پرواز چارتر چیست و چه فرقی با پرواز سیستمی دارد؟

کدخبر: 2375505

اگر اهل سفر باشید، شاید لذت خرید بلیط چارتری هواپیما را چشیده‌ باشید. پرواز چارتری اصطلاحی پرکاربرد در حوزه سفر و گردشگری است که با پرواز معمولی فرق دارد. برای این پروازها باید هر لحظه از شبانه‌روز آماده سفر باشید، به مقصد سفر خیلی اهمیت ندهید و حواستان به تغییرات قیمت بلیط باشد، چراکه پروازهای چارتری برنامه مشخصی ندارند. همراه ما باشید تا بیشتر درباره این نوع پرواز اطلاعات کسب کنید. 

 

پرواز سیستمی یعنی چه؟ 

پرواز سیستمی

پرواز سیستمی حالتی است که اپراتور شرکت هواپیمایی پروازها را برنامه‌ریزی می‌کند و تاریخ حرکت آنها را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. سپس مسافران می‌توانند از بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند. 

در این پروازها همه‌چیز از قبل برنامه‌ریزی شده است و تغییری در کار نیست، پس اگر به نظم و برنامه‌ریزی اهمیت زیادی می‌دهید و خیلی طرف‌دار شوک‌های لحظه آخری نیستید، خرید بلیط پرواز سیستمی داخلی یا خارجی انتخاب بهتری برای شماست. در این پروازها زمان حرکت و مسیر مشخص است. 

پرواز چارتر یعنی چه؟ 

پرواز چارتر جزو پروازهای سیستمی شرکت هواپیمایی نیست و صندلی‌های آن در اختیار مسافران قرار نمی‌گیرد، بلکه شخص یا شرکت چارترکننده با اجاره تمام صندلی‌های هواپیما یا بخشی از آنها، برنامه پرواز را متناسب با نیازها و خواسته‌های خود تنظیم می‌کند. زمان و مقصد این پرواز، مسافران هواپیما و جزئیات مسیر را چارترکننده تعیین می‌کند و پرواز عملا متعلق به اوست و تمام مسئولیت فروش صندلی‌های هواپیما و قیمت‌گذاری آنها را بر عهده دارد. 

انواع پروازهای چارتر کدام‌اند؟ 

۱. چارتر خصوصی یا فول چارتر (Full Charter) 

چارتر خصوصی حالتی است که کل صندلی‌های هواپیما چارتر می‌شود و صندلی دیگری باقی نمی‌ماند تا شرکت هواپیمایی به مسافران بفروشد. حتی جزئیات پرواز کاملا خصوصی است و فقط چارترکننده از آن خبر دارد. این پروازها می‌توانند سفرهای داخلی یا بین‌قاره‌ای باشند و تعداد مسافران آنها به ظرفیت هواپیما بستگی دارد. 

۲. چارتر عمومی یا سیت چارتر (Seat Charter) 

چارتر عمومی حالتی است که در آن چارترکننده بخشی از صندلی‌های هواپیما را دوره‌ای اجاره می‌کند. زمان برخاستن هواپیما در این پروازها از قبل مشخص شده است و معمولا ۱ یا ۲ بار در هفته انجام می‌شوند. این نوع چارتر مربوط به زمانی است که شخص یا شرکتی با شرکت هواپیمایی قرارداد می‌بندد و صندلی‌های سفری مشخص را به مدتی مشخص اجاره می‌کند و آنها را به‌نفع خود به مسافران می‌فروشد. شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری علاقه خاصی به سیت چارتر دارند. 

۳. چارتر هواپیمای باری 

این چارتر همان‌طور که از نامش پیداست برای حمل‌و‌نقل محموله‌های باری رزرو می‌شود و صندلی‌های آن در اختیار مسافر قرار نمی‌گیرند. 

خرید بلیط پروازهای چارتری هواپیما چه مزیت‌هایی دارد؟ 

 خرید بلیط پروازهای چارتری هواپیما

با شنیدن اسم بلیط پرواز چارتری اولین چیزی که به ذهن مسافران خطور می‌کند هزینه کمتر آن در مقایسه با بلیط سیستمی است، در حالی که این پروازها مزیت‌های دیگری هم دارند. در ادامه، هریک از این مزایا را توضیح می‌دهیم تا ببینیدد چه چیز بلیط چارتری هواپیما را جذاب‌تر می‌کند. 

۱. برنامه‌ریزی زمانی و انتخاب مسیرها بر عهده چارترکننده است 

زمانی که تمام صندلی‌های یک پرواز را چارتر می‌کنید (چارتر خصوصی)، هواپیما در زمان دلخواه شما بلند می‌شود و در فرودگاه مدنظر شما می‌نشیند. حتی می‌توانید درباره توقف‌های هواپیما بین راه نظر بدهید. 

۲. حوصله مسافران در پروازهای چارتری سر نمی‌رود 

در پروازهای چارتری، بیشتر از پروازهای سیستمی خدمات و امکانات سرگرمی ارائه می‌شود. کادر پرواز با ارائه برنامه‌های غذایی سفارشی، پخش فیلم، دسترسی به اینترنت و انواع بازی‌ها می‌کوشند رضایت مسافران را کاملا جلب کنند. 

۳. قیمت پروازهای چارتر رقابتی است 

برای آن‌ دسته از افرادی که می‌خواهند سفری کاملا خصوصی داشته باشند، هزینه چارترکردن پرواز به‌مراتب ارزان‌تر از رزرو جت اختصاصی است. حتی اگر چارترکننده بخواهد صندلی‌ها را بفروشد هم خرید بلیط پروازهای چارتری هواپیما برای مسافران ارزان‌تر تمام می‌شود. 

۴. احتمال تأخیر و لغو سفر به حداقل می‌رسد 

یکی از ویژگی‌های خوب رزرو پرواز چارتر این است که به‌خاطر برنامه انعطاف‌پذیرشان، کمتر از پروازهای سیستمی لغو می‌شوند. این پروازها در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف بلند می‌شوند و حتی می‌توانند زمان یا مسیر پرواز را تغییر دهند تا آب‌و‌هوای بد را دور بزنند. 

۵. حریم خصوصی در پروازهای چارتر بیشتر است 

حریم خصوصی در پروازهای چارتر

هواپیماهایی که برای پروازهای سیستمی در نظر گرفته می‌شوند معمولا جمع‌و‌جور هستند و سفر طولانی را کمی سخت می‌کنند، در حالی که پروازهای چارتری اغلب فضای خالی بیشتری دارند و مسافر راحت‌تر می‌تواند بخوابد، مطالعه کند و سفر را با آرامش بیشتری بگذراند. 

۶. نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی فرودگاه نیست 

زمانی که اقدام به خرید آنلاین بلیط پرواز داخلی و خارجی از نوع چارتر می‌کنید، به‌لطف اپراتور پایه ثابت (FBO) دیگر نیازی به انتظار در صف‌های شلوغ فرودگاه نیست و فرایند چک این پرواز و ورود به هواپیما سریع‌تر انجام می‌شود. 

آیا قیمت پرواز چارتر همیشه ارزان است؟ 

عده‌ای تصور می‌کنند تهیه بلیط پروازهای خارجی هواپیما یا حتی تهیه بلیط هواپیما داخلی از نوع چارتر همیشه ارزان‌تر از پروازهای معمولی است، در حالی که این‌طور نیست بلکه میزان تقاضای مسافران برای آن سفر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما است. هیچ‌گونه باید و نبایدی وجود ندارد و اختیار قیمت‌گذاری کاملا با اوست. به همین خاطر معمولا در روزهای نزدیک سفر شاهد ارزان‌شدن بلیط چارتر هستیم و از سوی دیگر در فصل مسافرت بلیط‌ها گران‌تر می‌شوند.

مقایسه رزرو انلاین بلیط هواپیما سیستمی و چارتری 

برای آنکه تفاوت بین رزرو انلاین بلیط هواپیما چارتری و سیستمی را بهتر درک کنیم، بگذارید نگاهی به مزایا و معایب هر یک بیندازیم. 

مزیت‌های پرواز سیستمی 

  • از قبل برنامه‌ریزی شده و برای مسافرانی که ترجیح می‌دهند برنامه مشخصی داشته باشند، جای نگرانی باقی نمی‌گذارد. 
  • از چارتر کل هواپیما ارزان‌تر است. 

معایب بلیط سیستمی 

  • پروازهای سیستمی انعطاف‌پذیری کمتری دارند، چون مسافران انتظار دارند پرواز دقیق و طبق برنامه انجام شود. 
  • در پروازهای سیستمی مسافران باید در صف‌های مختلف بایستند و اگر پرواز بین‌المللی باشد، باید چند ساعت قبل برای چک این در فرودگاه حاضر شوند. 

مزیت‌های پرواز چارتری 

  • زمان و مقصد پروازهای چارتری کاملا مطابق با نیازهای مسافر تعیین می‌شود. 
  • مسافران این پروازها به امکانات بیشتری دسترسی دارند. 
  • چارترکننده می‌تواند جزئیات پرواز را شخصا مدیریت کند، از بالش‌های روی صندلی گرفته تا میان‌وعده مسافران. 
  • دیگر نیازی به انتظار در صف‌های طولانی نیست. 

معایب پرواز چارتری 

  • بزرگ‌ترین مشکل بلیط پرواز چارتری هزینه بالای آنهاست. چارترکننده برای رزرو تمام صندلی‌های هواپیما باید مبلغ قابل‌توجهی بپردازد. البته اگر بخواهد بلیط‌ها را لحظه آخری بفروشد، این مبلغ به‌خوبی جبران می‌شود. 
  • پرواز چارتر زمان مشخصی ندارد. برای خرید بلیط پروازهای چارتری هواپیما باید همیشه چمدان سفر را بسته باشید و حتی نیمه‌شب آماده حرکت باشید. 

پرواز چارتر امن‌تر است یا پرواز سیستمی؟ 

عده‌ای معتقدند امنیت پروازهای سیستمی بیشتر از چارتری است، اما این تصور همیشه صحیح نیست. امنیت پروازهای چارتری گاهی از انتظار مسافران هم بیشتر است. البته قبل از خرید بلیط پروازهای چارتری هواپیما باید با رویه‌های ایمنی هواپیما آشنا شد و اعتبارنامه‌ها را بررسی کرد. مطمئن شوید خدمه و کادر پرواز با اجرای دقیق رویه‌های ایمنی، سفر مطمئنی را برای شما رقم می‌زنند. 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: