلا شده باشد نمی توان با این دارو وی را درمان نمود و در چنین شرایطی متخصصین اطفال معمولا داروی فلوکونازول را تجویزمی کنند که نوعی قطره خوراکی بوده و باید با استفاده از قطره چکان مصرف گردد.

هنگام برفک دهان به چه پزشکی مراجعه کنیم

مراجعه به متخصص اطفال می تواند در این راستا به شما کمک های شایانی نماید. همان گونه که در بخش های قبل نیز بیان نمودیم این پزشکان دانش لازم را برای درمان انواع بیماری های کودکان را دارا بوده و می توانند از رویکردهای درمانی مختلفی جهت بهبود سریع تر فرزند شما استفاده نمایند. امروزه متخصصین بسیاری را می توان مشاهده نمود که در حوزه اطفال فعالیت دارند اما حتما پزشکی را انتخاب کنید که مجرب و اگاهی های بیشتری دارد در زیر به متخصصین کودکان و اطفال که برگرفته از سایت دکترتو است اشاره کردیم.

لیست متخصصین کودکان و اطفال در دکترتو

متخصص اطفال تهران (دکتر اطفال و کودکان و نوزادان تهران) :

  • دکتر احمد میلان (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر فرهاد محولاتی (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب کودکان (نورولوژی کودکان))
  • دکتر عبداله کریمی (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان)
  • دکتر غلامرضا زمانی قلعه تکی (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب کودکان (نورولوژی کودکان))
  • دکتر ابوالحسن مصاحب (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر بهنام مقدادی (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر بهروز مقدادی (تخصص کودکان و نوزادان)

متخصص اطفال شیراز (دکتر اطفال و کودکان و نوزادان شیراز) :

  • دکتر حمیدرضا معظم (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر غلامرضا پولادفر (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان)
  • دکتر میترا بصیرت نیا (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های کلیه کودکان (نفرولوژی کودکان))
  • دکتر زهرا دیالمه (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر سمیه نامجو (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر علی محمد شکیبا (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص قلب کودکان)
  • دکتر امیر رضا حسینی (تخصص کودکان و نوزادان)

متخصص اطفال اصفهان (دکتر اطفال و کودکان و نوزادان اصفهان) :

  • دکتر محمود توسلی (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنی شناسی بالینی (ایمونولوژی بالینی))
  • دکتر همایون رفعتی (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر علیرضا احمدی (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر بنفشه صداقت (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های روماتولوژی کودکان)
  • دکتر محمد راست قلم (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر مرجان قاضی نور (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر بهروز فرهنگ فر (تخصص کودکان و نوزادان)

متخصص اطفال کرج (دکتر اطفال و کودکان و نوزادان اصفهان) :

  • دکتر محمدرضا فضل الهی (فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنی شناسی بالینی (ایمونولوژی بالینی) – تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر اسفندیار نجفی توانا (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های قلب کودکان)
  • دکتر سوسن ریاحی دهکردی (تخصص کودکان و نوزادان – فوق تخصص بیماری های کلیه کودکان (نفرولوژی کودکان))
  • دکتر بدری احمدی (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر افسانه سیدابراهیمی (تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر غفور سلگی (فوق تخصص قلب کودکان – تخصص کودکان و نوزادان)
  • دکتر مسعود حیدری (تخصص کودکان و نوزادان)

 

 

 

 

 

ارسال نظر: