خواب کردن کودک برای درمان دندانها وجود دارد؟

کدخبر: 2375052

آیا چیزی به اسم خواب کردن کودک برای درمان دندانها وجود دارد؟

همان طور که می دانیم درمان دندان های بسیاری از کودکان به علت های مختلفی مانند سن کم، اضطراب و ترس زیاد، تعداد دندانهای پوسیده زیاد و نیاز به کارهای متعدد و پیچیده، مشکلات ذهنی یا جسمی باید در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی انجام شود. بسیاری از والدین از ما سوال می کنند آیا روشی مانند خواب کردن کودک، خواب شیرین، استفاده از گاز خنده وجود دارد که جایگزین روش بیهوش کردن کودک برای درمان دندان یا آرامبخشی شود؟

در این مطلب ما می خواهیم به برخی سوالاتی که در این زمینه وجود دارد پاسخ دهیم.

ایا همه مواردی که در تبلیغات مختلف می بینیم صحت دارد؟

متاسفانه امروزه تبلیغات نادرست گاهی باعث گمراه شدن والدین می شود. برای درمان دندان های کودکی که به هردلیل همکاری کافی در محیط مطب را ندارد دو روش وجود دارد : بیهوشی عمومی و آرامبخشی (سدیشن). 

پس تبلیغاتی که در آن ها عنوان شود که فقط کودک شما را خواب می کنیم یا فقط از گاز خنده استفاده می کنیم صحت ندارد.انجام درمان دندان های کودک در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی صرفا خواباندن کودک نیست و باید با رعایت اصول خاص و حتما در مراکز دارای تاییدیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

گاز خنده چیست؟

گاز خنده یا گاز نیتروس اکساید یکی از داروهایی است که به صورت استنشاقی در حین بیهوشی یا آرامبخشی استفاده می شود ولی این دارو یکی از داروهای مورد استفاده است و به همراه آن داروهای بسیار دیگری بر طبق صلاحدید متخصص بیهوشی استفاده می شوند. 

پس ادعای اینکه فقط با گاز نیتروس اکساید می توان کلیه درمان های دندانپزشکی مورد نیاز کودک را انجام داد صحت ندارد.

آیا درمان دندان های کودک با آرامبخشی عوارض کمتری نسبت به بیهوشی عمومی دارد؟

خیر! این که درمان دندانها در شرایط آرامبخشی (سدیشن) و یا بیهوش کردن کودک انجام شود باید کاملا به متخصص بیهوشی مربوطه واگذار شود زیرا در انتخاب این روش ها مسائل متعددی مانند وضعیت راه هوایی کودک، سن کودک، مدت زمان مورد نیاز برای انجام کارهای دندانها و بسیاری مسائل دیگر مهم هستند.

در هر دو این روش ها از طیف داروهای بی هوشی به صورت تزریق وریدی استفاده می گردد و تنها تفاوت این دو روش در لوله گذاری می باشد.

بهتر است برای انتخاب روش صحیح حتما با دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه مشورت کنید.

آیا می شود برای درمان دندانها فقط داروی آرامبخش خوراکی به کودک داد و کمی اورا خواب کرد؟

وقتی صحبت از درمان دندانپزشکی کودک به میان می آید یعنی ما نیاز داریم برای مدت معینی کودک در سطح عمیقی از کاهش هوشیاری قرار گیرد و این میزان مورد نیاز صرفا با داروهای خوراکی حاصل نمی شود. علاوه بر آن میزان جذب و تاثیر داروهای خوراکی به دلیل عبور از دستگاه گوارش پیش بینی ناپذیر می باشد و مانند تزریق وریدی نمی تواند تحت کنترل باشد.

آیا ارزش دارد که کودک را برای ترمیم دندان ها بیهوش کنیم؟

در صورتی که کودک شما به هر دلیل توانایی همکاری با دندانپزشک متخصص کودکان را نداشته باشد حتما باید دندان های کودک در مرکز دارای تجهیزات کافی زیر نظر متخصص بیهوشی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی درمان شود. این کار در سراسر دنیا به عنوان روشی علمی و استاندارد که باعث جلوگیری از وارد آمدن فشار جسمی و روحی به کودک می شود شناخته و پذیرفته شده است‌. 

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره، پرسش از دندانپزشک می توانید به سایت دکتر مهکامه میرکریمی به آدرس drmirkarimi.ir مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: