6 مقایسه لوله آذین با لوله آهنی

کدخبر: 2375351

یکی از رایج‌ترین انواع لوله‌ها در صنعت، لوله‌های آهنی هستند. این لوله‌ها استوانه‌هایی توخالی از جنس فولاد می‌باشند که جهت انتقال و نگهداری مایعات و دیگر مواد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما امروزه به دلیل گران بودن فولاد و آهن در صنعت ساختمان‌سازی از لوله‌های دیگری به نام لوله پروپیلن استفاده می‌شود. این لوله‌ها را با نام لوله آذین نیز می‌شناسند که از مواد پلیمری تولید و جهت انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آذین لوله چیست و چه مزایایی دارد؟ موضوعی است که ما در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس برای آشنایی با این لوله‌ها و تفاوتشان با لوله‌های آهنی تا انتهای محتوا با ما همراه باشید.

00

آذین لوله چیست؟

آذین لوله یا لوله پروپیلن محصولی جدید بر پایه مواد پلیمری است که به صورت تک و چند لایه تولید و روانه بازار می‌شود. این لوله‌ها در دو رنگ سبز و سفید موجودند که عموماً از رنگ سفید آن بیشتر استفاده می‌شود. علت آن نیز انتشار رنگ لوله سبز به درون آب آشامیدنی است که باعث برهم زدن کیفیت آب شرب می‌شود. از این رو برای انتقال آب آشامیدنی و لوله کشی شیر‌های آب از رنگ سفید این لوله‌ها استفاده می‌شود.

 در واقع بزرگترین مزیت لوله‌های آذین سفید رنگ، عدم تغییر کیفیت آب آشامیدنی به دلیل ساختار مولکولی جنس لوله است. همچنین از معایب آن می‌توان به حساس بودن نسبت به نور و اشعه خورشید است که باعث سست شدن لوله می‌شود. در ادامه شما را با مزایای این لوله‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

  • مزایای لوله‌های آذین

لوله‌های آذین علاوه بر رنگ‌بندی، بر اساس مقاومتشان نسبت به ضربه نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین شما تنها با یک نوع لوله مواجه نیستید. بر اساس نیازتان می‌توانید لوله‌هایی با گرید‌ها و مقاومت‌های مختلف خریداری کنید. در کل ساختار مولکولی این لوله‌ها به گونه‌ایست که در برابر مواد اسیدی و دمای کم تا زیاد مقاوم هستند. به همین دلیل از این لوله‌ها امروزه به جای نمونه‌های آهنی در سیستم لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. عدم عبور نور از این لوله‌ها نیز مانع از رشد میکروارگانیسم‌ها درون آب درون لوله می‌شود که در نهایت آب کاملاً تمیز و بهداشتی منتقل خواهد شد. از مزایای بی‌نظیر استفاده از این لوله‌ها می‌توان به عدم رسوب‌گیری لوله، مقاوم در برابر پوسیدگی چه در داخل و چه خارج آن، مقاوم در برابر سایش و خوردگی، نصب سریع و آسان، عدم انتقال نور به درون لوله، فشار مناسب، ظاهر زیبا، عایق الکتریکی و حرارتی، مقاومت بالای آن در برابر ضربه و فشار اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره شد این لوله‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی و شیمیایی دارند که باعث شده بتوان از آن‌هادر صنایع مختلف استفاده کرد. در کل از انواع لوله‌های آذین در صنایعی نظیر: ساختمان‌سازی، غذا، دارو، لوله کشی حرارتی، کشتی‌رانی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و حتی خطوط هوایی استفاده می‌شود. البته عمده کاربرد این لوله‌ها در لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم تهویه مطبوع است.

00

 

  • تفاوت لوله آهنی با آذین لوله

لوله‌های آهنی به لحاظ ساختاری، کاربردی و قیمت با لوله‌های آذین تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال لوله‌های آهنی از جنس فولاد، چدن یا ترکیبی از چند آلیاژ ساخته می‌شوند. این متریال باعث تولید لوله‌هایی خشک و با سطح خارجی سخت می‌شوند. در حالی که لوله‌های آذین از مواد پلیمری و پلاستیکی قابل انعطاف ساخته می‌شوند که در نهایت محصولی با پوشش خارجی منعطف را تولید می‌کند.

به لحاظ کاربردی نیز استفاده از لوله‌های آذین تک لایه در بازار رواج بیشتری دارد زیرا این لوله‌های به دلیل ساختاری که دارند دچار رسوب، آهک، تغییر رنگ و ترکیدگی نمی‌شوند. در حالی که لوله‌های آهنی به مرور دچار رسوب شده و احتمال ترکیدگی در آن‌ها به علت خشکی و سختی بالا وجود دارد.

لوله‌های آذین تک لایه با آنکه کیفیت بالاتری نسبت به لوله‌های آهنی در سیستم‌های آبرسانی دارند، اما ارزان‌تر هستند. همین موضوع نیز باعث شده تا کارفرما‌ها در پروژه‌های خود بیشتر از لوله‌های آذین استفاده کنند. همچنین این لوله‌ها علاوه بر دوام بالا، برای سیستم آبرسانی بهداشتی‌تر هستند که حفظ سلامت افراد را در پی دارد.

از دیگر تفاوت‌های لوله‌های آهنی با آذین لوله ‌ها، موارد استفاده آن‌ها است. لوله‌های آهنی علاوه بر انتقال سیالات و مایعات، قادر به انتقال مواد جامد نیز هستند. این لوله‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارند و برخلاف لوله‌های آذین تنها سطح داخلی آن‌ها در برابر خوردگی مقاوم است.

 

 

بازرگانی صدرا نمایندگی لوله‌های آذین تک لایه

بازرگانی صدرا یکی از بزرگترین نمایندگی‌های ارائه‌کننده انواع لوله‌های آذین است که بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات آذین لوله را عرضه می‌کند. این شرکت کیفیت تمامی محصولات خود را تضمین کرده و در کمترین زمان ممکن مرسولات را ارسال می‌کند. از مزیت‌های خرید از بازرگانی صدرا برای مراجعه‌کنندگان می‌توان به صدور پیش فاکتور آنی، پیگیری سفارش، ارسال مرسولات به موقع و ... اشاره کرد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله خواندید، مزایای لوله‌های آذین باعث شده تا نسبت به لوله‌های آهنی کاربرد بیشتری به ویژه در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشند. این لوله‌ها علاوه بر کیفیت بالا، انعطاف‌پذیری و حفظ سلامت افراد در انتقال آب آشامیدنی، بسیار مقرون به صرفه‌تر است. اما نکته‌ای که باید هنگام خرید در نظر بگیرید، کیفیت و اصل بودن محصول است. با خرید از شرکت بازرگانی صدرا خیالتان از کیفیت و اصل بودن لوله‌های آذین راحت باشد. چرا که محصولات خود را با تضمین اصل بودن به مشتریان ارائه می‌دهد. همچنین در وب سایت این شرکت می‌توانید مشخصات کالای اصل آذین لوله را نیز مطالعه کنید.

 

 

 

ارسال نظر: