خوش پخت و خوش عطر؛ برنج عنبربو طایفه

کدخبر: 2375269

پلو و چلو پای ثابت سفره بسیاری از ایرانیان است. اوضاع فعلی اقتصادی کشور اما تهیه این غذا را قدری دشوار کرده است. برای همین برخی از هم‌وطنان قید جنس ایرانی را زده‌اند رو به مصرف محصولات وارداتی آورده‌اند. البته این مسئله باعث شده آن‌ها نگرانی‌هایی راجع به سلامت سبد غذای خانوارشان پیدا کنند. هرچند تنها راه تأمین مقرون‌به‌صرفه این خوراکی، خرید اجناس خارجی نیست. چرا که برنج عنبربو یک گزینه اقتصادی و باکیفیت است. در این متن نیز بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

چرا برنج یک محصول مهم در سبد غذایی است؟

در رژیم غذایی ایرانیان برنج نقش پررنگی دارند. البته نباید خیال کنید که تنها مردم ایران چنین شرایطی دارند. هم‌اکنون این محصول برای بیش از نصف ساکنان زمین، اصلی‌ترین ماده‌ی غذایی محسوب می‌شود. به همین دلیل هم در کنار ذرت و نیشکر، پرتولیدترین محصول کشاورزی جهان است. برنج  یک منبع کامل فیبر و ویتامین‌های ای و ب  به‌شمار می‌آید. از نظر قیمت هم برنج نسبت به محصولات پروتئینی، بسیار ارزان‌تر است. به همین دلیل هم قشرهای مختلفی از آن استفاده می‌کنند. جدا از این‌ها، برنج برای مردم کشور ما خاطره‌های خوشی را ساخته است؛ زیرا در مهمانی‌ها، جشن‌ها و عروسی‌ها با پلو و چلو از مهمان‌ها پذیرایی می‌شود.

برای انتخاب برنج باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای این‌که بتوانید یک خرید خوب را تجربه کنید، باید حواس‌تان به برخی موارد باشد. در ادامه با این نکات آشنا می‌شوید.

  • رنگ برنج: برنج‌ها به چندین نمونه تقسیم می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین تقسیم‌بندی‌ها بر اساس نوع رنگ است. از این نظر این محصول در دو نوع سفید و قهوه‌ای عرضه می‌شود. در برنج سفید جوانه و سبوس جدا می‌شوند ولی در عوض، نمونه قهوه‌ای دارای سبوس است.
  • طول برنج: این خوراکی در این بخش به سه گونه قسمت می‌گردد: دانه کوتاه، دانه متوسط و دانه بلند. برنج‌های دانه کوتاه ری چندانی ندارند و پس از پخت بافت چسبنده‌ای پیدا می‌کنند. در مقابل نمونه دانه بلند پس از پخت ۳ تا ۴ برابر قد می‌کشد. برنج دانه متوسط هم وضعیتی بینابین دارد.
  • قیمت: باتوجه به اوضاع کنونی اقتصاد، این فاکتور اهمیت بیشتری یافته است. از همین رو خانواده‌ها به‌دنبال محصولی مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • سلامت: شاید خیلی‌ها دنبال خرید محصول اعلا نباشند، اما نمی‌خواهند جنسی پر از موادشیمیایی و مضر تهیه کنند.

برنج عنبربو چیست؟

شاید خیال کنید کشت برنج در ایران، تنها محدود به استان‌های شمالی است. باید بدانید اصلا هم این‌گونه نیست. خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند خوزستان به یکی از تولیدکنندگان مهم این محصول در کشور تبدیل شود. برنج عنبربو از خانواده چمپا است و در استان‌های خوزستان و ایلام کاشت می‌شود. درمورد فلسفه نام‌گذاری آن هم روایت‌های مختلفی وجود دارد. البته بیشتر افراد باور دارند این اسم به‌خاطر بوی عطر بسیار خوش این برنج در هنگام پخت است. عنبربو البته مانند سایر گونه‌ها چندان قد نمی‌کشد. در عوض طعم و عطر خوشش باعث می‌شود خریداران راضی باشند. با توجه به نوع کشت متفاوت این محصول، روش طبخ آن نیز تفاوت‌هایی دارد. این برنج، یک محصول مناسب برای مصرف روزانه خانواده است.

چرا باید به سراغ برنج عنبربو بیایید؟

در بازار هم انواع محصولات صادراتی و درجه یک وجود دارد و هم محصولات ارزان و اقتصادی. شاید بپرسید چرا باید از آن‌ها صرف نظر کنید و سراغ این نمونه برنج بیایید.  مزایای برنج عنبربو عبارتند از:

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه: در نسبت با سایر برنج‌های ایرانی، عنربو قیمت بسیار پایین‌تری دارد. از طرفی بسیاری از افراد به‌دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستند. پس خرید برنج عنبربو می‌تواند یک اقدام هوشمندانه باشد.
  • سلامتی: کشاورزان زحمت‌کش خوزستانی برای کاشت این محصول از روش ارگانیک استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم هیچ‌خبری از کودهای شیمیایی و مواد نگه‌دارنده نیست.
  • طبع گرم: پایه و اساس طب سنتی بر طبایع چهارگانه قرار دارد. از نظر این طبع اکثر برنج‌های موجود در بازار، دارای طبعی سرد هستند. به‌همین دلیل ممکن است مصرف این غذا با بدن برخی افراد سازگار نباشد. باید بدانید گونه عنبربو این چنین نیست و طبع گرمی دارد. پس این افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
  • عطر و طعم دلپذیر: هنگامی که مشغول پخت این محصول هستید، بوی آن خانه را پرخواهد کرد. نه تنها بو، بلکه طعم آن هم بسیار مطبوع و سازگار با ذائقه‌های مختلف است.

از دیگر مزایای این برنج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تحریک روده و معده
  • سرشار از فیبر و ویتامین
  • مناسب برای افراد دارای دیابت

مقایسه برنج عنبربو، هندی و پاکستانی

در کنار محصولات ایرانی، برنج‌های هندی و پاکستانی نیز محصولاتی پرفروش هستند. دلیل فروش بالای آن‌ها نیز قیمت اقتصادی‌شان است. باتوجه به این موضوع بد نیست آن دو را با گونه عنبربو نیز مقایسه کنید. در بخش پایین به این مسئله پرداخته شده است:

  • قیمت: تخصیص یارانه و عرضه دولتی نمونه پاکستانی و هندی در روزهای اخیر، باعث شده قیمت آن‌ها قدری کاهش بیابد. با وجود این مسئله باز هم تفاوت بسیار زیادی بین قیمت آن‌ها و عنبربو وجود ندارد.
  • میزان ری پس از پخت: برنج‌های هندی و پاکستانی به قد بلندشان معروف هستند. البته برخی تولیدکنندگان با دستکاری نژادی یا سایر ترفندهای ناسالم به این چنین محصولی می‌رسند. برنج ایرانی عنبربو اگرچه قد کوتاهی دارد اما کاملا سالم است.
  • عطر و طعم: به‌رغم ظاهر زیبای محصولات وارداتی، اما بسیاری از آن‌ها آن عطر نمونه ایرانی ندارند. همچنین محصولات داخلی با ذائقه مردم این کشور سازگارترند.
  • ماندگاری: احتمالا شما هم شنیده‌اید که برنج‌های هندی یا پاکستانی حشره نمی‌زنند. به همین‌ دلیل هم می‌توان برای مدت طولانی‌تری آن‌ها را نگه داشت. البته اگر از ظاهر ماجرا چشم‌پوشی کنید، این اصلا خبر خوبی نیست. زیرا استفاده از مواد نگه‌دارنده در این محصولات، باعث ماندگاری بالای‌شان می‌شود. این مواد هم برای سلامتی انسان بسیار مضرخواهند بود. در عوض برنج عنبربو کاملا ارگانیک است و به سلامتی شما آسیب نخواهد زد.

برنج عنبربو طایفه یک انتخاب هوشمندانه

صنایع غذایی طایفه در سال ۱۳۹۸ با تلاش گروهی از جوانان متخصص تأسیس شد. مأموریت این شرکت تأمین غذای سالم برای مصرف‌کنندگان و کارآفرینی برای جوانان بود. برای رسیدن به اهداف مذکور، مدیران این شرکت تلاش کردند به استانداردهای لازم برسند. همچنین در فرایند تهیه محصول به مواردی چون تازه بودن، ارگانیک بودن و کیفیت محصول دقت زیادی می‌شود. یکی از محصولات این شرکت نیز برنج عنبربو طایفه است. این محصول از بهترین مزارع خوزستان تهیه شده است. به همین دلیل هم با خرید آن به مرغوب‌ترین کالای موجود در بازار دست می‌یابید. یکی از مزیت‌های این برند بسته‌بندی‌های آن است؛ در کنار تنوع و ظاهر شیک، بسته‌بندی محصولات طعم اصلی غذا را نیز حفظ می‌کنند. پس اگر به دنبال برنجی مقرون‌به‌صرفه، سالم، باکیفیت و خوش طعم هستید برند طایفه کنار شما است.

جمع‌بندی

برنج یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در ایران و جهان است. فرهنگ آشپزی ایرانی نیز پیوند زیادی با این محصول دارد. باتوجه به افزایش قیمت این ماده‌ی خوراکی، افراد زیادی به‌دنبال محصولی ارزان و مقرون‌به‌صرفه هستند. برنج عنبربو در این شرایط می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب باشد. قیمت مقرون‌به‌صرفه، عطر و طعم خوب و سلامت آن تمام انتظارات از خرید برنج را پوشش می‌دهد. البته این محصول چندان قد نمی‌کشد و شاید مناسب مهمانی‌ها نباشد، اما برای مصرف خانوار یک انتخاب هوشمندانه است. برای خرید برنج عنبربو نیز محصولات برند طایفه یک انتخاب عالی محسوب می‌شوند. برنج این برند از بهترین مزارع خوزستان تهیه شده است و در بسته‌بندی‌های جذاب به دست شما می‌رسد. پس فرصت را از دست ندهید.

 

ارسال نظر: