10 مورد از مهمترین کارخانه های تولید میلگرد را بشناسید

کدخبر: 2375350

تولید میلگرد از جمله فرآیندهای مهم برای کشورهای صنعتی است که می تواند باعث توسعه صنایع موجود در آن کشور شود و از سویی دیگر نیز می تواند منجر به ارز آوری گردد. از این رو وجود کارخانه میلگرد در هر کشوری از ارزش بالایی برخوردار است. ایران نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده مقاطع فولادی، دارای کارخانه های فراوانی می باشد که هر کدام به نوبه خود توانسته اند نقشی بسزا در صنعت ایران داشته باشند. با ما همراه باشید تا چند مورد از کارخانه های تولید میلگرد را با هم بررسی کنیم.

 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • از میلگرد و انواع آن چه می دانید؟
  • آیا قیمت میلگرد در تمام کارخانه ها یکسان است؟
  • برترین برند میلگردهای تولید شده در ایران
  • میلگرد زاگرس
  • میلگرد میانه
  • میلگرد بناب
  • میلگرد نیشابور
  • میلگرد راد همدان
  • میلگرد فایکو
  • میلگرد ابهر
  • میلگرد شاهرود
  • میلگرد آناهیتا
  • میلگرد آذر امین
  • نمودار قیمت میلگرد کارخانه ها

 

 

از میلگرد و انواع آن چه می دانید؟

00

میلگرد یکی از انواع مقاطع فولادی است که معمولا در ساخت و سازها به ویژه برای تقویت سازه های بتنی مانند راهروها، دیوارها و ستون ها استفاده می شود. میلگرد در اندازه‌ ها و درجه‌ های مقاومت تولید می شود و می ‌تواند از نظر ساختار دارای آج و یا بدون آج (ساده) باشد. وجود آج بر روی میلگرد باعث افزایش چسبندگی بیشتری بتن ریخته شده روی میلگرد می شود. لازم به ذکر است معمولا میلگردها در ساختمان سازی به صورت شبکه ای در بتن قرار می گیرند و سپس بتن روی آن ها ریخته می شود.

میلگرد ساده و یا آجدار می توانند در حالت شاخه ای و یا کلاف تولید گردند و بسته به ویژگی هایی که دارند در قسمتی از سازه مورد استفاده قرار گیرند.

میلگردها به دلیل کاربرد اساسی که در ساختمان سازی دارند از اهمیت زیادی برخوردار می باشند؛ از این رو بر اساس آنالیزهای A1  تا A4  تولید می گردند. هر کدام از این آنالیزها از نظر ساختار، شکل ظاهری، وزن و میزان مواد به کاربرده شده با یکدیگر متفاوت می باشند.

از سویی دیگر اگر بخواهیم میلگردها را از نظر شکل و ظاهر دسته بندی کنیم، می توان آن ها را به دسته های زیر تقسیم نمود:

  • اروپایی
  • فولاد کربن
  • پوشش اپوکسی
  • گالوانیزه
  • فایبرگلاس پلیمر
  • فولاد ضدزنگ

 

آیا قیمت میلگرد در تمام کارخانه ها یکسان است؟

همان طور که در بالا اشاره شد کارخانه های زیادی در ایران وجود دارند که تولید میلگرد از جمله فعالیت های بزرگ آن ها محسوب می شود. هر کارخانه تولید میلگرد برای تولید محصولات خود از استاندارد خاصی استفاده می کند و همین امر باعث ایجاد تمایز در محصولات تولیدی آن ها می شود و می تواند بر قیمت میلگرد تولیدی اثر بسزایی داشته باشد.

در ایران استانداردهای روسی یکی از استانداردهای مورد استفاده کارخانه ها به خصوص کارخانه ذوب آهن برای تولید میلگرد است. علاوه بر استاندارد روسی استانداردهای دیگری نیز برای تولید میلگرد استفاده می شود که به مجموع آن ها ISIRI 3132  گفته می شود که چکیده ای از استانداردهای جهانی DIN ,EN ,JIS ,ASTM ,ISO   می باشد.  

از دیگر عواملی که می تواند بر قیمت میلگرد کارخانه ها اثر داشته باشد، مواد اولیه مورد استفاده در تولید میلگرد است.  هر چقدر مواد مورد استفاده از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، محصول نهایی نیز دارای استحکام و کیفیت بالاتری خواهد بود.

در نهایت می توان گفت میلگرد هر کارخانه دارای کیفیت متفاوتی است و بر اساس استاندارد خاصی نیز تولید شده است، همین عوامل می توانند قیمت میلگرد کارخانه ای را نسبت به کارخانه های دیگر به صورت چشمگیری افزایش دهند.

 

برترین برند میلگردهای تولید شده در ایران

ایران از جمله 10 کشور برتر تولیدکننده مقاطع فولادی در جهان است که توانسته در سال 2021 به میزان تقریبا 2.5 میلیون تن، تولیدات خود را افزایش دهد. کارخانه های تولید میلگرد در ایران توانسته اند با افزایش کیفیت و بهره بری از استانداردهای جهانی، با محصولات کارخانه های برتر در دنیا رقابت کنند. از جمله برندهای برتر میلگرد در ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود.

میلگرد زاگرس

میلگرد زاگرس نسبت به دیگر کارخانه ها از کیفیت به مراتب بهتری برخوردار است؛ چرا که برای تولید آن از شمش فولادی با کیفیت بهره برده می شود.  از سویی دیگر استفاده از ماشین آلات پیشرفته و کنترل کیفی دقیق، منجر به افزایش کیفیت میلگرد زاگرس شده است. 

 

میلگرد میانه

میلگرد میانه در دو مدل ساده و آجدار و بر اساس استاندارد  DIN 488 تولید می گردد. میلگردهای آجدار طبق استاندارد A3  و در سایزهای ۱۰ تا ۳۲ میلیمتر و میلگرد ساده میانه در سایزهای ۴ تا ۵۰ میلیمتر تولید می شوند.

 

میلگرد بناب

میلگرد بناب به صورت ساده و در استانداردهای A2، A3 و A4 تولید می شود که هریک دارای سایزبندی های متفاوتی می باشند. همچنین لازم به ذکر است در بین انواع میلگرد بناب، میلگرد با استاندادهای  A2 و A3 به عنوان  پر مصرف ترین محصول این کارخانه به حساب می آیند که دارای سایزبندی 8 تا 32 میلی‌متر می باشند.

میلگرد نیشابور

میلگرد نیشابور از جمله محصولاتی است که به خاطر استفاده از جدیدترین دستگاه ها، از کیفیت بالایی برخوردار است. این میلگرد در دو نوع ساده و آجدار نیز تولید می شود.

میلگرد راد همدان

میلگرد راد همدان به دلیل کیفیت بالا و وزن سبکی که دارد، توانسته به یکی از محبوب ترین انواع میلگرد در بین جامعه فولادی تبدیل گردد. میلگرد راد همدان بر اساس استاندارد DIN  تولید می گردد.

میلگرد فایکو

میلگرد فایکو با توجه به کیفتی که دارد توانسته است طیف وسیعی از تولید میلگرد کشور را به خود اختصاص دهد. لازم به ذکر است عمده تولید میلگرد این کارخانه مختص استاندارد A3 می باشد.

میلگرد ابهر

از دیگر انواع میلگردها، میلگرد ابهر است که در استانداردهای A1  ،A2 و A3 تولید و به بازار عرضه می شود. تفاوت میلگرد ابهر نسبت به دیگر کارخانه در شکل ظاهری، استحکام و ترکیب شیمیایی آن می باشد.

 

میلگرد شاهرود

میلگرد شاهرود در دو نوع ساده و آجدار تولید می گردد که شامل استانداردهای A1، A2 و A3 می باشد و دارای سایزبندی 10 تا 32 است.

 

میلگرد آناهیتا

میلگردهای تولید این کارخانه به عنوان میلگرد ساختمانی شناخته می شوند که از سایز ۸ تا ۳۲ تولید می شوند. میلگرد آناهیتا دارای کیفیت بالایی است و حتی قابل مقایسه با محصولات تولیدی در خارج کشور می باشد.

 

میلگرد آذر امین

میلگرد آذر امین در حال حاضر با دو استاندارد A2 و A3 تولید می گردد. نوع آجدار این میلگرد در دو نوع آجدار مارپیچی و آجدار جناغی می باشد.

 

نمودار قیمت میلگرد کارخانه ها

در شرایط پیش رو همواره با نوسانات قیمت میلگرد کارخانه ها رو به رو بودیم که عواملی زیادی از جمله موارد زیر توانسته اند بر قیمت میلگرد کارخانه ها تاثیر چشم گیری داشته باشند:

  • قیمت مواد اولیه
  • قیمت حمل و نقل
  • شرایط اقتصادی کشور
  • اتفاقات سیاسی در جریان
  • تحولات داخلی کشور
  • و ...

در ادامه نمودار قیمت میلگرد ذوبی در طی دو هفته ابتدایی خرداد 1401  آورده شده است. با بررسی نمودار خواهید دید که در این بازه زمانی چقدر قیمت میلگرد دچار نوسان شده است. شما می توانید با استفاده از سایت هایی مثل سایت آهن ملل ahanmelal.com که در زمینه قیمت آهن و خرید آنلاین آهن آلات است و مشاهده چنین نمودارهایی، قیمت میلگرد را تخمین و بر اساس آن دست به خرید بزنید.

00

 

در پایان

خرید میلگرد نیاز به یکسری داده کاوی دارد تا بتوان خریدی مطمئن و به صرفه را تجربه کرد. هر کارخانه تولید میلگرد بسته به کیفیت محصولات خود و استاندارد به کاربرده شده، دارای قیمت متفاوتی می باشند.  از این رو در زمان خرید ابتدا با کمک سایت آهن ملل اطلاعات هر کارخانه را بررسی کرده و سپس خرید خود را نهایی کنید.

 

 

ارسال نظر: