علائم هشدار دهنده زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

کدخبر: 2375445

برای سوزاندن یک لیتر سوخت در موتور خودرو ، حدود ۱۵ کیلوگرم هوا لازم است. در عین حال مهم است که هوا تا حد امکان تمیز و بدون گرد و غبار و ناخالصی های فرار باشد ، زیرا کوچکترین ذرات خارجی عملکرد موتور را دو تا سه برابر کاهش می دهند و همچنین سایش پیستون ها و سیلندر ها را تا حد زیادی تسریع می‌کنند.هوایی که وارد خودرو می شود باید تمیز باشد . بنابراین فیلتر هوا در خودرو کار بسیار مهمی انجام می دهد . طراحی این فیلتر ها کاملاً ساده بوده و از یک قاب پلاستیکی یا آلومینیومی و مواد فیلتر که شامل مقوای مخصوص، الیاف پنبه ای یا پارچه مصنوعی هستند، تشکیل شده است که مانند آکاردئون تا می شوند . وجود فیلتر هوا در خودرو حتی کوچکترین ذرات گرد و غبار تا ۱۰ میکرون را به دام می اندازد.

عملکرد فیلتر هوا در خودرو چگونه است؟

اصل عملکرد فیلتر بسیار ساده است . هنگامی که خودرو درحال حرکت است هوا از شبکه عبور نموده و وارد فیلتر می شود سپس از طریق لوله فیلتر هوا مستقیماً به موتور رفته و در آنجا با سوخت مخلوط می شود و به محفظه احتراق پمپ می گردد.اما باید توجه داشته باشید که فیلتر هوا را با فیلتر کابین اشتباه نگیرید . در واقع از نظر عملکرد و ساختار این دو بسیار شبیه به هم هستند اما هوا از فیلتر کابین وارد خودرو می شود و از فیلتر هوا به موتور می رود . بنابراین برای از بین بردن بوی نامطبوع ، اغلب پاک کننده های کربن روی فیلتر کابین قرار می گیرند.

انواع فیلتر هوا در خودرو و ویژگی های آن

1. فیلتر اینرسی

یک نوع مکانیزم فیلتر قدیمی که در آن تمیز کردن با استفاده از این اینرسی جریان هوا انجام می شود . امروزه به دلیل در دسترس بودن گزینه های راحت تر و مدرن تر از این نوع فیلتر استفاده نمی شود.

2. فیلتر روغن اینرسی

نسخه بهبود یافته فیلتر اینرسی بوده و ساختاری مشابه آن دارد ، اما در  قسمت پایینی یک مخزن روغن وجود دارد . گرد و غبار به کمک اینرسی به روغن برخورد کرده و می چسبد. این نوع فیلتر دارای قابلیت فیلترینگ کمی بهتری است اما نسبت به مدل های مدرن ضررهای زیادی دارد.

3. فیلتر کاغذی

فیلتر کاغذی امروزه رایج‌ترین نوع فیلتر در خودرو به شمار می رود . جریان هوا از طریق کاغذ متخلخل خاصی عبور نموده و باعث به دام افتادن گردوغبار می شود . این فیلتر ها می‌توانند ۹۹.۸ درصد گرد و غبار را بدام بیندازند اما پس از طی مسافت خاصی با خودرو یا تمام شدن عمر مفید، فیلتر باید تعویض شود.

4. فیلتر مقاومت صفر

این نوع فیلتر از نظر ساختار شبیه فیلترهای کاغذی بوده اما ماده اصلی در ساخت این فیلترها فوم یا پارچه مخصوص است.فیلتر مقاومت صفر، یک نوع فیلتر است که قابل استفاده مجدد است و در صورت کثیف شدن می توان آن را تمیز نمود و دوباره از آن استفاده کرد.

فیلترهای اینرسی بسیار بادوام هستند اما به دلیل قابلیت فیلتر کردن پایین به طور کامل با فیلترهای کاغذی جایگزین شده اند . اکنون این فیلترها را فقط می توان در خودرو های کمیاب بسیار قدیمی یافت و حتی صاحبان چنین خودروهایی یک پاک کننده مدرن در این اتومبیل قرار می دهند تا بار موتور را کاهش دهند و خود فیلتر های اینرسی را فقط در موزه های خودرو می توان دید.فیلترهای کاغذی نیز به نوبه خود بسیار رایج و مقرون به صرفه هستند ،بنابر این مشکلی در خرید آنها وجود ندارد.فیلترها ممکن است در شکل های متفاوت موجود باشند. رایج ترین شکل آنها امروزه به صورت حلقه ، استوانه‌ای یا پانلی می باشند . به طور کلی کارایی فیلتر فقط به مساحت سطح فیلتر بستگی دارد ، بنابراین عملاً هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

علائم هشدار دهنده زمان تعویض فیلتر هوای خودرو

علائم کثیف بودن فیلتر هوای خودرو

در صورت کثیف بودن بیش از حد فیلتر علائم زیر را می توان مشاهده نمود:

1. افزایش مصرف سوخت خودرو

به دلیل آلودگی فیلتر، فشار هوایی که وارد موتور می شود کاهش می یابد.

2. انفجار

به دلیل فشار کم هوا ، مخلوط سوخت بیش از حد غنی شده تشکیل می‌شود که ممکن است منفجر شود.

3. استارت خوردن دشوار موتور

از آنجایی که اکسیژن برای احتراق عادی سوخت کافی نیست موتور به سختی استارت می خورد.

4. کاهش قدرت موتور

کثیف بودن بیش از حد فیلتر هوا در خودرو باعث می شود که موتور، زمان شتاب گرفتن نداشته باشد.

چه موقع باید فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟

کارشناسان توصیه می کنند هر ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار کیلومتری که با ماشین خود رانندگی می کنید فیلتر هوای خودرو را تعویض کنید . اما چندین ویژگی بر زمان تعویض فیلتر هوا در خودرو تاثیر می گذارند که شامل موارد زیر می باشند:

1- در صورتی که از خودروی خود به ندرت استفاده می کنید بدون در نظر گرفتن مسافت پیموده شده فیلتر هوا در خودروی خود را هر دو سال یکبار تعویض کنید ، زیرا با توقف طولانی مدت خودرو و عدم استفاده از آن باکتری های بیماری زا می توانند روی فیلتر تشکیل شوند.

2- اگر اغلب از شهر خارج شده و در جاده های روستایی با اتومبیل خود رانندگی می کنید فیلتر هوای آن را بین هر پنج هزار تا هفت هزار کیلومتر مسافت پیموده شده تعویض کنید ، زیرا به طور کلی هر چه شرایط کار دستگاه دشوار تر باشد فاصله زمانی بین تعویض باید کمتر باشد.

3- حتی با آسیب مکانیکی جزئی به فیلتر ، نصب فیلتر جدید ضروری است . هنگامی که سطح فیلتر کاهش می یابد این عنصر تمام ویژگی های خود را از دست می دهد .شایع ترین علت چنین آسیبی سنگ ها یا شاخه هایی است که به سیستم وارد شده اند.

سرویس های دوره و تنظیم موتور را جدی بگیرید 

برای عملکرد پرشتاب و بهینه خودرو ، فیلتر هوا ، فقط یکی از عوامل تاثیر گذار است که باید بررسی کرد . مجموعه قطعات خودرو  در صورت سالم بودن و ارتباط و عملکرد درست ، موتور را به حداکثر قدرت با کمترین میزان سوخت می رسانند. هر نوع خودرویی دارید لازم است در فواصل منظم آن را به تعمیرگاه مجاز و مجرب برده و نسبت به سرویس آن اقدام نمایید. بخاطر داشته باشید ایمنی خودرو ، تضمین سلامت و جان سرنشینان است. چنانچه خودروی شما رنو است و ساکن تهران هستید، مجموعه رنواتوماتیک به عنوان تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران خدمت مختلفی نظیر تعمیر تخصصی گیربکس ال نود ، تعمیرگاه تخصصی ساندرو ، تعویض تسمه تایم مگان را ارائه می دهد.  با رنواتوماتیک تماس بگیرید تلفن : 09198833088 www.renoautomatic.com

 

ارسال نظر: