خواص چای سبز-در مورد فواید چای سبز برای سلامتی بیشتر بدانید

کدخبر: 2375107

نوشیدن چای سبز علاوه بر اینکه لذت‌بخش و آرامش‌بخش است فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. استفاده از چای سبز به عنوان دارو کشف جدید بشر نیست و قدمتی تاریخی دارد. در طب سنتی چین و هند از خاصیت چای سبز برای بهبود برخی از بیماری‌ها مانند کنترل خونریزی و التیام زخم‌ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن استفاده می‌کردند. یکی از محبوب‌ترین‌ فواید چای سبز، تاثیر آن بر کاهش وزن است. همچنین تاثیر چای سبز بر سلامت پوست از دیگر خواص چای سبز است که باعث شهرت این نوع از چای شده است.

برخی از مطالعات حاکی از این است که چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. حتی در مواردی این نوشیدنی طبیعی اثرات مثبتی بر اختلالات کبدی، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر و موارد دیگر دارد. البته این موارد از نظر علمی در بعضی از مقالات نقض شده است.

در بسیاری از کشور‌ها چای بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف است. همه انواع چای از برگ‌های  درختچه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند و فقط میزان اکسیداسیون برگ‌ها است که نوع چای را تعیین می‌کند. چای سبز از برگ های اکسید نشده تهیه می‌شود به همین دلیل عملیاتی که برای فراوری چای سبز انجام می‌شود از باقی انواع چای کمتر است.کم بودن عملیات فراوری این نوع چای باعث می‌شود تا چای سبز آنتی اکسیدان‌های مفید بیشتری داشته باشد. 

در این نوشته که توسط بازار محلی آنلاین واجارو برای شما گردآوردی شده است به بررسی مهم ترین خواص چای سبز پرداختیم و همچنین توضیحی مختصر ولی مفیدی را در رابطه با تاثیر چای سبز و لاغری را در این مطلب جای دادیم.

از فواید چای سبز این است که می‌تواند به پیشگیری از حفره‌های دندانی، استرس، خستگی مزمن و دیابت نوع 2 کمک کند

خواص چای سبز 

در ادامه قصد داریم به خواص چای سبز  و پاسخ به این سوال پرتکرار که «چای سبز برای چی خوبه؟» بپردازیم.

پیشگیری از سرطان

در نتایج تحقیقات علمی که روی انسان انجام شده شواهد قطعی و ثابتی برای اینکه چای سبز خطر مبتلا شدن به سرطان را کاهش می‌دهد وجود ندارد. ولی از طرف دیگر برخی از پژوهش‌های آماری بیان می‌کند که در کشور‌هایی که نوشیدن چای سبز در رژیم روزانه مردم قرار دارد، میزان ابتلا به برخی از سرطان‌‌ها کمتر است. همچنین می‌توان در ادامه به خواص چای سبز برای پوست اشاره کرد.شواهد نشان می‌دهد که استفاده موضعی از عصاره‌های چای سبز ممکن است از پوست در برابر اشعه UV محافظت کند. در نتیجه این گیاه در پیشگیری از سرطان پوست تاثیر دارد.

کاهش خطر سکته مغزی

قرار دادن چای سبز در رژیم غذایی روزانه یک تغییر کوچک است که با کاهش خطر سکته مغزی ارتباط دارد. ترکیبات موجود در چای سبز می‌تواند یک پروتئین مضر به نام "A-1" را که منجر به تصلب شرایین می‌شود در شریان‌ها حل کند.

کاهش کلسترول

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف چای سبز می‌تواند منجر به کاهش کلسترول خون شده و میزان کلسترل بد را کاهش دهد. این خاصیت بخاطر وجود کاتچین‌های موجود در چای سبز است.

کمک به حافظه 

نتیجه بعضی از تحقیقات حاکی از آن بوده که  چای سبز می‌تواند در درمان اختلالات شناختی کمک کننده باشد. همچنین مطالعات دیگری بیان می‌کنند که چای سبز بر زوال عقل تاثیر مثبتی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

تاثیر چای سبز بر سلامت پوست از دیگر خواص چای سبز است که باعث شهرت این نوع از چای شده است.

اثر ضد التهابی چای سبز

اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) که یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده چای سبز است، حاوی اثرات ضد التهابی مربوط به پوست است؛ از همین رو از عصاره چای سبز در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. مطالعات بیان می‌کنند که استفاده موضعی از چای سبز التهاب پوست را کاهش می‌دهد و نقاط آسیب دیده پوست را بهبود می‌بخشد.

سلامت قلب با نوشیدن چای سبز

بر اساس تحقیقی که در سال 2006 انجام شد، ‌محققان اعلام کردند مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. نتایج تحقیقات انجام شده در این مورد حاکی از آن بوده است که نوشیدن روزانه چای سبز در بزرگسالان خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. چای سبز به دلیل وجود پلی فنول در ترکیباتش فشار خون و التهاب را کاهش می‌دهد و عملکرد کلی قلب را بهبود می‌بخشد. در نتیجه می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. به افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند توصیه می‌شود برای کمک به عملکرد قلب با توجه به نظر دکتر متخصص چای سبز مصرف کنند.

آیا نوشیدن چای سبز به کاهش وزن کمک می‌کند؟

چای سبز دارای ترکیبات مغذی و آنتی اکسیدانی غنی است و ترکیبات موجود در چای سبز بر کاهش وزن تاثیر گذار است. چای سبز با کمک به  افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. کار متابولیسم به این صورت است که غذا و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند.

چای سبز به دلیل آن که در ترکیبات خود کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین که یک آنتی اکسیدان است دارد، می‌تواند روی سوخت و ساز بدن اثر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در چای سبز باعث می‌شوند متابولیسم افزایش پیدا کند. کاتچین موجود در ترکیبات چای سبز باعث می‌شود چربی اضافی بدن تجزیه شود. هم کاتچین و هم کافئین چای سبز می‌توانند میزان انرژی مصرفی بدن را افزایش دهند.

همچنین مکمل‌های چای سبزی که در بازار موجود است حاوی کاتچین است که تاثیری کوچک اما مثبت بر کاهش وزن و همچنین کنترل و مدیریت وزن دارد. البته در برخی از مطالعات بالینی تاثیر چای سبز در کاهش وزن به حدی جزئی بوده است که بسیاری از محققان اثر گذاری چای سبز بر کاهش وزن را رد می‌کنند. 

توجه به این نکته ضروری است که تاثیر چای سبز برای لاغری احتمالاً بسیار ناچیز است. تاثیر چای سبز به اندازه سایر روش‌های کاهش وزن سالم، مانند ورزش که فواید متابولیکی بسیار بیشتری دارند مفید نیست. ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی سبزیجات از استراتژی‌های کاهش وزن بسیار موثر است. استفاده از چای سبز در کنار این روش‌ها ممکن است نتایج مثبت آن‌ها را افزایش دهد.

یکی از محبوب‌ترین‌ فواید چای سبز، تاثیر آن بر کاهش وزن است

سخن پایانی

خواص چای سبز بیشتر از موارد ذکر شده در این نوشته است، به عنوان مثال از دیگر فواید چای سبز این است که می‌تواند به پیشگیری از حفره‌های دندانی، استرس، خستگی مزمن و دیابت نوع 2 کمک کند. چای سبز به طور طبیعی کالری کمی دارد و حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه است. همچنین مصرف بیش از حد مجاز این نوشیدنی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد، مخصوصا برای افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند.

برای خرید چای سبز اصل و طبیعی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی محصولات کشاورزی واجاور مراجعه کنید. واجارو یک بازار محلی آنلاین است که از طریق آن می‌توانید محصولات کشاورزی را به صورت مستقیم از کشاورزان و باغداران تهیه کنید.

 

ارسال نظر: